2020-01-27, 21:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Undrar om polisen har kollat med vården i Linköping angående personer med Asperger. Tror nämligen att vår mördare har den diagnosen och då kan man kanske finna honom i deras register. Född runt 90 möjligen "hemmasittare" vid tiden för morden.

Vet att de kollar upp med psykvården i alla fall.

Du är inne på rätt spår, men jag skulle vilja bredda det genom att kolla upp alla med autism.
Citera
2020-01-27, 21:42
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Angående skolkataloger vill jag bara säga att man tidigt kollade upp alla manliga gymnasieelever i närområdet och deras närvarolistor denna dag.

Det går ju dock att hitta GM via skolkatalog då den kan ha gått ut gymnasiet då men alla män som fick gymnasiet då i närområdet som inte var i skolan har man kollat.

När man börjar gymnasiet är man som yngst 15 år. Kollades alla elever som gick i årskurs 8 och 9? Vad säger att han inte gick till plugget i vanlig ordning?
Citera
2020-01-27, 21:44
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:

Du är inne på rätt spår, men jag skulle vilja bredda det genom att kolla upp alla med autism.

Inte många hade diagnos på 90 talet.
Citera
2020-01-27, 21:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Vad säger att han inte gick till plugget i vanlig ordning?

Inget, man behöver ju inte utesluta alla genom att kolla skolors närvarolistor, men det är värt att utreda (DNA) på de som passar in på beskrivningen och inte var där då på morgonen.

Var man i skolan kl 8 på morgonen den dagen i tex Norrköping kan man dock nog uteslutas.

Citat:
Inte många hade diagnos på 90 talet.

Tror mordet skedde nästan 5 år efter 90-talet.

Men visst, fortfarande bättre utbredda sökområdet.
Citera
2020-01-27, 22:04
Avstängd
Har man tagit fram en gärningsmannaprofil?

Då menar jag inte en DNA-profil utan det FBI, gärningsmannaprofilgruppen osv gör.

Jag antar att man gjort det då det gått över 15 år och fallet är så stort men vill gärna få det bekräftat
Citera
2020-01-27, 22:15
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:

Asperger går under autismspektrat.
Vad är karaktäristiskt vid autismspektrat förutom att den som är drabbad kan ha svårt med ögonkontakt & sociala interaktioner? Finns det några attribut som är mer framstående? Eller är det mycket stor variation mellan olika personer inom autismspektrat? Jag menar en som har autism kan se helt frånvarande ut som att personen befann sig i en glasbubbla. En annan person med autism kan bara vara intensivt intresserad av vissa saker. En tredje person kanske bara är lite ointresserad av *normala* saker.

Varför tror ni gärningspersonen finns inom autismspectrat?
Citera
2020-01-27, 22:21
Avstängd
Citat:
Asperger går under autismspektrat.
Vad är karaktäristiskt vid autismspektrat förutom att den som är drabbad kan ha svårt med ögonkontakt & sociala interaktioner? Finns det några attribut som är mer framstående? Eller är det mycket stor variation mellan olika personer inom autismspektrat? Jag menar en som har autism kan se helt frånvarande ut som att personen befann sig i en glasbubbla. En annan person med autism kan bara vara intensivt intresserad av vissa saker. En tredje person kanske bara är lite ointresserad av *normala* saker.

Varför tror ni gärningspersonen finns inom autismspectrat?

Ja precis, istället för att utreda de med Asperger så utökade och leta efter de med autism, då får man både Asperger och lite till

Det är större chans statistisk att begå mord om man har autism än om man inte har det procentuellt Svårare med att sätta in sej hur andra har det osv, men som du nämner är det väldigt individuellt och finns olika grovhet på det.

Jag tror inte den finns där men det är värt att utreda.
Senast redigerad av 400Ben 2020-01-27 kl. 22:24.
Citera
2020-01-27, 22:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Kan det vara så att man får för kassa träffar via släktforskningen?

Jag tror det ja. Man började för ett år sedan och hade väl ett 30-tal namn. Man börjar ju så klart med de bästa träffarna och går sedan neråt. Efter ett halvår hade man väl avverkat 15 träffars släktträd och inte kommit någonstans. De 15 som är kvar nu är antingen avverkade eller så är släktträden så stora så det tar tid att avverka varje.

Jag topsades 2017 och ingen har hört av sej efter det så mitt DNA var nog ingen av de 30 som släktträff. Synd då man har några i släkten som inte hade förvånat en på mors sida
Citera
2020-01-27, 22:56
Medlem
greta-forvetens avatar
Skolan där lilla Mohammed gick vad hette den? Fanns det lågstadiet, mellanstadiet & högstadiet på den skolan?
Citera
2020-01-28, 00:04
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Skolan där lilla Mohammed gick vad hette den? Fanns det lågstadiet, mellanstadiet & högstadiet på den skolan?
Tunvallaskolan, han gick i andra klass.
Vet inte om grundskolan 2004, hade upp till klass 3 eller 4?
Nu verkar de bara ha förskola och 1 klass?
Sen klass 2-6, fridtunakolan.
Senast redigerad av rubin22 2020-01-28 kl. 00:11.
Citera
2020-01-28, 00:10
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
När man börjar gymnasiet är man som yngst 15 år. Kollades alla elever som gick i årskurs 8 och 9? Vad säger att han inte gick till plugget i vanlig ordning?
Funderar lite på det med skolan, kan han inte ha varit skolkare eller haft hemundervisning?
Hoppas polisen kollat upp dessa? speciellt åldrarna 14 - 15, om han skolkat en massa
kan ju han också ha fått gått om ett eller fler år?
Citera
2020-01-28, 00:14
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ja precis, istället för att utreda de med Asperger så utökade och leta efter de med autism, då får man både Asperger och lite till

Det är större chans statistisk att begå mord om man har autism än om man inte har det procentuellt Svårare med att sätta in sej hur andra har det osv, men som du nämner är det väldigt individuellt och finns olika grovhet på det.

Jag tror inte den finns där men det är värt att utreda.
Var har du sett den statistiken?
Känner inte att jag håller med om detta.
Däremot de med noll empati, sociopater, psykopater, har såklart en ökad risk att begå mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in