2020-01-26, 20:32
Medlem
Kina drar igång stora screeningtrumman:
https://news.yahoo.com/china-orders-nationwide-measures-detect-virus-flights-trains-090541811.html

"China has ordered nationwide measures to identify and immediately isolate suspected cases of a deadly virus on trains, aeroplanes and buses, as the death toll and number of patients has skyrocketed.

Inspection stations will be set up and passengers with suspected pneumonia must be "immediately transported" to a medical centre, the National Health Commission said in a statement.

The isolation of suspected cases must be followed by disinfection of the train, plane or bus."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Jag är inte övertygad av varken det ena eller det andra. Vad jag däremot är övertygad om är att många drar sina tramsiga zombie-argument ur röven. Inte heller finns några bevis för att friska människor dör "som flugor'. Endast gamla och sjuka.

Bevisa mig fel.

Ok fair enough, jag håller med dig. Jag tror många (inklusive mig själv) gärna vill tro på en stor spridning, därför eggar man på lite extra. Hittils är det ingen som egentligen vet hur allvarlig situationen är, förutom möjligen den kinesiska regeringen. Men det är nog safe att säga att situationen är värre än ett vanligt influensa-virus. Sedan om det kommer att döda miljontals människor eller ej är svårt att säga. Det får tiden utvisa.

Men visst, att som svensk låsa in sig i en källare eller åka ut och bo på segelbåten redan nu är overkill. Ingen anledning att få panik i detta skede.
Citera
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Idag på tåget satt en kines kvinna nära mig på tåget hon hostade och var snuvig och nu på kvällen gick en kines man förbi mig.

Allstå allt skedde i Stockholm.

Bör man vara orolig?

Du bör åtminstone skriva ner tid och datum då du utsattes för den hostande kvinnans närvaro. Det kan hjälpa framtida hjälpinsatser, i den händelse du skulle bli så sjuk att du inte längre kan prata.
Citera
2020-01-26, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
Kina drar igång stora screeningtrumman:
https://news.yahoo.com/china-orders-nationwide-measures-detect-virus-flights-trains-090541811.html

"China has ordered nationwide measures to identify and immediately isolate suspected cases of a deadly virus on trains, aeroplanes and buses, as the death toll and number of patients has skyrocketed.

Inspection stations will be set up and passengers with suspected pneumonia must be "immediately transported" to a medical centre, the National Health Commission said in a statement.

The isolation of suspected cases must be followed by disinfection of the train, plane or bus."

Vi får ju mycket varor från Kina, bla kläder och andra prylar. Kan dessa bära med sig smitta ?
Citera
2020-01-26, 20:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
Det är officiella siffran. Saknar du läsförståelse eller?

Om någon kan missförstå dig har du varit otydlig.

Påstår du att den officiella siffran på antal smittade är 2100 är du ute och seglar, det finns inte någon sådan siffra.

Däremot finns det en uppgift om antalet bekräftat smittade.

Förstår du inte skillnaden har du ett problem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysarn888
Vi får ju mycket varor från Kina, bla kläder och andra prylar. Kan dessa bära med sig smitta ?
Nej
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Den är redan här. Problemet är den långa inkubationstiden. Vi vet inte i dag hur många som faktiskt är smittade. Det här kan vara mänsklighetens värsta mardröm.

Nä, det tror jag inte alls. Det återstår som sagt att se vad som sker där smittade hittats tex i Frankrike och vad som följer där. Så Kina är en sak men nu ska vi inte måla fan på väggen före vi ser utvecklingen i Europa först och främst. Mig veterligt så är det fortfarande 3 i Frankrike och 3 i USA 1 i Kanada.
Så alla som rest från Kinas smittade trakter bör ju kontrolleras och får man då fatt i dom smittade så kommer det inte ske större spridning. Enkelt, och det är inte friska människor som avlider utan äldre och dom med underliggande sjukdom. Så att ni som spär på kan ge er lite för det är långt härifrån än så länge.
Citera
2020-01-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Wuhan är en riktigt stor stad med tillräckligt med expats för att man ska kunna ta kål på just den här uppgiften om att folk dör som flugor och liksäckar här och var.

Gäller inte staden wuhan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, jag har gått över till sjukhusrutiner nu. Endast trefjärdedelsärmar och inga ringar, armband eller armbandsur, så att det är lätt att tvätta händerna och en bit upp på underarmarna ordentligt, samt skrubba naglarna också vid varje tvätt. Samt skaffat handsprit (även en liten flaska som jag har med mig överallt.) Tänker på vad jag gör när jag är ute bland folk, så att jag inte rör vid ögonen, läpparna, näsan eller överhuvudtaget i ansiktet. Förrän jag spritat händerna.
Handsprit har ingen eller väldigt begränsad, effekt mot virus.

Isf är det bättre att använda silikonhandskar när man hanterar sådant som man misstänker kan vara kontaminerat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Det hävdas å andra sidan att 5 miljoner människor har lämnat staden Wuhan. Inte mycket till karantän isåfall, även om det givetvis bara är obekräftade uppgifter. En sådan stor folkförflyttning låter orimlig.
Det är kinesiskt nyår och att hålla 50 miljoner i karantän låter som en orimlig uppgift.

Verkar som en rörligheten under ett normalt kinesiskt nyår är ganska hög...
"The*travel*season in*China*usually begins 15 days before Lunar*New Year's*Day and lasts for around 40 days. As of 2016, the number of passenger-journeys during the Chunyun season was almost three billion. It has been called the largest annual human migration in the world."
Citera
2020-01-26, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om någon kan missförstå dig har du varit otydlig.

Påstår du att den officiella siffran på antal smittade är 2100 är du ute och seglar, det finns inte någon sådan siffra.

Däremot finns det en uppgift om antalet bekräftat smittade.

Förstår du inte skillnaden har du ett problem.
Officiella siffran är 2100 smittade. Självklart är det bekräftade fall, testade och bekräftade. Fattar väl alla utom du tydligen.

http://www.nhc.gov.cn/xcs/yqtb/202001/9614b05a8cac4ffabac10c4502fe517c.shtml
Senast redigerad av Foerbannad 2020-01-26 kl. 20:38.
Citera
2020-01-26, 20:36
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vi vet väldigt lite om detta. Men vi vet till exempel att en 36 årig man dog, en annan man och ett tioårigt barn blev friskförklarade efter intensivvård. En läkare i Wuhan som själv hade vårdat coronaptienter och såg ut att vara runt 40 dog.

Praktiskt taget alla som får sjukdomen behöver sjukhusvård. Så är det inte med vanlig influensa. Detta liknar mer Ebola i dödlighet.

Det stora problemet blir när det blir väldigt många smittade för då kommer man inte att kunna ge vård till alla.

Var har du fått den uppgiften ifrån? Många smittade, men de flesta kräver nog i vanlig ordning inte sjukhusvård. Det är i alla fall inget jag hört från media.

Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Kommunistlandet Kina.
Hur vet du att det bara är gamla och sjuka som dör. Flertalet källor bekräftar att tusentals har dött.

Om det är sant går inte riktigt att veta än.

Vilka är dina flertalet källor? 56 döda har jag hört. Antalet lär stiga, men tusentals har jag inte hört från något håll. Det lär vara svårt för Kina att mörka om antalet döda skulle vara så stort. Det är inget stängt land nuförtiden. Gott om västerlänningar som skulle vara ivriga att tjalla.
Senast redigerad av Prora 2020-01-26 kl. 20:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in