2020-01-27, 09:01
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Visst, men försök att fatta vad en R0 över ett betyder i sammanhanget. Varje smitta smittar till MINST en annan person och det är minst 5 dagar symtomfri inkubnationstid när det smittar och du inte vet att du är smittobärare. Jag är själv inget mattesnille men jag fattar att antalet smittade rör sig om långt från det som kineserna påstår.

Visst, men det brukar gå hand i hand med smittorisken, d.v.s går dödligheten ner brukar det bli betydligt mer smittsamt. Kommer inte ihåg varför, länge sen jag pluggade men frågan var med på ett prov en gång.

Kanske för att det är svårare att smitta folk när man ligger för döden?
Citera
2020-01-27, 09:02
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Om man har ett tvådagars möte inbokat med människor från Kina som flyger hit nu vad för försiktighetsåtgärder bör man vidta?

Undvik sex.
Citera
2020-01-27, 09:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Detta var synnerligen ett sammanträffande
Vi är många som skrivit om det. Två forskare blev avstängda från jobb tillsammans med fem av deras studenter för att de har stulit ett virus liknande corona från den superstärkta, bevakade lab-faciliteten där de har dödliga virus för forskning, i Winnipeg Kanada.

De tog viruset med sig på ett vanligt passagerarflygplan (! Inte tillåtet!) till ett kinesiskt säkerhetslab, som ligger, surprise surprise, 16 km från the Wet market i Wuhan.
Citera
2020-01-27, 09:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Undvik sex.

Ja, tänk vad smittan kommer att spridas på det sättet i Thailand, när västerländska losers går till bordeller eller skaffar sig betalda flickvänner för semestern. Thailändska kvinnor som smittats av kinesiska män som redan varit där... Och sedan kommer de (de västerländska loser-männen) tillbaka hit...
Citera
2020-01-27, 09:07
Medlem
Varför tar inte sverige detta på större allvar? Det står hela tiden, det är låg risk, inget att oroa sig för, samtidigt rapporteras det mer och mer om hur kina sätter hela städer i karantän. Att det är extremt smittsamt, samtidigt säger sverige tänk på att tvätta händerna. Känns bara som att det knaske hade varit läge att förbjuda inresor från kinalandet
Citera
2020-01-27, 09:08
Medlem
[quote=prostetnic|70060419]Baserat på nuvarande information och läge tycker jag du överreagerar.

Citat:
EDIT4: Är rädsla för guling-smitta skäl att stanna hemma från jobbet ett par veckor? Vad säger facket? Kan någon insatt förtydliga. Räknas det som tjänstledigt, semester? isf betald eller obetald?
[/QOUTE]

Det finns inget speciell rättighet att vara ledig pga det. Beroende på om du kommer överens med arbetsigvare räknas det som tjänstledigt eller semester, betald om du har betalda att ta ut - finns ingen anledning för att arbetsgivaren skall ge dig pengar utan motprestation. Kommer du inte överens räknas det som ogiltig frånvaro.

Tror jag inte på gud är och förblir en fantasi, han är inte med oss och kommer inte bli det heller oavsett vilka uppmaningar du ger till din låtsaskompis.
Du missförstår, han tror att gud skapat viruset som nu drabbar oss så han ber honom att lägga av. Nej ok du missförstod nog inget.
Citera
2020-01-27, 09:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brogamla
Vet vi om det är någon patient annat än asiater som blivit smittade? Detta kanske är ett vapen som skickats av USA eller annan som attackerar människor som har asiatiskt DNA.
Åh hjälp. Åhhhh hjääääälp. Child, no.
Citera
2020-01-27, 09:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
Varför tar inte sverige detta på större allvar? Det står hela tiden, det är låg risk, inget att oroa sig för, samtidigt rapporteras det mer och mer om hur kina sätter hela städer i karantän. Att det är extremt smittsamt, samtidigt säger sverige tänk på att tvätta händerna. Känns bara som att det knaske hade varit läge att förbjuda inresor från kinalandet

Japp, vår regering är som vanligt totalt handlingsförlamad. Jag känner mig inte trygg i det här j-vla landet längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vi är många som skrivit om det. Två forskare blev avstängda från jobb tillsammans med fem av deras studenter för att de har stulit ett virus liknande corona från den superstärkta, bevakade lab-faciliteten där de har dödliga virus för forskning, i Winnipeg Kanada.

De tog viruset med sig på ett vanligt passagerarflygplan (! Inte tillåtet!) till ett kinesiskt säkerhetslab, som ligger, surprise surprise, 16 km från the Wet market i Wuhan.
Källa på det ?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Läget: There are currently 2,862 confirmed cases worldwide, including 81 fatalities.

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Sett till alla åtgärder så kan inte den siffran stämma.
Citera
2020-01-27, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp, vår regering är som vanligt totalt handlingsförlamad. Jag känner mig inte trygg i det här j-vla landet längre.
Samma, det känns som att de inte tar åtgärder på grund av något muppigt så som, det vore rasistiskt mot kineser, jag säger fuck that när det handlar om ens befolknings säkerhet. De sätter in åtgärder då det redan är försent som vanligt
Citera
2020-01-27, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
sverige har ju alltid varit i ett nötskal, nåt drastiskt måste verkligen hända innan de får fingrarna ur a-solet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in