2020-01-27, 20:21
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Från Aftonbladet just nu:
Vissa experter, även svenska, har sagt att det bara är redan gamla och sjuka som blir ordentligt sjuka av viruset. Men enligt en studie av de första 41 fallen som publicerades i den vetenskapliga tidskriften The Lancet i fredags stämmer inte det. Bara var tredje hade någon underliggande sjukdom och medelåldern var bara 49 år.

Antalet smittade har dubblerats vartannat dygn. Det är snabbare spridning än sars då 8000 insjuknade och 800 dog, konstaterar Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar. ”Det är exceptionellt fort och liknar inget jag sett tidigare. Jag tror vi kommer att få bra många fler fall än vid sars.”

Så det verkar riktigt illa. Allt vi ser nu pekar mot en mycket extrem global pandemi.

Nja, särskilt mer global lär den inte bli. Det är några få fall utanför Kina och viruset har redan härjat runt i en månad.
Citera
2020-01-27, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Så är det sannolikt, men om du har en stor brasa så kan det vara lämpligt att ringa in den först, begränsa spridningen, samtidigt som du stampar bort det som glöder lite vid sidan om, för att därefter koncentrera dig på den stora brandhärden. Har du kontroll på den stora branden är det enklare att släcka sådant som börjar pyra runtomkring.

Det är en dålig analogi. Smittbärarna är precis lika farliga som brasan i det här fallet.
Citera
2020-01-27, 20:25
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Från Aftonbladet just nu:
Vissa experter, även svenska, har sagt att det bara är redan gamla och sjuka som blir ordentligt sjuka av viruset. Men enligt en studie av de första 41 fallen som publicerades i den vetenskapliga tidskriften The Lancet i fredags stämmer inte det. Bara var tredje hade någon underliggande sjukdom och medelåldern var bara 49 år.

Antalet smittade har dubblerats vartannat dygn. Det är snabbare spridning än sars då 8000 insjuknade och 800 dog, konstaterar Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar. ”Det är exceptionellt fort och liknar inget jag sett tidigare. Jag tror vi kommer att få bra många fler fall än vid sars.”

Så det verkar riktigt illa. Allt vi ser nu pekar mot en mycket extrem global pandemi.

Det har väl främst sagts att personerna som har avlidit har varit sjukliga och/eller gamla. Det är ju i stort sett bara sjuklingar och/eller gamlingar som har dött.
Senast redigerad av MrSkargard 2020-01-27 kl. 20:28.
Citera
2020-01-27, 20:25
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nja, särskilt mer global lär den inte bli. Det är några få fall utanför Kina och viruset har redan härjat runt i en månad.

Precis,

Detta har alltså redan pågått en månad u. Att det nu plötsligt skulle bli kris är mindre sannolikt än för t ex 15 dagar sedan. Om så var fallet skulle det trots allt redan ha inträffat.
Citera
2020-01-27, 20:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar, är nu mycket orolig:

Många säger att i dag att de inte såg det här komma. Det stämmer inte, flera av oss som håller på med den här typen av virus har sett det komma hela tiden. Vi har varnat för det här i tjugo års tid.

Det är ingen lustig kulturyttring. Det här är en folkhälsofara. Över 50 fall har bekräftats på 13 olika platser utanför Kina. Kambodja bekräftade under måndagen första fallet av corona i landet.

I flera länder vidtas nu åtgärder för att förhindra spridningen. Björn Olsen säger att Kina gör allt de kan genom att stänga av stora områden och hålla koll på sin befolkning.

I Hongkong har man gjort en lyxresort till ett karantänsboende.
Citera
2020-01-27, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tror inte den stannat upp men det har presenterats länkar i tråden att Wuhan har slut på utrustning för att kunna testa personer samt att det är fullt på sjukhusen.

Jag har både letat och bett om dessa länkar men hittar inget
Citera
2020-01-27, 20:29
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Viruset har bara varit känt i någon signifikant grad de senaste 10 dagarna (!). Den 16/1 hade man 45 kända fall och 1 dödsfall. Nu, 11 dagar senare, har man 3000 fall i 15 länder, och 80+ dödsfall. Det är en helt exeptionell utveckling.

Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar: ”Det är exceptionellt fort och liknar inget jag sett tidigare."
Citera
2020-01-27, 20:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det har väl främst sagts att personerna som har dött har varit sjukliga och/eller gamla. Det är ju i stort sett bara sjuklingar och/eller gamla som har dött.

Citat:
Men enligt en studie av de första 41 fallen som publicerades i den vetenskapliga tidskriften The Lancet i fredags stämmer inte det

Underlaget är större nu, kvinnan från WHO pratar lite om det här i klippet som finns i min signatur.

Det är för tidigt att säga något åt något håll, om jag inte har missförstått henne.
Citera
2020-01-27, 20:30
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
Jag har både letat och bett om dessa länkar men hittar inget

jag skall göra ett försök att hitta igen
Citera
2020-01-27, 20:33
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Viruset har bara varit känt i någon signifikant grad de senaste 10 dagarna (!). Den 16/1 hade man 45 kända fall och 1 dödsfall. Nu, 11 dagar senare, har man 3000 fall i 15 länder, och 80+ dödsfall. Det är en helt exeptionell utveckling.

Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar: ”Det är exceptionellt fort och liknar inget jag sett tidigare."

Om du ska använda den här tråden som en personlig blogg så kan du väl åtminstone komma med information som inte har varit känd länge?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
jag skall göra ett försök att hitta igen

Tack. Jag ser inget från de större internationella nyhetsbyråerna som kör liverapportering om det heller. O inte på deras sammanfattningar heller. Kändes som rykten
Citera
Medlem
blobben!!!s avatar
En liten video från kinesmedia om hur infekterad med staff har det.

https://www.youtube.com/watch?v=K8gw8MtDqAk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in