2020-01-27, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad händer nu om detta är sant? Talibanerna måste isf fått hjälp och man behöver nog inte leta länge efter de skyldiga tror jag. Är detta hämnden för Soleimani så hoppas jag att Iran har sopat igen alla spår.

Talibanerna är väl en sunni-grupp? Så känns osannolikt att det finns någon koppling till Iran.
Citera
2020-01-27, 19:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Talibanerna är väl en sunni-grupp? Så känns osannolikt att det finns någon koppling till Iran.
Iran hjälper Hamas som är sunni.
USA har flera militärbaser runt Iran och stödjer de länder som bekämpar USA.
Citera
2020-01-27, 19:58
Medlem
Varför så tyst i media om denna händelse? Ser inte att någon tagit upp det här i tråden.

Borde det inte vara en ganska stor nyhet detta?

hmmm
Citera
2020-01-27, 20:10
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Varför så tyst i media om denna händelse? Ser inte att någon tagit upp det här i tråden.

hmmm
Det är nog rätt vettigt att publicera det som kan bekräftas, och inte mera än så.
The Guardian publicerade nyheten kl 15.06 (GMT).

Den som inte litar på dem kan ju läsa på RT istället. Men de har också varit förhållandevis återhållsamma. Det är inte så lätt att rapportera från det inre av Afghanistan.
Citera
2020-01-27, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Iran hjälper Hamas som är sunni.
USA har flera militärbaser runt Iran och stödjer de länder som bekämpar USA.

Vet ej om de hjälper Hamas, däremot så stöder de palestinierna mot Israel. Vilket inte är så konstigt, särskilt inte när Israel konstant hotar och hetsar mot Iran. Talibanerna å andra sidan? Visst de är båda emot USA, men köper det inte riktigt. Kan givetvis ha fel.
Senast redigerad av Patch1 2020-01-27 kl. 20:14.
Citera
2020-01-27, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven

hmmm

Jag väntade mig nästan att tråden skulle vara högst upp på aktuella ämnen idag, men icke. Troligen för att allt först måste bli helt bekräftat antar jag? Men stämmer det att talibanerna har skjutit ned ett amerikanskt plan (där alla dött inklusive militärer) så bör detta vara en mycket allvarlig händelse.
Citera
2020-01-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det är nog rätt vettigt att publicera det som kan bekräftas, och inte mera än så.
The Guardian publicerade nyheten kl 15.06 (GMT).

Den som inte litar på dem kan ju läsa på RT istället. Men de har också varit förhållandevis återhållsamma. Det är inte så lätt att rapportera från det inre av Afghanistan.

Jo, är väl så.
Citera
2020-01-27, 20:18
Medlem
Neroxxs avatar
På ab står detta.

Citat:
USA:s försvarsdepartement bekräftar att det flygplan som kraschade i den afghanska provinsen Ghazni tillhör den amerikanska militären, uppger TT.

Försvarsdepartementet förnekar däremot talibanuppgifter om att planet skulle ha skjutits ned.
Citera
2020-01-27, 20:22
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Jag väntade mig nästan att tråden skulle vara högst upp på aktuella ämnen idag, men icke. Troligen för att allt först måste bli helt bekräftat antar jag? Men stämmer det att talibanerna har skjutit ned ett amerikanskt plan (där alla dött inklusive militärer) så bör detta vara en mycket allvarlig händelse.
Obs! Ett amerikanskt militär-plan, som fungerade ungefär som en WiFi-router fast större.
Man kan gissa att ett antal drönare förlorade sin förbindelse med USA.
Antalet dödsoffer är troligen rätt begränsat - kanske ett dussin?

Och det är inte alls säkert att planet verkligen blivit nedskjutet även om det är vad Talibanerna vill få det att framstå som. De vill så klart få ut så mycket propagandavärde som möjligt.
Citera
2020-01-27, 20:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det är palestinierna med. Och man har en gemensam fiende. Det brukar överbrygga det mesta.
Citera
2020-01-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är palestinierna med. Och man har en gemensam fiende. Det brukar överbrygga det mesta.

Citat:
Vet ej om de hjälper Hamas, däremot så stöder de palestinierna mot Israel. Vilket inte är så konstigt, särskilt inte när Israel konstant hotar och hetsar mot Iran. Talibanerna å andra sidan? Visst de är båda emot USA, men köper det inte riktigt. Kan givetvis ha fel.

Ens fiendes fiende är inte alltid ens vän heller. Iran har väl dessutom diplomatiska förbindelser med Pakistan? Att då samarbeta med talibanerna låter inte som det smartaste.
Citera
2020-01-27, 21:11
Avstängd
Citat:

https://www.militarytimes.com/flashp...n-afghanistan/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in