2020-01-27, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nu tänkte jag inte främst på svenska myndigheter, utan utländska. Flygplatser kollar folk konstant och folk sätts i karantän relativt fort. Ground Zero är i Wuhan, så där är det nog inget roligt att befinna sig nu, men här i karga Norden känner jag mig mycketlugn.

Det testar inte för corona på flygplatser och då symptomen varierar så kraftigt är detta hopplöst. Starkaste överlever.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Ganska sjukt hur panik kan spridas så lätt.

Det finns några klipp där människor bara faller ihop på gatan och alla tror direkt att det är viruset. Såklart människor är försiktiga men troligen är det andra orsaker än viruset.

I Sverige sker ca 70 hjärtattacker per dag. I staden Wuhan bor det 11 miljoner. You do the math.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Du verkar inte ha tilltro till våra myndigheter - fine.
Men kan du peka på saker som gick snett under svin-influensan H1N1?
Det värsta som hände var att många unga fick narkolepsi av vaccinet....
Citera
2020-01-27, 15:10
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Nej, märklig åtgärd.

Har aldrig hört talas om att 60 miljoner människor sätts i karantän tidigare, någonstans. Torde vara första gången i världshistorien.

Visar Kommunistpartiet vägen framåt? Kommer tex Frankrike eller Italien att sättas i karantän, vid nästa influensautbrott där?
Frankrike kan ju fan inte ens ändra pensionssystemet utan massiva kravaller. Italien hade väl säkert skickat vidare de sjuka till Tyskland och dillat om det nordeuropeiska förtrycket.

De enda som inte kommer drabbas är Afrika. Helt enkelt för att de har en medelålder på 20 år i vilkwt fall.
Citera
2020-01-27, 15:11
Medlem
Borde härmed ställs krav på kinas djurhållning. Så jävla äckligt land. Karma
Citera
2020-01-27, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Borde härmed ställs krav på kinas djurhållning. Så jävla äckligt land.
De kinesiska myndigheterna påstår sig att de redan gör det, men huruvida det är sant eller hur hårda kraven är framgår inte.
Citera
2020-01-27, 15:13
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Förhindra eller fördröja? Det postades ju en rapport tidigare i tråden om att en isolering på 99% fortfarande bara hade minskat smittspridningen med 30%. Väldigt låg siffra.

Gamlingarna kommer nog kasta veven trots total avskärmning.

Jo, tror att karantänen mest handlar om att Kommunistpartiledarna vill köpa tid åt sig själva.

Partiledarna på toppen är som vanligt väldigt dåligt informerade om vad som sker ute i provinserna. Eller närmare bestämt, de har inte en aning. Och nu har de uppfattat att något farligt händer långt nere i provinsen Hubei.

Och då reagerar de instinktivt med total karantän för hela provinsen, för att frysa händelseutvecklingen. Då får de tid att sätta sig in i frågan, och försöka klura ut en lösning.

Om någon vecka, när Kommunistpartiledarna från Peking fattat vad som händer nere i Hubei, kommer de troligen avsluta karantänen.
Citera
2020-01-27, 15:13
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Det värsta som hände var att många unga fick narkolepsi av vaccinet....

Helt klart så var det en nackdel!
Problemet där var att behovet av ett vaccin snabbt övertrumfade normala säkerhetsrutiner.

Men Sverige hanterade H1N1 utan att samhället kollapsade. Dessutom var Sverige ett av de länder som säkerställde vaccin till alla medborgare, andra fokuserade på riskgrupper.
Citera
2020-01-27, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
De kinesiska myndigheterna påstår sig att de redan gör det, men huruvida det är sant eller hur hårda kraven är framgår inte.
Det är bara skitsnack. Finns hur mycket djurmarknader som helst. De staplar burar ovanpå varann. Där de olika djuren skiter på varann. Virus muteras och frodas.
Citera
2020-01-27, 15:15
Medlem
Citat:
Du verkar inte ha tilltro till våra myndigheter - fine.
Men kan du peka på saker som gick snett under svin-influensan H1N1?

Felet var väl att svininfluensan inte krävde vaccinering för friska personer och att miljarder kr förslösades på fel saker.

På sista raden i bipacksedeln står det också anmärkningsvärt nog ”Detta medel fungerar inte och har inte visat sig kunna förhindra viral influensa”. https://www.svininfluensa.se/
Citera
Medlem
Citat:
Helt klart så var det en nackdel!
Problemet där var att behovet av ett vaccin snabbt övertrumfade normala säkerhetsrutiner.

Men Sverige hanterade H1N1 utan att samhället kollapsade. Dessutom var Sverige ett av de länder som säkerställde vaccin till alla medborgare, andra fokuserade på riskgrupper.
Ja, Sverige hanterade det bra. Men sund om de unga med narkolepsi, som inte får någon hjälp eller ersättning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Siffror hit och dit.

Det som jag tycker är lite creepy är ju att kina i princip stänger ner städer. Invånarna i Shanghai får inte gå till jobbet innan 9 februari. En stad med 24 miljoner invånare.

Kan knappast vara vardagsmat.
Precis, jag bedömer att det säger allt och som börsman vet jag hur info linan går. I Thailand visas bara siffror på de som dog direkt innan ambu kom till väg olyckan. De verkliga dödstalen är minst det dubbla då folk dör i ambu och på sjukhuset. När 50-100 st dör varje dag runt helgerna på vägen är det ingen bra reklam för turistindustrin.

Liknande blir det nu, vi kommer inte att få veta från thai regeringen som bara öser in kineser, kineser och kineser på flygplatserna samt över gränserna från Laos, malaysia och Kambodja ingen koll alls. Jag räknar med minst det dubbla som kommer till från mynd om det nu fortsätter på detta viset.

Vi vet bara lite än så länge och visst är det spännande att göra sitt jobb, sin planering och sedan att vänta. Jag observerar i lugn och ro och vet hur folk ljuger i egen sak som strutsar, panikoffer eller politiker.

Thailand är utsett som ett testland utanför mer eller mindre stängda Kina. TH är dock inte alls ett info öppet land så jag litar mer på en sjuksyrra än regeringen.

Här har vi en stor blogg med västerlänningar som har damer som jobbar på sjukhusen. Jag läser inte thai så jag får lita på deras män som inte har någon anledning att ljuga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in