2020-01-27, 08:53
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Kinesisk medborgare talar ut.
Vad tror ni alla professorer därute? Kan det röra sig om 100.000 smittade? Jag tror det. Jag tror även att smittan har härjat längre än vad många påstår och att det tar lite tid innan symptomen slår till.

https://youtu.be/zu_X752O9tE
Tror jag med. Räkna 200 000 smittade och många, många fler döda än vad som framkommit, troligast 5-10% av de smittade.

Läste en kinesisk tidning via google translate och där stod det att första fallen av detta "underliga, nya luftvägsviruset som utvecklar lunginflammation", som man då inte förstod vad det var, utan trodde det var ett nytt SARS, hade kommit mellan 30 oktober och 30 november. I början av januari fanns amerikanska artiklar som "Bör man vara orolig för det nya kinesiska viruset som slår mot luftvägarna".

Sen, senaste veckan, började det inkomma filmer på läkare som faller ihop efter att ha jobbat i flera dygn.

Man satte inte något av detta i samband med corona-viruset. Det har pusslats - och smusslats nåt enormt från Kina-håll.
Jag är 100% övertygad om att de stora sjukhusen bränner liken för att stoppa smittan. De har krematorier.

Sätt det i samband med en CBS-artikel som sen 1 dygn är borttagen med texten "Mysterious ash mounds around China surprise locals.... - Mystiska askhögar runtom i Kina förvånar lokalbefolkningen ....
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-01-27 kl. 08:56.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Är det ett virus läckt av ett av Kinas främsta biolabb som ligger i Wuhan? Artikel av Nature 2017 om BSL-4 biolab i Wuhan. https://www.nature.com/news/inside-the-chinese-lab-poised-to-study-world-s-most-dangerous-pathogens-1.21487

Så många spännande frågor.
Detta var synnerligen ett sammanträffande

Citat:
Future plans include studying the pathogen that causes SARS, which also doesn’t require a BSL-4 lab, before moving on to Ebola and the West African Lassa virus, which do. Some one million Chinese people work in Africa; the country needs to be ready for any eventuality, says Yuan. “Viruses don’t know borders.”

Citat:
But worries surround the Chinese lab, too. The SARS virus has escaped from high-level containment facilities in Beijing multiple times, notes Richard Ebright, a molecular biologist at Rutgers University in Piscataway, New Jersey. Tim Trevan, founder of CHROME Biosafety and Biosecurity Consulting in Damascus, Maryland, says that an open culture is important to keeping BSL-4 labs safe, and he questions how easy this will be in China, where society emphasizes hierarchy. “Diversity of viewpoint, flat structures where everyone feels free to speak up and openness of information are important,” he says.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2020-01-27 kl. 08:58.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
I Malmö.

Ja. Det missade jag att nämna. Sorry
Citera
2020-01-27, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Man vet aldrig.

Men Pakistan är så kaotiskt, att det är frågan om de ens upptäckt att det rörde sig om ett nytt virus.

Precis vad som oroar mig, samma med Kazakstan usbekistan och Ryssland.
Citera
2020-01-27, 08:54
Medlem
Lagerthas avatar
Om man har ett tvådagars möte inbokat med människor från Kina som flyger hit nu vad för försiktighetsåtgärder bör man vidta?
Citera
2020-01-27, 08:55
Medlem
Någon som har hands on uppgifter från SUS i malmö, där två fall av misstänkt smitta har uppkommit?
Citera
2020-01-27, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Om man har ett tvådagars möte inbokat med människor från Kina som flyger hit nu vad för försiktighetsåtgärder bör man vidta?
Strunta i det säg du har migrän eller ränn-skitan stanna hemma
Citera
2020-01-27, 08:58
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Precis vad som oroar mig, samma med Kazakstan usbekistan och Ryssland.

Jo. Men Kazakstan och Uzbekistan är mer auktoritära än Pakistan, som är demokrati.

I Centralasien är nog problemet mer att statsledningarna inte bryr sig särskilt mycket om medborgarna. Även om de känt till viruset, så hade de mycket väl kunnat strunta i det.
Citera
2020-01-27, 08:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Ha på dig glasögonen hellre än linser
Tvätta händerna ofta
Pilla dig inte i ansiktet med händerna
(t ex ta en bit papper eller bomullsrondell o fukta o stryk över ögonen eller i näsan)

Kramas inte lol. Be till Gud att de inte är från en storstad. Du får se om de ens kommer få flyga hit. Ta inte ut nåt hemskt i förskott.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-01-27 kl. 09:06.
Citera
2020-01-27, 09:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nu handlar det om Thailändsk data inte kinesisk data. Jag orkar inte lyssna på alla så kallade youtube experter som dyker upp. Självklart ska man vara försiktig med kinesisk data och all annan data också. Men allt är kvalificerade gissningar.

Visst, men försök att fatta vad en R0 över ett betyder i sammanhanget. Varje smitta smittar till MINST en annan person och det är minst 5 dagar symtomfri inkubnationstid när det smittar och du inte vet att du är smittobärare. Jag är själv inget mattesnille men jag fattar att antalet smittade rör sig om långt från det som kineserna påstår.

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Virus kan givetvis mutera. Men det kan faktiskt mutera och bli snällare ut i från dödlighet. Det är inte alltid så att en mutation blir värre för bäraren.

Visst, men det brukar gå hand i hand med smittorisken, d.v.s går dödligheten ner brukar det bli betydligt mer smittsamt. Kommer inte ihåg varför, länge sen jag pluggade men frågan var med på ett prov en gång.
Citera
2020-01-27, 09:00
Medlem
I Kina råder från och med igår förbud mot sammankallande sammankomster, som t.ex. fester, middagar och andra evenemang. Anordnar man något kommer den ansvarige ställas till ansvar juridiskt. Vidare stänger mindre hålor in sig från omvärlden. Man hugger ner träd och lägger ut stenar som blockad på alla infarter, vilket fått till följd att dödsfall har skett pga att ambulans inte kan komma fram till adressen ifråga.
Citera
2020-01-27, 09:01
Medlem
Sharm0tas avatar
Läget: There are currently 2,862 confirmed cases worldwide, including 81 fatalities.

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in