2020-01-27, 11:34
Medlem
5549s avatar
Hur säkert är det att en "like" på facebook registreras samtidigt hos avsändare och mottagare? Exempelvis sms kan ju variera beroende på om man har mobilen avstängd när man mottar ett meddelande.
Citera
2020-01-27, 11:44
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
Nu börjar det bli lite för långsökt.. de är där för att råna och mörda inte har de tid med att sättas sig in i de sociala bitarna. Men märkligt att hon likade bilden ca 1100!!!

Fast om det är en utdragen gisslansituation så hinner man tänka. Jag vet att banköverföringarna är ovanliga i sammanhanget. Samtidigt hatar jag slumpen och vi har inget annat bra motiv. Men om pengar ska föras över kanske det strular, man ska ringa telefonbanken. Och så kommer ett sms man svarar på. Telefonen ringer. Man tänker kanske jag går in på Facebook o visar livstecken på gisslan. SÅ långsökt tycker jag inte det är.

Vad är alternativet om tidpunkten stämmer? Att hon en timme innan matchen själv skriver att hon är magsjuk? O inte svarar sen. Nja.
Citera
2020-01-27, 11:54
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
De hittades väl onsdag förmiddag. Hur får du in onsdag och torsdag?
Onsdag kväll.
Citera
2020-01-27, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Onsdag kväll.

Japp - onsdag kväll.

Vid 18-tiden på onsdagskvällen fick polisen i Stockholm larm om en försvunnen person. Larmet ledde polisen till en villa i Vallentuna – där man hittade två döda personer.
Citera
2020-01-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Japp - onsdag kväll.

Vid 18-tiden på onsdagskvällen fick polisen i Stockholm larm om en försvunnen person. Larmet ledde polisen till en villa i Vallentuna – där man hittade två döda personer.

Så tre bankdagar. Då hinner man göra mycket.

Sen kan dom ju ha hoppats på att kunna härja längre på kontona och föra ut precis allt.
Citera
2020-01-27, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Så tre bankdagar. Då hinner man göra mycket.

Sen kan dom ju ha hoppats på att kunna härja längre på kontona och föra ut precis allt.
En sak som jag tänkte på är hennes sista sms - som då var vid 9.00-tiden på lördagen. Vem säger att de legat döda sen dess? De KAN väl ha levt ända till månd-tisd? Varit gisslan? Har vi några belägg för att det INTE kan ha varit så?
Citera
2020-01-27, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Hon hade kontakt med sin tennispartner senast på fredag kväll. Sedan kom sms:et till samma person morgonen efter. Egendomligt nog så fick jag en like från henne på lördag förmiddag på en bild jag lagt ut på facebook. Jag får inte ihop det där för enligt facebook gillade hon bilden strax före elva på lördagen men det stämmer ju inte med övriga uppgifter. Kan det ha varit mördarna som var inne där? Men det verkar ju också helt befängt.
Man kan undra varför hon använde ett alias på fb?
Citera
2020-01-27, 14:08
Medlem
Citat:
En sak som jag tänkte på är hennes sista sms - som då var vid 9.00-tiden på lördagen. Vem säger att de legat döda sen dess? De KAN väl ha levt ända till månd-tisd? Varit gisslan? Har vi några belägg för att det INTE kan ha varit så?

Enligt reportaget i Expressen var några vänner till huset under
tisdagen, bilen var då borta och dörren låst.

Vid vilken tidpunkt de var där under tisdagen sägs ingenting om.

Det känns så ännu grymmare och mycket värre om paret kanske
levt flera dagar...allt är så bestialiskt hemskt så man finner inte ord.
Hur ska då släkt och vänner känna det, vilken bottenlös sorg och
förtvivlan.

https://www.google.com/url?client=internal-element-cse&cx=partner-pub-5535229954753402:vqtoplkkmrd&q=https://www.expressen.se/nyheter/krim/kvinnans-oroande-sms-fore-mordet-/&sa=U&ved=2ahUKEwily5TY6qPnAhXswsQBHcB8ATYQFjAAegQ IBBAC&usg=AOvVaw2j2tj9NVjvBE0p7xitfnrq
Citera
2020-01-27, 14:14
Medlem
Citat:

Jag har också funderat lite så.
Speciellt efter att hon ska ha gillat hennes väns inlägg på facebook. Allt kanske var som det skulle vid tidpunken? Man kan scrolla runt på facebook fastän man är sjuk. Att scrolla runt på facebook när man är gisslan känns märkligt.
Kan gärningsmännen slagit till efter klockan 11 på lördagen, eller har jag missat något konstaterande att de befunnit sig där redan tidig morgon...??
Senast redigerad av uncommon-name 2020-01-27 kl. 14:16.
Citera
2020-01-27, 14:14
Medlem
Citat:

Det har vi väl inte än så länge. En kan ju dessutom ha levt längre. Däremot vore det logiskt om GM försvann under lördagen. Tänker att man vill komma och åka när det är mörkt. Samt inte stanna för länge så att man åker fast. Med mord fördröjer man upptäckt och slipper hålla gisslan under dagar och ta en risk. Och enda anledningen att hålla gisslan som jag ser är för att hålla på med bankkonton. Tycker man ska förutsätta att Bo ger upp all info om värdesaker, koder men som vi konstaterat kan man behövs ringa banken för att höja beloppsgränser.
Citera
2020-01-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Det har vi väl inte än så länge. En kan ju dessutom ha levt längre. Däremot vore det logiskt om GM försvann under lördagen. Tänker att man vill komma och åka när det är mörkt. Samt inte stanna för länge så att man åker fast. Med mord fördröjer man upptäckt och slipper hålla gisslan under dagar och ta en risk. Och enda anledningen att hålla gisslan som jag ser är för att hålla på med bankkonton. Tycker man ska förutsätta att Bo ger upp all info om värdesaker, koder men som vi konstaterat kan man behövs ringa banken för att höja beloppsgränser.
Gmännen kanske fick hålla på ett bra tag innan BO gav med sig och lämnade ut uppgifter till bankkonton. Men nu måste väl polisen veta om dom lyckats göra uttag och överföringar på BOs konton vid denna tidpunkten? Det har vi väl inte hört något om, men det kanske inte allmänheten får veta än.
Citera
2020-01-27, 16:44
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Gmännen kanske fick hålla på ett bra tag innan BO gav med sig och lämnade ut uppgifter till bankkonton. Men nu måste väl polisen veta om dom lyckats göra uttag och överföringar på BOs konton vid denna tidpunkten? Det har vi väl inte hört något om, men det kanske inte allmänheten får veta än.
Om gärningsmannen/männen fört över pengar med hjälp av bankdosa så finns det minst ett mottagarkonto som polisen kan börja rota i. Även om kontot ägs av en målvakt har polisen fått något konkret att nysta i.

Sen har bankerna numera rätt sofistikerade programvaror som larmar om någon är på väg att genomföra en större transaktion som är otypisk för det aktuella kontot. Programmen är intr hundraprocentiga men hittar en del. Har gärningsmännen försökt föra över större summor kan man tycka att banken borde ha kontaktat kontoinnehavaren redan på måndagen.

Det finns fler kontrollmekanismer som sådana överföringar kan fastna i.

Men eftersom polisen verkar sakna heta ledtrådar tycker jag att det känns troligast att det inte skett några större överföringar (om det nu inte är så att polisen helt enkelt är bra på att hålla tyst). I kombination med att huset tydligen var genomletat så kanske gärningsmännen i första hand var ute efter något som fanns i huset? Eller inte hade någon sofistikerad plan över huvud taget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in