2020-01-26, 23:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Om alla människor exponeras kommer några bli sjuka och några gå omkring utan symptom och smitta fler.
För varje sjuk person blir tre till smittade.

Tänk dig den pyramiden när det redan nu finns 200 000 smittade i Asien.

1
3
9
27
81
243
osv

Ja men är det relevant om det smittar som en vanlig influensa? Ingen kommer undan att exponeras för den men inte alla blir sjuka. Kan man stoppa en influensa? Det har jag aldrig hört om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om det är lika smittsamt som en vanlig influensa så kommer väl i princip alla människor exponeras för det och antingen blir de inte sjuka eller så blir de det. Ingen kommer väl undan i det långa loppet?

Ja, men den är ju också lika ofarlig som en vanlig influensa.

Men OM den hade haft en hög dödlighetsprocent, så hade varit en katastrof för mänskligheten. Den har en lång period innan det syns att du har blivit smittad och är lika smittsam som vanlig influensa. Den sprids över jordens alla hörn på nolltid då, om inte annat så hade det fått världens ekonomi att krascha innan man hade utvecklat ett vaccin. Men som sagt, nu har den inte någon hög dödlighet, det finns inte mer anledning till oro över detta än vanlig influensa. Media och folka borde sluta med att bidra till att göra skadan värre genom att sprida skrämselpropaganda över sjukdom som inte är värre än influensa.
Citera
Medlem
Petermadsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
#tänkombara90talisterblirkvar
Ja fy fan vad världen skulle gå under då.
Citera
Medlem
DN:"Omkring fem miljoner människor har lämnat Wuhan i samband med virusutbrottet. Många av dem för att fira det kinesiska nyåret, andra för att fly från smittan.
Just nu befinner sig nio miljoner personer i Wuhan. Av dessa misstänks 2.700 vara smittade och enligt borgmästaren kommer drygt 1.000 av dem sannolikt att visa sig bära på det nya coronaviruset.
Samtliga dödsfall har hittills inträffat i Kina.
Viruset är därmed spritt till 13 länder. Fastlandskina (1.979 fall), Thailand (7), Hongkong (6), Australien (4), Frankrike (3), Malaysia (3), Singapore (3), Sydkorea (3), Taiwan( 3), Japan (2), Macao (2), USA( 2), Vietnam (2), Nepal (1), Kanada (1)."
Citera
Medlem
Hahhahahah JAAAAA!!!!!!

GE MIG DE FÖR FAAAN!! Det är rätt säkert att man dör om man får det va? Corona me, dö av en pestsmitta med ett öl-klingande namn, underbart i så fall. Faktum med att jag igår kände som en obehaglig snor/slemklump som jag fick harkla upp. Här har man gått ett bra jävla tag och önskat sig en dödlig sjukdom, så kommer detta härliga dödsvirus hit

Hoppas denna pest tar med sig så många av "rätt" sorts människor nu som det bara går. Jag ser det som ett meddelande från gud själv. Typ, "nu jävlar.. Smaka på det här alla syndare!!"

Ursäkta för ett sjukt inlägg men kan ibland inte hålla tillbaka min dödslängtan. Hoppas alla fina människor klarar sig bara, de finns trots allt de med!!

Lite mer on topic, finns det något sätt att öka chansen för att åka på denna härliga pest?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Ahhhh det är det som Bibeln syftade på med den gula plågan...

Äntligen, slutet är nära.

Läser bibeln sällan. Gula plågan ? Låter lite som min första bil
Citera
2020-01-26, 23:37
Avslutad
En intressant vinkel : är viruset närbesläktat med det virus som orsakade spanska sjukan?

Analys av offer för spanska sjukan:
Citat:
Undersökningar av virusets hölje har visat att det är ett influensavirus typ A av subtypen H1N1.[9] Detta bekräftar att det var en fågelinfluensa.

Citat:
Pandemin varade mellan mars 1918 och juni 1920[2] och nådde såväl Arktis som avlägsna öar i Stilla havet. Mellan 50 och 100 miljoner människor dog,[3] vilket gör Spanska sjukan till den pandemi som skördat flest liv i mänsklighetens historia på så kort tid. Antalet döda motsvarar 3-6 procent av världsbefolkningen, som då bestod av 1,6 miljarder människor.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan#cite_note-2

Ser att största svenska dödligheten låg i Norrland. Mer specifikt runt Arjeplog. Stämmer väl med att en av min farmors bröder som bodde i närområdet avled i spanska sjukan. Tyvärr är det nog många yngre som aldrig hört om denna fruktansvärda panepedemi.
Citera
2020-01-26, 23:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Men nu kommer väl inte alla dessa 23 miljoner från just Wuhan

Det ryktas om att några kineser flög från Kina till Oslo och därefter via landvägen till Finland, de var inte bärare av coronaviruset som tur var.

Fundera lite, och berätta sedan på vilket vis det är meningsfullt att stoppa flyg mellan Sverige och Kina.
Citera
2020-01-26, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Nu är det dags. Det här är världens undergång.
Vad ska man köpa? Drar och handlar allt som krävs imorgon.
Mat och vatten. Prioritera konserver och torrvaror.
Gas/gasolspis, antingen en större anordning eller någon camping variant.
Munskydd
Skyddskläder
Ytdesinfektion
Munskydd
Mediciner. Så mycket du kan få tag på, alvedon, ipren, treo och allt annat du kan tänka dig. Om det blir panik i sverige så är det sådant som ryker först.
Toapapper
Citera
2020-01-26, 23:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det ryktas om att några kineser flög från Kina till Oslo och därefter via landvägen till Finland, de var inte bärare av coronaviruset som tur var.

Fundera lite, och berätta sedan på vilket vis det är meningsfullt att stoppa flyg mellan Sverige och Kina.

Är du skvatt galen? Klart som fan flyg mellan Sverige och Kina ska stoppas OMEDELBART .

Roligt signatur du har btw.
Senast redigerad av Skrattgrabben 2020-01-26 kl. 23:43.
Citera
2020-01-26, 23:41
Medlem
Cuckslayers avatar
Jag trodde man hade sagt att det var obefintligt att viruset skulle nå Sverige?

Det här börjar lukta unket.
Citera
2020-01-26, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Jag trodde man hade sagt att det var obefintligt att viruset skulle nå Sverige?

Det här börjar lukta unket.
Nu är det såklart inte bekräftat än så länge, men självklart så har ju våra myndigheter ett intresse för att inte berätta sanningen då det sista man vill ha är panik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in