2020-01-27, 08:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Kina?

I Kina kan du drömma om ersättning, om du inte är på jobbet.

Semesterersättning, sjukersättning osv. existerar inte.

Och du får spara till din pension själv, ifrån din lön.

För det finns inga pensionssystem (utom för en liten minoritet höga statsbyråkrater).
Ok, jag kan inte tänka mig något I-LAND där det är okej att folk med nära kontakt med kunder/patienter (t ex tandhygienister, optiker, veterinärer etc) kommer till jobbet med 40 graders feber och halsfluss
Citera
2020-01-27, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Man blir inte sjuk för att man är kines.
Det primära är att man är i kontakt med en smittkälla.

Det förstår till och med ett blockmongo som jag. Det jag menade är att det är mycket kineser som reser mellan länderna och därmed ökar sannolikheten för att nån smittad är bland dom.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Oavsett vad andra säger så tror jag att vanlig ansiktsmask kan skydda lite och fördelen är att man hela tiden blir påmind om att ej röra ansiktet med händerna, för det gör man omedvetet mycket mer än vad man tror.
Tror jag med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Jag tänker också att om det hade varit en riktigt allvarlig smitta hade väl västvärlden tagit till väldigt mycket mer drastiga åtgärder? Tänker framförallt USA och trump. De har ju redan ett gäng smittade. Hade det varit en dödssmitta hade han ju stängt gränserna direkt?

Håller med dig.

Många tror/påstår dock att Kina undanhåller mycket information för att inte orsaka panik, men jag tror väl att supermakter som USA ändå borde få tag på korrekt information och agera därefter istället för att blint lita på Kina.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Orka hyperventilera kring ett influensavirus som har en relativt låg dödlighet.
Du börjar bli bekant i Kinatrådarna. Även om du förespråkar rationalitet kan du inte släppa frågan, utan börjar snarare visa samma tecken på besatthet som alla andra. Funderingar på det?
Citera
2020-01-27, 08:42
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Nä troligtvis kollar de inte sådant. Sverige har inte sådana resurser samt finns ingen politisk vilja att kolla någon som kommer från utlandet.
Därav blomstrar tuberkolosen åter igen.

Dessutom är det en hysteri kring detta som är väldigt överdriven.
Citera
2020-01-27, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Alla behöver inte bli smittade för att det ska vara en pandemi men i princip så innebär det automatiskt att alla kommer att bli utsatta för smittan om R0 är över 1 och nu gissar man att R0 är mellan 1 och 2,5 vilket givetvis betyder global pandemi om det är 5 dagars symtomfri inkubnationstid.

Viruset kommer att mutera och att ingen dött ännu av 8 rapporterade fall betyder väldigt lite i sammanhanget. Det kan vara minst 10 till 100 gånger så många som dött som kineserna inte rapporterat om.

Jag rekommenderar att lyssna på experter, ex. Chris Martenson:

https://www.youtube.com/watch?v=X2GZg1qzohY

Nu handlar det om Thailändsk data inte kinesisk data. Jag orkar inte lyssna på alla så kallade youtube experter som dyker upp. Självklart ska man vara försiktig med kinesisk data och all annan data också. Men allt är kvalificerade gissningar.

Virus kan givetvis mutera. Men det kan faktiskt mutera och bli snällare ut i från dödlighet. Det är inte alltid så att en mutation blir värre för bäraren.
Citera
2020-01-27, 08:47
Medlem
Brogamlas avatar
Vet vi om det är någon patient annat än asiater som blivit smittade? Detta kanske är ett vapen som skickats av USA eller annan som attackerar människor som har asiatiskt DNA.
Citera
2020-01-27, 08:50
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k5
Håller med dig.

Många tror/påstår dock att Kina undanhåller mycket information för att inte orsaka panik, men jag tror väl att supermakter som USA ändå borde få tag på korrekt information och agera därefter istället för att blint lita på Kina.

Precis det jag tänker. Säg att det skulle vara en riktig pest som sprider sig. Något land hade garanterat fått reda på det nu.

Kina förbjuder tydligen hela shanghai (24 miljoner) att gå till jobbet fram till den 9 februari nu. Alltså en inkubationstid.
Citera
2020-01-27, 08:51
Medlem
Två personer vårdas på sjukhus misstänkt för att vara viruset. Dock inte bekräftat. Provsvar inväntas.
Källa: aftonho*an
Citera
2020-01-27, 08:51
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Tänkte nog närmast på Pakistan som har mycket handel och infrastrukturprojekt ihop med Kina.

Man vet aldrig.

Men Pakistan är så kaotiskt, att det är frågan om de ens upptäckt att det rörde sig om ett nytt virus.
Citera
2020-01-27, 08:53
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBell
Två personer vårdas på sjukhus misstänkt för att vara viruset. Dock inte bekräftat. Provsvar inväntas.
Källa: aftonho*an

I Malmö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in