2020-01-27, 22:48
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Run to the hills.
Äh, att ingen utanför Kina dött har fortfarande en lugnande inverkan på mig. I morgon kan det vara annorlunda men jag springer inte en meter förrän det verkligen hänt.
Citera
2020-01-27, 22:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Recovery rate är helt vansinnigt att kika på just nu. Det tar mellan 11-14 dagar för att bli friskförklarad. Medans de som döroftast gör det innan. Successivt kommer ration att gynna stapeln friskförklarade.

Öppna dörrar .. Det är nog inte någon här som tror att viruset i nuläge har en dödlighet på över 50%.
Citera
2020-01-27, 22:50
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
En fundering

Viruset påstås komma från en fisk/djur marknad.
Därifrån ska viruset spridits.

Men kineser tillagar ju sin mat och då förstörs virus vanligen.

Lustigt nog så måste dock maten hanteras rå av ett antal personer i en lång kedja från infångande till slakt innan den är redo att serveras på tallriken. Mycket kan hända däremellan.

Citat:
Varför hade det då spridit sig till tusentals?

För att den infekterade slaktaren infekterar försäljaren, som infekterar kunderna, som infekterar sin familj, som infekterar andra nära bekanta osv...
Citera
2020-01-27, 22:50
Medlem
Sharm0tas avatar
There are currently 2,900 confirmed cases worldwide, including 82 fatalities.

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-01-27, 22:51
Medlem
kansascityshuffles avatar
Någon som har hört nånting från grannlandet Ryssland? Är det tyst från Putins sida så är det kört alla experter.
Citera
2020-01-27, 22:51
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag börjar faktiskt bli rätt orolig nu. Officiella tjänstemännen i Hong Kong har släppt nya siffror som krossar de förra.
De menar att epidemin först är fullt utblommad i April-Maj 2020. Och att karantän inte hjälper.

Hur kommer det sig att de säger så? Vad vet de som vi inte vet?

"Wuhan has more than 25,000 confirmed cases & more than 43,000 infections, according to Hong Kong researchers. They claim that confining Wuhan does not stop the #coronavirus. They expect major epidemics in major Chinese cities by April / May 2020"

Källa
https://mobile.twitter.com/ISCResearch/status/1221770418996043776

Fortsätt läsa:

The vice governor of the #Hubei province says 100K beds are ready for #coronavirus patients in 112 hospitals.

Seems that the situation is far worse than the announced numbers

@ISCResearch

Researcher at Johns Hopkins who took part in a pandemic simulation by Gates Foundation says that the death toll from the #coronavirus outbreak could run in the millions if vaccines aren’t effective and #nCoV2019 is as easy to catch as the common flu.

100 000 sjukhussängar står redo. Och i Wuhan byggs det fängelseceller med galler på fönstren.

Run to the hills.

Allt det som skrivs där är ett fullt möjligt scenario. Det måste inte bli så, men ett "worst case scenario" handlar absolut om flera miljoner döda redan om några månader. Det förutsätter dock att smittspridningen fortsätter att öka i nuvarande takt och att inget vaccin blir tillgängligt. Svårt att veta hur detta utvecklar sig, men som jag har skrivit tidigare. Jag har svårt att se vad som skulle kunna bromsa upp smittspridningen när viruset är såpass smittsamt. Vi har alldeles för många fall redan nu i både andra provinser i Kina och i andra länder.
Citera
2020-01-27, 22:52
Medlem
Citat:
En fundering

Viruset påstås komma från en fisk/djur marknad.
Därifrån ska viruset spridits.

Men kineser tillagar ju sin mat och då förstörs virus vanligen.
Värre hade varit om man serverar köttet rått men i Kina är det ju tillagat.

Varför hade det då spridit sig till tusentals?
Alltså motsvarande de som slarvar med att skära upp rå kyckling på samma skärbräda som man skär upp sallad på sedan.

Jag har varit en hel del i Kina och alltid serverats väl tillagad mat och knappast rå.

Hur hänger detta ihop?
Jag får inte ihop det.

Djuret var infekterat med något som sedan människan fick i sig
Citera
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Detta var en kommentar till att det som händer, det händer långt borta. O att det tar lång tid innan det når hit.

Det är meningslöst o farligt att tro att avstånd är ett större hinder numera.

Jag har ställt in alla resor till Asien fram till September o sedan får man se hur det ser ut. Jag har mitt sista utlandsmöte i nästa vecka o sedan kommer jag hålla mig borta från folkmassor tills läget är under kontroll o man blivit vaccinerad.

Du agerar klokt och inte hysteriskt. Tack för det.

Det som gör mig ledsen är folks (i allmänhet och visst - generaliserat!) hysteri. Men du verkar ha en logisk och sund realism i ditt tänk. Skönt att höra
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
There are currently 2,900 confirmed cases worldwide, including 82 fatalities.

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Viruset tog en välbehövlig paus. Det var samma siffror imorse.
Citera
2020-01-27, 22:53
Medlem
saladfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Ursäkta mig - men varför utmana ödet och flyga dit?

De som kommer hit från Kina (just nu) genomgår prover och isolering tills testerna är klara och ger svar. Dvs de som uppvisar symptom på pandemin eller vad man nu kallar den. Det finns otal artiklar m det i media om du har lyft blicken ifrån tangentbordet ditt ...

Så tagga ner!

Hur lång tid kan det ta innan man märker av symptomen? Om det inte är inom några timmar så är det rätt tandlöst om detta enbart gäller de som uppvisar symptom vid landning.
Citera
2020-01-27, 22:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Nä de hittar viruset även innan det ger symptom. De som är testade har inte smittan just då i alla fall.

Testsatserna är ”slut” och kan bara användas vid prioriterade fall.

Kan det påverka statistiken, tror du?
Citera
2020-01-27, 22:56
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Eftersom många sitter och postar inlägg om att smittspridning är ett strikt exponentiellt fenomen och antyder att antalet smittade framåt vårkanten kan räknas i biljoner individer kan det vara på sin plats med en populärvetenskaplig artikel av en fackman.

Matematiken som används i denna är på gymnasienivå, men man förstår rätt bra utan att grotta ner sig på detaljnivå. Så den som vill få ett hum om det hela kan skippa det mesta snacket om siffror:

http://arkiv.ncm.gu.se/media/ncm/dokument/301326_britton.pdf

Nu har jag bara ögnat igenom den länken, R0 var max 1.23 och inkubationstid nämns knappats, hur du läst rapporten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in