2020-01-27, 08:11
Medlem
När väntas beskedet komma att fallen i Malmö var falskt alarm?
Citera
2020-01-27, 08:14
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
När väntas beskedet komma att fallen i Malmö var falskt alarm?

Under dagen tydligen.
Citera
2020-01-27, 08:24
Medlem
Melange5738s avatar
Det är helt omöjligt att stoppa en pandemi nu. Kineserna ljuger.

Det är smittsamt i fem dagar innan man ens ser symtom, R0 ligger över 1. Fem miljoner lämnade Wuhan innan staden stängdes, man måste inte vara ett mattesnille för att fatta att det redan är kört.

Är man gammal är det bara att hoppas att de hinner göra ett vaccin innan kulan kommer.
Citera
2020-01-27, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Nästan så att man hoppas på att viruset har en mer förödande effekt.

Tycker det känns lite som naturens sätt att försöka balansera och rädda planeten från människans förstörelse av den.
Spännande, ”naturen” har en plan. Men om nu ”naturen” är så listig varför finns människan alls.
Citera
2020-01-27, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Efter jag läste Expressens artikel om svenskarna Hua Hin så ringde jag min kompis där.

https://www.expressen.se/nyheter/svenske-torsten-69-om-virusradslan-i-hua-hin/

Han sa det är ganska lugnt. Han var ute och handlade. Han skulle vara ute lite mindre annars precis som vanligt. Hälften av hans svenska bekanta hade värdelösa masker på sig.

Japp jag tror att det hela är jätteöverdrivet.
Citera
2020-01-27, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är helt omöjligt att stoppa en pandemi nu. Kineserna ljuger.

Det är smittsamt i fem dagar innan man ens ser symtom, R0 ligger över 1. Fem miljoner lämnade Wuhan innan staden stängdes, man måste inte vara ett mattesnille för att fatta att det redan är kört.

Är man gammal är det bara att hoppas att de hinner göra ett vaccin innan kulan kommer.

Det betyder inte att alla blir smittade. Sen tillfrisknar människor även äldre.

Thailand har och har haft 8 fall. 2-4 har tillfrisknat. Ingen har dött tills nu. Ingen har smittats i Thailand utan alla har smittats i Kina. Det finns till och med familjemedlemmar som har varit med den nu smittade till Wuhan och inte blivit sjuka.

Jag rekommenderar att ha koll på Thailand då det är de land som mycket besök av kineser nu.(7500+ per dag just innan utbrottet) Klarar Thailand hålla ner spridningen så är risken relativt liten. Exploderar det i Thailand så skulle jag bli lite mer nervös.
Citera
2020-01-27, 08:36
Medlem
selusts avatar
Tycker det är sjukt dålig info från alla möjlig håll oavsett hur allvarlig smittan är. Folk blir ju smittade till höger och vänster. Vore kul att få veta hur man egentligen mår om man blir smittad och kanske vad människor bör göra för att undvika det.

Jag tänker också att om det hade varit en riktigt allvarlig smitta hade väl västvärlden tagit till väldigt mycket mer drastiga åtgärder? Tänker framförallt USA och trump. De har ju redan ett gäng smittade. Hade det varit en dödssmitta hade han ju stängt gränserna direkt?
Citera
2020-01-27, 08:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Precis så är det. Var på apoteket, föreståndarinnan var förkyld och så hes att hon nästan inte kunde prata. Ändå satt hon där bakom disken och hanterade folks varor. Man undrar varför de gör sådant?
För de är idioter och ser sig som ofelbara och vill definitivt se sig som oersättliga. Ingen är oersättlig!
-"Jag har minsann inte varit sjuk på fem år!" så kommer det fram att de tagit semesterdagar istället. Jaja. Ofelbare jävla typ.
Citera
2020-01-27, 08:38
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Än har inte något fall rapporterats från Ryssland eller nåt kul stan-land. Är det bara flyt eller finns det okända fall tror ni?
Det är ganska mycket kineser i de länderna.

Man blir inte sjuk för att man är kines.
Det primära är att man är i kontakt med en smittkälla.
Citera
Medlem
Citat:

Min gissning varför inga eller få har dött utanför Kina. De, som har blivit sjuka är relativt friska personer. Då äldre och ej friska reser mindre speciellt till Kina och från Kina.

Håller med. De som varit ute och rest är ju nästan alltid personer som i grunden mår bra och är friska. Visst ser man ibland riktigt gamla människor som är ute och reser, men det är väldigt få.
Kvar i Wuhan däremot finns ju hela befolkningen representerad, med alla sjuka och gamla inkluderade, så där dör ju fler.
Citera
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
https://youtu.be/X2GZg1qzohY

Hoppas det leder dig till kunskapens portar. Detta är ju trots allt det du behöver känna till.

Sammanfatta det viktigaste i en mening!

Om man tvingas lyssna på 20 minuter Youtube för varje kommentar att svara på, så blir diskussionen väldigt påfrestande.
Citera
2020-01-27, 08:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det betyder inte att alla blir smittade. Sen tillfrisknar människor även äldre.

Alla behöver inte bli smittade för att det ska vara en pandemi men i princip så innebär det automatiskt att alla kommer att bli utsatta för smittan om R0 är över 1 och nu gissar man att R0 är mellan 1 och 2,5 vilket givetvis betyder global pandemi om det är 5 dagars symtomfri inkubnationstid.

Citat:
Thailand har och har haft 8 fall. 2-4 har tillfrisknat. Ingen har dött tills nu. Ingen har smittats i Thailand utan alla har smittats i Kina. Det finns till och med familjemedlemmar som har varit med den nu smittade till Wuhan och inte blivit sjuka.

Viruset kommer att mutera och att ingen dött ännu av 8 rapporterade fall betyder väldigt lite i sammanhanget. Det kan vara minst 10 till 100 gånger så många som dött som kineserna inte rapporterat om.

Citat:
Jag rekommenderar att ha koll på Thailand då det är de land som mycket besök av kineser nu.(7500+ per dag just innan utbrottet) Klarar Thailand hålla ner spridningen så är risken relativt liten. Exploderar det i Thailand så skulle jag bli lite mer nervös.

Jag rekommenderar att lyssna på experter, ex. Chris Martenson:

https://www.youtube.com/watch?v=X2GZg1qzohY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in