2020-01-30, 23:47
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Så fortfarande en ökning på 30% eller nu mer...

Ja, att så många dör i Hubei i jämfört med resten beror troligen på att man nått kapacitetstaket för effektiv sjukhusvård. Hela 96% av de döda men "bara" 64% av de sjuka kommer från den provinsen.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Din kropp kan bara av en eller annan anledning inte tåla något oavsett immunförsvar. Det är alltså inte en 100% korrelation mellan immunförsvar och allvarlighetsgrad. Det är precis som med allergi som inte har någon korrelation med immunförsvar heller.

Hänger inte med på vad du vill säga kopplat till mitt inlägg, kan du förtydliga?

Jag teoretiserar kring att nedsatt immunförsvar inte nödvändigtvis har med sjukdom att göra, kost och sömn påverkar immunförsvaret positivt eller negativt.

I skenet av det är det märkligt att man säger att viruset även kan göra unga människor allvarligt sjuka, som om det vore en upptäckt.

Snarare bör man tänka sig att periodvis kan vem som helst ha ett nedsatt immunförsvar på grund av bristande sömn eller brister i kosten.

Jag påstår inte att det här är förklaringen till att även unga och till synes friska personer drabbas hårt av viruset, men det kan vara det.
Citera
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det slickas en hel del för Kina där, men det handlar knappast om att de är köpta, utan att de är väldigt angelägna om att hålla den kinesiska ledningen på gott humör.
Känner Kina sig kritiserade så är risken stor att de sluter sig/lägger på locket, och det vore illa för alla.

Helt klart en bra poäng. Viktigt att kineser inte tappar ansiktet.
Citera
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Dödligheten är inte så hög som ni tror heller. Ni måste se det i sken av en stad som blev tagen av en storm och reagerade flera dygn senare.

Som en skrev tidigare i tråden: Om man skjuter 10 människor i magen, överlever 100% de första 5 sekunderna, men sen då?

Vad är dödligheten i Coronaviruset egentligen. Det kan man bara med någorlunda visshet veta efteråt, när alla avlidna resp. insjuknade som tillfrisknat är räknade

Eller som i exemplet efter skotten går det ENDAST att korrekt beräkna dödligheten om man delar de avlida efter att de andra helt tillfrisknat (eller för att vara övertydligt korrekt: antalet avlidna delat med hela antalet skjutna)).

Den andelen känner man givetvis inte till i dagsläget, men förståsigpåare delar helt felaktigt de avlida med antalet konstaterade smittade idag och kommer snusförnuftigt fram till en dödlighet på 2-3%

Dödligheten för de första 41 konstaterade fallen var konstaterat 6, vilket innebär en dödlighet på lite under 15%, vilket ett av de främsta vetenskapliga institutet i världen konstaterat:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext

Dessa siffrorna kan kanske vara en av anledningarna till att Kina reagerat så pass kraftfullt och att WHO utlyst ett globalt nödläge?

Senare, om ett år kanske, med facit i hand, tror jag dock att dödligheten kommer att ligga en bit under 15%. Kanske runt 2-5%.

Även detta låga spekulativa tal kommer att innebära att Coronaviruset är mer än 20-30 gånger mer dödligt än en vanlig säsongsinfluensa, vilket bör få vem som helst att få respekt för konsekvenserna av en global spridning.

Dessutom: helt felaktigt uppges det både i internationell och nationell media att det bara är de redan sjuka som avlider. Tyvärr stämmer det inte. Endast knappt hälften av de avlidna i artikeln jag refererar till hade en bakomliggande grundsjukdom samtidigt som medelåldern var 49 år.

Väl bekomme...
Citera
2020-01-30, 23:48
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Vad ligger dödligheten på för vanlig influensa?
Om corona är som vanlig influensa så varför sådana enorma ansträngningar i Kina att hindra smittspridningen?
Om smittspridningen är som influensa är det ju i princip ostoppbart. Det kommer alltid en våg av influensa varje vinter över norra halvklotet.
Det kan ju finnas människor i Sverige just nu som bär på coronaviruset. De kanske känner sig lite hängiga. Tror att de har en förskylning eller influensa?

Dödligheten för influensa är 0.1-0.2%

Dessutom sprider sig inte influensa till en global pandemi, dels för att det är mindre smittsamt (lägre R0) och dels för att en försvarlig mängd av befolkningen har ett skydd genom tidigare sjuktillfällen. Varje års influensa är lite olika, men såpass lika att man har ett skydd ett antal år efter sin senaste.
Citera
2020-01-30, 23:48
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men siffran är ju baserad på hur snabbt det sprids nu, inte hur snabbt det sprids i en helt oinfekterad befolkning. Spridningen av ett fall i ett annat land (låt säga Tyskland) kan ju vara my key större då ingen är smittad där. Dvs 30% gäller nog så länge som det ser ut som i Wuhan.

Men 30% daglig ökning av antalet smittade är inte ens i närheten av de verkliga siffrorna i Wuhan eller för all del hela Hubei-provinsen. Lite synd, för kineserna förtjänar en ordentlig näsbränna.
Citera
2020-01-30, 23:49
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
The number of people in serious and critical condition in Hubei province alone has risen to 1,094, up from 988 yesterday. Nationwide, at least 1,476 people in serious/critical condition

https://twitter.com/BNODesk
Citera
2020-01-30, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det slickas en hel del för Kina där, men det handlar knappast om att de är köpta, utan att de är väldigt angelägna om att hålla den kinesiska ledningen på gott humör.
Känner Kina sig kritiserade så är risken stor att de sluter sig/lägger på locket, och det vore illa för alla.

Absolut, men att öppet - på en presskonferens där man presenterar att man förklarar internationellt krisläge - sitta och säga att man kommer att ifrågasätta länder som stängt deras gränser mot Kina känns extremt motbjudande, då jag är övertygad om att de allra flesta förknippar internationellt krisläge med just inskränkningar i rörelse mellan länder...
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
https://imgshare.io/image/c3a94458-8120-410c-81f6-5b4f02c96535.GNFip
Tack för info. Nedslående siffror. Mycket större skillnad än vad jag trodde det skulle vara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hänger inte med på vad du vill säga kopplat till mitt inlägg, kan du förtydliga?

Jag teoretiserar kring att nedsatt immunförsvar inte nödvändigtvis har med sjukdom att göra, kost och sömn påverkar immunförsvaret positivt eller negativt.

I skenet av det är det märkligt att man säger att viruset även kan göra unga människor allvarligt sjuka, som om det vore en upptäckt.

Snarare bör man tänka sig att periodvis kan vem som helst ha ett nedsatt immunförsvar på grund av bristande sömn eller brister i kosten.

Jag påstår inte att det här är förklaringen till att även unga och till synes friska personer drabbad hårt av viruset, men det kan vara det.

Jag tror inte sömn kan påverka tillräckligt mycket, såvida du inte är sömnberövad. Det är nya inkräktningar som kroppen reagerar olika mot. När viruset väl är etablerat kommer nog immunförsvaret vara helt vägvisande, som med influensan. Just nu är immunförsvaret bara en av variablerna, tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Men förhelvete. Om nån i närheten blir sjuk
är du rykt. Det är så enkelt

Gissa hur det här blir i Sverige när
100 000 behöver vård samtidigt ?

Finns inte ens vård idag, folk dör i rum på akutmottagningarna efter 15 h väntan

Är på nyheterna dagligen om den krisande vården
Visst kan det vara så och vad det gäller akutmottagnigar är det så. Jag pratade med bekanta som jobbade på akuten för tre dagar sedan och då fanns ingen plan eller ens diskussion om detta, dom har ju liksom fullt upp.

Sverige verkar ha en dåligt beredskap överlag för detta. Jag undrade för en vecka sedan varför inte Arlanda och andra nav sattes i beredskap och började kontrollera passagerare från Asien, om inte annat för lite övning. Jag misstänker att det egentligen inte finns någon plan för det utan folk ska själva isolera sig och sen söka vård om dom blir svårt sjuk. Problemet med det är ju att dom hinner smitta många och att akuter sen överbelastas. Gamla som inte orkar eller kommer för sent dör i onödan medans hypokondriker svämmar över väntrummen. Sjukhus akuter bör ju egentligen inte användas om det blir en pandemi utan tält och bussar bör ta hand om misstänkta fall, dela ut information och skydd, hänvisa människor till karantän hemma eller vidare vård om svårt sjuk. Kallt med tält nu men ändå, i min värld borde det gå till så, lugn, stilla och metodiskt.

Sen måste man ha koll på Arlanda nu för det är ju klart att rika i fattiga länder passar på att ta "semester" i länder med lite bättre vård.

Nu är jag inte orolig för mig själv utan mest för de minsta och de äldsta. Ser man i tråden nu så verkar det bli fullt i sjukhusens väntrum av folk med dödsskräck. Tar man en titt på på filmer från Kina så går folk ofta till sjukhuset bara för provtagning och inte för att dom är allvarligt sjuk. En del skrattar och kallar dom dumma men det kommer att se likadant ut här för det finns ingen beredskap. Risken är att det blir ett hårt slag för vården om detta får fäste i vårt land, även för ekonomin men det kommer troligen att gälla större delen av världen.

Men än så länge ser det ljust ut tack vara Kinas kraftfulla svar då dom förstod vad det var, vi fick bra med tid. Dessvärre sölar politiker och tjänstemän, ha lite koll på Arlanda nu då.
Senast redigerad av Moretex 2020-01-30 kl. 23:54.
Citera
2020-01-30, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Även detta låga spekulativa tal kommer att innebära att Coronaviruset är mer än 20-30 gånger mer dödligt än en vanlig säsongsinfluensa, vilket bör få vem som helst att få respekt för konsekvenserna av en global spridning.
.

Omöjligt att veta då du inte testat hela befolkningar för det. Vi har bevis att det kan passera osymptomatiskt och alltså därmed motsvara influensan i dödsprocent
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in