2020-01-27, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Stanna hemma.

Min matleverans kommer på förmiddagen. Känner obehag att ta emot den. Hoppas de kan lämna skyddsartiklarna i postboxen.
Det är för tidigt för sådan panik min vän, vi rationell har dock en kort tid på oss som de i Kina skulle gett guld för att få...

Hade en mask hemma men den är.främst mot organiska ångor.

Vatten, mat (choklad och konserver är bra vid brist på annat) masker, skyddsglasögon, skyddsdräkt och luftrenare skulle jag köpt om jag satt här och just inatt råkade ta mitt förnuft till fånga.
Citera
2020-01-27, 04:30
Medlem
En fråga angående prepping:

Just i denna situation = C-virusets intåg; varför bör konserver prioriteras? Det finns väl ingen risk att elen går, väl? Det är ju inte som att ryssarna invaderar, utan jag tror snarare att myndigheterna ser till att el och vatten rullar för att minska potentiell fullskalig panik + innebörandes plundring av forna grannar?

Om jag ej har tillgång till gasol osv av ekonomiska skäl, vilken mat rekommenderar ni.

Gulaschsoppor, majs, korv i konserv etc?

Lär en noobie
Citera
2020-01-27, 04:33
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du försöker prata bort dig, du förordade flygstopp och karantän för alla ifrån Wuhan, och det har jag bemött.

Vill du diskutera viruset som sådant så blanda inte in flygstopp, det är du som rör dig mellan olika aspekter på händelsen, jag bemöter det du skriver, okej?

Håller med dig, svenska myndigheter skall ta ansvar för vår säkerhet, kan du på vetenskaplig bas visa att så inte sker, tycker mest att du baserar dina åsikter på spekulationer och rädsla, känsloargumentation.

Jag har föreslagit förklaring till att man har isolerat städer i Kina, det kan omöjligt ha gått dig förbi. En förklaring som går ut på att man vill bromsa upp spridningen så att den inte blir ohanterbar.

Sjukvården har begränsat antal vårdplatser, vissa människor behöver sjukhusvård för de symptom de får av smittan. Om man inte begränsar smittspridningen kan man hamna i ett läge där människor som normalt sett överlever vid sjukhusvård kommer att avlida därför att det inte finns vårdplatser till alla som behöver. Det är inte synonymt med att en virussmitta automatiskt innebär livsfara.

Som med många andra sjukdomstillstånd kan skillnaden mellan liv och död bero på om du får vård och behandling eller inte.

Vad tror du själv, om 1,4 miljarder kineser smittas och 300 miljoner behöver kvalificerad vård, finns det vårdplatser så att det räcker?

Du tycks ha svårt för att se sambandet mellan att begränsa smittspridningen och antalet vårdplatser.

Du pratar ju plötsligt om helt andra saker
Vårdplatser kontra antalet allvarligt sjuka, samband mellan att begränsa smittspridning och antalet vårdplatser - Tro fan att det hänger ihop varför tror du Kina har satt minst 15 städer i karantän.

Flygstopp hör i allra högsta grad ihop med att begränsa spridning av smittan vad trodde du?
Citera
2020-01-27, 04:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Minst en ung frisk person uppges ha dött i sviterna av det.

ännu värre..

En niomånaders baby:
The death toll rises to at least 80, and Wuhan may have 1,000 more cases.

The mayor of Wuhan, which is at the center of the viral outbreak, said on Sunday that there could be about 1,000 more confirmed cases of the mysterious illness in the city — a sign that China’s monumental efforts to halt the disease may only just be starting.

In a news conference, the mayor, Zhou Xianwang, said that the estimate was based on the assumption that around half of the city’s nearly 3,000 suspected cases of the coronavirus would eventually test positive for the disease. The youngest confirmed case involved a 9-month-old girl in Beijing, according to The People’s Daily, a state newspaper.
https://www.nytimes.com/2020/01/26/world/china-coronavirus.html
Citera
2020-01-27, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Har alla handskar på sig? Nej. Om viruset lever kvar i några dagar så innebär det att hela världen kan bli smittad pga resenärerna. Det är just det som sker. Det räcker att du inte tvättar händerna så är det kör.

Alla har inte handskar på sig, men så länge man håller god hygien och iakttar försiktighet kan man umgås med en som är smittad utan att bli sjuk själv.

Edit: Nu när vi har kinesiskt nyår med många turister försöker man givetvis akta sig för dem, kommer någon in till vårat kontor jobbar man på som attan med annan översättning för att undvika deras närvaro.
Senast redigerad av Benke-guzz 2020-01-27 kl. 04:40.
Citera
2020-01-27, 04:38
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Minst en ung frisk person uppges ha dött i sviterna av det.

ännu värre..

this may come too late to ward off a major public health crisis, infectious disease experts have warned. Yi Guan, a senior Hong Kong-based virologist who helped identify the cause of the Sars virus, said he was much more worried about this disease, and feared the window for controlling its spread might already have closed.

Advertisement
“I’ve never felt scared. This time I’m scared,” Yi, who heads the University of Hong Kong’s state key laboratory of emerging infectious diseases, told China’s influential Caixin magazine.

He visited Wuhan expecting to find the city on a “war footing” but instead was met with chaos and incompetence.

“I don’t think the local government has done what it should do,” he said. “They haven’t even been handing out quarantine guides to people who were leaving.”

https://www.theguardian.com/science/2020/jan/26/coronavirus-from-food-market-to-global-panic-response-mistakes

Precis det jag strukit under är vad jag misstänkt hela dagen.
Citera
2020-01-27, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
En fråga angående prepping:

Just i denna situation = C-virusets intåg; varför bör konserver prioriteras? Det finns väl ingen risk att elen går, väl? Det är ju inte som att ryssarna invaderar, utan jag tror snarare att myndigheterna ser till att el och vatten rullar för att minska potentiell fullskalig panik + innebörandes plundring av forna grannar?

Om jag ej har tillgång till gasol osv av ekonomiska skäl, vilken mat rekommenderar ni.

Gulaschsoppor, majs, korv i konserv etc?

Lär en noobie
Lika bra. Men kör på pasta och sånt också, du kan alltid lägga i blöt och slafsa i dig. Kommer det en epidemi kommer bara en sak att fungera och det är de kriminella antisociala elementen! Räkna med invasioner men ziggisar kommer förmodligen ta sina metalstölder ett steg längre och då riskerar ju elnätet att åka.

Jag är ingen prepper men sjukdomar är nåt man helst undviker. Tänk dig att du befinner dig i centrum av skiten i Kina just nu och du är helt oförberedd. Kineserna vet åtminstone att man ska ha masker hemma.
Citera
2020-01-27, 04:46
Medlem
Madagascars avatar
Vad betyder detta?

Wuhan suspends exit and entry services for Chinese citizens

Wuhan authorities on Sunday announced that all exit and entry services for Chinese citizens in the city will be suspended, effective January 26 to 30, according to a notice issued by the Exit and Entry Administration Department of Wuhan Public Security Bureau

CGTN, nyss
Citera
2020-01-27, 04:49
Medlem
Four cases of Wuhan coronavirus now confirmed in South Kore
Citera
2020-01-27, 04:49
Medlem
Ligger hemma med årets jävla influensa.
Vi snackar utveckling från mancold till ont i ryggen till all annan skit.

Genom att tvätta händer, inte nysa på varandra och inte smeta i fejset på varandra så har de andra klarat sig.

Man kommer rätt långt med att hålla lite koll.

Tänker nog att jag ändå är förutseende och börjar ha dla på mig ordentligt nu. Blir det panik bland folk är jag helst resan klar.
Citera
2020-01-27, 04:50
Medlem
Får väl erkänna att man känner en viss oro - om det visar sig att de obekräftade ryktena om att spridningen är nästan 100 ggr värre än officiellt.

Nu bor jag i en liten stad som lär bli bland de senare att drabbas, men jag är inte frisk och har en höggravid kvinna. Läste att man kan få njursvikt och för en som redan är njursjuk är det inte positivt. Sen är man redan en paranoid typ, en halv-prepper, nu får man lust som andra här inne att bygga på mat och vattenförrådet ytterligare. Mest för att ha möjligheten att slippa butiksärenden om det verkligen brakar loss.
Citera
2020-01-27, 04:52
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad betyder detta?

Wuhan suspends exit and entry services for Chinese citizens

Wuhan authorities on Sunday announced that all exit and entry services for Chinese citizens in the city will be suspended, effective January 26 to 30, according to a notice issued by the Exit and Entry Administration Department of Wuhan Public Security Bureau

CGTN, nyss

Jag fattar det som myndigheterna i Wuhan meddelar att alla tjänster in eller ut ur staden stängs för kinesiska invånare.

Vad tusan, menar dom att invånarna i staden blir helt avstängda från leveranser av mat, sjukvårdsartiklar mm. Det verkar inte klokt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in