2020-01-27, 09:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Är det ett påstående från dig att Big Short har falskt innehåll? Vad bygger du det på? Känns det så i hela kroppen?

Prova att googla på detta, du är nog ensam om den åsikten i världen. Jag vet rätt mycket om den perioden i USA vilket förklarar varför jag såg filmen, och den följer verkligheten, dock dramatiserad.

Big Short är en jättebra film, men den belyser problemen som fanns på amerikanska bostadsmarknaden där man hade subprime-lån.

Här hemma har vi inga sådana upplägg då var och en är personligt ansvarig för sina lån. I usa var det bara att flytta ut och så var det bankens problem om värdet på huset rasade.
2020-01-27, 09:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Big Short är en jättebra film, men den belyser problemen som fanns på amerikanska bostadsmarknaden där man hade subprime-lån.

Här hemma har vi inga sådana upplägg då var och en är personligt ansvarig för sina lån. I usa var det bara att flytta ut och så var det bankens problem om värdet på huset rasade.
Det är ju riktigt. Den svenska nuvarande bubblan är helt frikopplad från USA-bubblan 2007. Utom möjligen att det verkar finnas för mycket lån, för låga räntor, för lite amortering, och därför för mycket pengar i väldigt många länder just nu, av oklar anledning.
2020-01-27, 10:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur är det uppenbart att det byggs för lite, de flesta bor trots allt i en bostad redan.
Har du provat att flytta till Stockholm? Tror inte det...
2020-01-27, 10:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu var det ju du som kom med påståendet att den var sanningsenlig men du tycks inte kunna visa belägg för det, istället vänder du på bevisbördan.
Smart tänkt. En stor filmproduktion med Christian Bale, Steve Carell, Ryan Gosling ljuger om händelser bara 6 år tidigare. Medans FBs mest kända svamlande idioter svenne-banan och liksom-fb har rätt, men utan att visa någon källa. FB kan faktiskt vara kul läsning ibland.
2020-01-27, 10:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det är byggbolagens problem. De har svarat med att dra ner på produktionen och sänka priserna till lite mer normala nivåer. Det spårade ur ett tag där 2016, men nu börjar marknaden att ta sig igen och priserna på nyproduktion kan vara ganaka attraktiva på sina håll.
Det finns 1000-tals nybyggda osålda lägenheter från t.ex Oscar och Veidekke i Stockholm, de har ett medelpris på 7-10 mkr, upp till 20/30 mkr. Föreningarna är inte ens bildade eftersom vissa hus inte är färdigbyggda, så man har ingen aning om man får grannar eller om man ur egen ficka får betala den tomma lägenheten intill. Så visst finns det tomma lägenheter i Stockholm. Om man är en dåre.
2020-01-27, 10:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det finns 1000-tals nybyggda osålda lägenheter från t.ex Oscar och Veidekke i Stockholm, de har ett medelpris på 7-10 mkr, upp till 20/30 mkr. Föreningarna är inte ens bildade eftersom vissa hus inte är färdigbyggda, så man har ingen aning om man får grannar eller om man ur egen ficka får betala den tomma lägenheten intill. Så visst finns det tomma lägenheter i Stockholm. Om man är en dåre.

Jag pratar inte om de mest exklusiva objekten utan om marknaden i stort. De flesta lgh kostar inte så mkt trots allt.

Att Oscar Properties inte har köpare är väl inte så konstigt då bolaget är konkursmässigt?
2020-01-27, 11:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag pratar inte om de mest exklusiva objekten utan om marknaden i stort. De flesta lgh kostar inte så mkt trots allt.

Att Oscar Properties inte har köpare är väl inte så konstigt då bolaget är konkursmässigt?
Jag tror inte man köper av Oscar direkt, utan det har på något sätt bildats en BR-förening som säljer fast huset inte är färdigt. Möjligen ger man handpenning eller bokningsavgift till Oscar, den försvinner ju vid en konkurs. Om Oscar går i konkurs så antar jag att man inte har någon bygg-garanti som man behöver i 10 år, så det måste vägas in i priset.

Orsaken till at de går i konkurs är att Stockholms kommun utpressat dem att betala en absurd tomtkostnad t.ex 600Mkr för tomten vid Glasklockan. Det är för mycket, typiskt bubbelpris, och Oscar klarar inte att föra vidare den kostnaden på ca 1 mkr per lägenhet till köparna. Priset blir för högt. Tror det är samma problem för Veidekke vid Melodislingan, priserna är absurda för ganska låd-iga lägenheter. Så bubbliga visade sig inte Stockholms-köparna vara. De har en del förnuft kvar.
2020-01-27, 12:04
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag tror inte man köper av Oscar direkt, utan det har på något sätt bildats en BR-förening som säljer fast huset inte är färdigt. Möjligen ger man handpenning eller bokningsavgift till Oscar, den försvinner ju vid en konkurs. Om Oscar går i konkurs så antar jag att man inte har någon bygg-garanti som man behöver i 10 år, så det måste vägas in i priset.

Orsaken till at de går i konkurs är att Stockholms kommun utpressat dem att betala en absurd tomtkostnad t.ex 600Mkr för tomten vid Glasklockan. Det är för mycket, typiskt bubbelpris, och Oscar klarar inte att föra vidare den kostnaden på ca 1 mkr per lägenhet till köparna. Priset blir för högt. Tror det är samma problem för Veidekke vid Melodislingan, priserna är absurda för ganska låd-iga lägenheter. Så bubbliga visade sig inte Stockholms-köparna vara. De har en del förnuft kvar.
En BRF köper fastigheten. Sedan köper man sig ett medlemskap i BRFen. Föreningen betalar vanligtvis i delar och det sista när byggnaden är klar.

Oscar hade kunna tacka nej till Staden. Det är ingen som tvingar dem att köpa en tomt. De går i KK för att de inte lyckas sälja bostäderna. När fastigheten är klar så är det Oscar som äger lägenheterna och behöver betala avgiften samt kreditkostnaden för värdet.
2020-01-27, 12:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
En BRF köper fastigheten. Sedan köper man sig ett medlemskap i BRFen. Föreningen betalar vanligtvis i delar och det sista när byggnaden är klar.

Oscar hade kunna tacka nej till Staden. Det är ingen som tvingar dem att köpa en tomt. De går i KK för att de inte lyckas sälja bostäderna. När fastigheten är klar så är det Oscar som äger lägenheterna och behöver betala avgiften samt kreditkostnaden för värdet.
Orsaken till att de betalade så mycket för tomterna, kan det varit budgivning mot andra byggare?, var att de trodde att man enkelt kunde sälja nybyggda lägenheter för 10-15 mkr. Det kan man tydligen inte. Stockholm är i själva verket ganska litet och antalet kunder på den nivån är lågt, man kan se boolis statistik att bara några få lägenheter säljer över 10mkr i Stockholm varje månad.

Som tur är köper inga vanliga svenssons på den prisnivån, fast jag tror de kanske hade lyckats betala dagens låga räntor. Jag tror oscars lägenheter ligger 30-40% för högt, och det kommer att märkas när man försöker sälja. man kan inte ta ut 100k per kvadrat för en nybyggd tråkig lägenhet i en okänd ny förening, när kunderna kan välja en underbar sekelskifteslägenhet i innerstan för ungefär samma, med nära noll i månadsavgift.

Det finns nybyggda föreningar i Stockholm som har en miljard kronor i lån. Den siffran tycker jag är ganska respekingivande. Bubbla.
(FB) Bostadsrättsföreningen The Village Sthlm i Stockholm - 1 miljard i lån!
2020-01-27, 12:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Du pratar om bostäder på mkt exklusiva lägen och tar det som någon slags sanning för att en bubbla existerar. Kolla vad begagnat går för i liknande läge så inser du att priserna kanske inte är så extrema.
2020-01-27, 13:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du pratar om bostäder på mkt exklusiva lägen och tar det som någon slags sanning för att en bubbla existerar. Kolla vad begagnat går för i liknande läge så inser du att priserna kanske inte är så extrema.
Om jag minns rätt så sålde Oscar 4 lägenheter förra kvartalet. Fyra. Jag skulle nog säga att problemet är att priserna är för höga, extremt höga. I själva verket kan detta vara början på bubbelspricket i Stockholm, att Oscars lägenheter inte går att sälja. Pristaket är nått. Oscar som äger Oscar properties är i så fall den första förloraren i bubbelspricket. Tror han var miljardär ett tag, nu är företaget värdelöst, bubblan Oscar properties har spruckit.
2020-01-27, 14:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om jag minns rätt så sålde Oscar 4 lägenheter förra kvartalet. Fyra. Jag skulle nog säga att problemet är att priserna är för höga, extremt höga. I själva verket kan detta vara början på bubbelspricket i Stockholm, att Oscars lägenheter inte går att sälja. Pristaket är nått. Oscar som äger Oscar properties är i så fall den första förloraren i bubbelspricket. Tror han var miljardär ett tag, nu är företaget värdelöst, bubblan Oscar properties har spruckit.

Kolla på lite mer seriösa och ekonomiskt solventa aktörer och jämför istället och återkom efter det med en ny analys!

Kolla på JM och Skanska exempelvis..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in