Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
En BRF köper fastigheten. Sedan köper man sig ett medlemskap i BRFen. Föreningen betalar vanligtvis i delar och det sista när byggnaden är klar.
Oscar hade kunna tacka nej till Staden. Det är ingen som tvingar dem att köpa en tomt. De går i KK för att de inte lyckas sälja bostäderna. När fastigheten är klar så är det Oscar som äger lägenheterna och behöver betala avgiften samt kreditkostnaden för värdet.
Orsaken till att de betalade så mycket för tomterna, kan det varit budgivning mot andra byggare?, var att de trodde att man enkelt kunde sälja nybyggda lägenheter för 10-15 mkr. Det kan man tydligen inte. Stockholm är i själva verket ganska litet och antalet kunder på den nivån är lågt, man kan se boolis statistik att bara några få lägenheter säljer över 10mkr i Stockholm varje månad.
Som tur är köper inga vanliga svenssons på den prisnivån, fast jag tror de kanske hade lyckats betala dagens låga räntor. Jag tror oscars lägenheter ligger 30-40% för högt, och det kommer att märkas när man försöker sälja. man kan inte ta ut 100k per kvadrat för en nybyggd tråkig lägenhet i en okänd ny förening, när kunderna kan välja en underbar sekelskifteslägenhet i innerstan för ungefär samma, med nära noll i månadsavgift.
Det finns nybyggda föreningar i Stockholm som har en miljard kronor i lån. Den siffran tycker jag är ganska respekingivande. Bubbla.
(FB) Bostadsrättsföreningen The Village Sthlm i Stockholm - 1 miljard i lån!