2020-01-27, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
World Health Organization (WHO) @WHO 1h

https://twitter.com/WHO/status/1221817985196679169

LIVE: Q&A on novel coronavirus (2019-nCoV) (Live interview)

Bra video. Ger svar på många återkommande frågor här på forumet.
Citera
2020-01-27, 19:49
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om du lyssnar på WHO expert, finns länk i min signatur, så berättar hon att det här viruset är nytt. Man vet inte allt om viruset i nuläget. När kineserna upptäckte viruset spred man informationen om viruset till bland annat WHO.

Ett nytt virus, och som man inte har koll på dess egenskaper, är det inte klokt att försöka begränsa smittspridningen då, bland annat genom karantän?

Kineserna visste lika lite som någon annan om vilka egendkaper viruset har, så de har knappast infört karantän på någon annan grund än att man har sett dödsfall, och man har det säkra före det osäkra.

Är det fel på något vis?

Det är inte fel men det går inte ihop med konspirationstänkandet.
Citera
2020-01-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Tittar på stadsbilden i Wuhan ser man verkligen att folk är inlåsta i sina hem:

https://www.youtube.com/watch?v=luztqxUBvZo&feature=emb_logo

Jo visst är gatorna tomma men folk glömmer lätt och eftersom viruset smittar upp till 14 dagar utan att den smittade utvecklat symptom så känns det långsökt att detta virus inte poppar upp igen. Antagligen har vi 100 000 smittade just nu och att då inte någon av dessa överför viruset till andra i sin familj som smittar andra osv känns långsökt.

Det har nämnts ca 10 dagar i snitt som inkubationstid.... Räknar du på det i tre steg så pratar vi om 30 dagar. Tre steg bland hundratusentals fall? Jag gissar vi kan se betydligt fler steg än det...

Och hur länge smittar det efter symptom? Jag har inte sett några siffror på detta.
Citera
2020-01-27, 19:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Yagit del av men inte förstått . . .

Det du anför påstår ju inte Olsén. Han menar ju att Kinesernas katastrofala djurhållning är boven i dramat.

M.a.o du pratar skit.

Ja, spridning från djur till människa sker i ohygieniska miljöer som matmarknaden, och därefter sprids utbrott över jordklotet(pandemi) på grund av befolkningstäthet och resande, hen har inte alls fel, skärp dig.
Citera
2020-01-27, 20:02
Medlem
Citat:
Ja, spridning från djur till människa sker i ohygieniska miljöer som matmarknaden, och därefter sprids utbrott över jordklotet(pandemi) på grund av befolkningstäthet och resande, hen har inte alls fel, skärp dig.
Ja men jag skriver ju precis det du menar. Men den jag citerade menade ju att Olsén hade fel.

Det har han inte. Eftersom han anser detsamma som du och jag gör.
Citera
2020-01-27, 20:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Var någonstans skrev jag att det är fel? Och som sagt, de har endast försatt Wuhan-befolkningen i karantän. Det täcker inte de 5 MILJONER som lämnade området och som lallar runt helt fritt sedan 4 dagar tillbaka.

Är du säker på det, är Wuhan den enda staden som är satt i karantän?

Wuhan är smitthärden, det är där flest människor är smittade, det är där utbrottet började, därför sätter man Wuhan i karantän.

Nu ploppar det upp nya konstaterat smittade här och var, de fallen isolerar man och vårdar, på så sätt begränsas spridningen, det är den strategi man använder, tycks fungera bra än så länge, inga utbrott med okontrollerad spridning har än så länge konstaterats förutom i Wuhan såvitt känt är.

Låt vara att du och några andra panikslagna foliehattar anser att hela Kina borde sättas i karantän, men så ser det ut, inte mitt fel.
Citera
2020-01-27, 20:08
Medlem
Citat:
Är du säker på det, är Wuhan den enda staden som är satt i karantän?

Wuhan är smitthärden, det är där flest människor är smittade, det är där utbrottet började, därför sätter man Wuhan i karantän.

Nu ploppar det upp nya konstaterat smittade här och var, de fallen isolerar man och vårdar, på så sätt begränsas spridningen, det är den strategi man använder, tycks fungera bra än så länge, inga utbrott med okontrollerad spridning har än så länge konstaterats förutom i Wuhan såvitt känt är.

Låt vara att du och några andra panikslagna foliehattar anser att hela Kina borde sättas i karantän, men så ser det ut, inte mitt fel.

Men-.. Det var MASSVIS med folk i Wuhan över helgen och inför nyår. Dessa människor ska givetvis också placeras i karantän. De har precis lika stor sannolikhet att ha blivit smittad som de som bor där.
Citera
2020-01-27, 20:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men jag skriver ju precis det du menar. Men den jag citerade menade ju att Olsén hade fel.

Det har han inte. Eftersom han anser detsamma som du och jag gör.

Olsen har knappast heller fel, virus sprids mellan arter på snuskiga matmarknader, på gårdar där djur och människor bor tillsammans, där hönsen sitter på kastrullkanten, där folk idkar tidelag med kameler osv. Inget nytt.
Citera
2020-01-27, 20:12
Medlem
Citat:
Olsen har knappast heller fel, virus sprids mellan arter på snuskiga matmarknader, på gårdar där djur och människor bor tillsammans, där hönsen sitter på kastrullkanten, där folk idkar tidelag med kameler osv. Inget nytt.
Nej, just det. Olsén har inte fel.
Citera
2020-01-27, 20:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Men-.. Det var MASSVIS med folk i Wuhan över helgen och inför nyår. Dessa människor ska givetvis också placeras i karantän. De har precis lika stor sannolikhet att ha blivit smittad som de som bor där.

Så är det sannolikt, men om du har en stor brasa så kan det vara lämpligt att ringa in den först, begränsa spridningen, samtidigt som du stampar bort det som glöder lite vid sidan om, för att därefter koncentrera dig på den stora brandhärden. Har du kontroll på den stora branden är det enklare att släcka sådant som börjar pyra runtomkring.
Citera
2020-01-27, 20:18
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Från Aftonbladet just nu:
Vissa experter, även svenska, har sagt att det bara är redan gamla och sjuka som blir ordentligt sjuka av viruset. Men enligt en studie av de första 41 fallen som publicerades i den vetenskapliga tidskriften The Lancet i fredags stämmer inte det. Bara var tredje hade någon underliggande sjukdom och medelåldern var bara 49 år.

Antalet smittade har dubblerats vartannat dygn. Det är snabbare spridning än sars då 8000 insjuknade och 800 dog, konstaterar Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar. ”Det är exceptionellt fort och liknar inget jag sett tidigare. Jag tror vi kommer att få bra många fler fall än vid sars.”

Så det verkar riktigt illa. Allt vi ser nu pekar mot en mycket extrem global pandemi.
Citera
2020-01-27, 20:20
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Absolut är den viktig men jag tvivlar på att de skulle undan hålla faktiskt då sittande regeringen redan nu är inte populär bland folket och Thailand är inte så hårt åtstramat som Kina dvs det skulle ha läckt ut som fan om de var fler, jag vet att ett fall i Nakhon Ratchashima var misstänkt idag men avskrevs senare idag.

Det känns ärligtalat väldigt konstigt med att mätaren har stannat upp liksom...

Tror inte den stannat upp men det har presenterats länkar i tråden att Wuhan har slut på utrustning för att kunna testa personer samt att det är fullt på sjukhusen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in