2020-01-26, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vi vet väldigt lite om detta. Men vi vet till exempel att en 36 årig man dog, en annan man och ett tioårigt barn blev friskförklarade efter intensivvård. En läkare i Wuhan som själv hade vårdat coronaptienter och såg ut att vara runt 40 dog.

Praktiskt taget alla som får sjukdomen behöver sjukhusvård. Så är det inte med vanlig influensa. Detta liknar mer Ebola i dödlighet.

Det stora problemet blir när det blir väldigt många smittade för då kommer man inte att kunna ge vård till alla.

Den har ungefär samma dödlighetsprocent som en vanlig influensa.

Sluta med all trams, är ni helt korkad eller? Det absolut noll orsak till denna panik vid detta läget. Skulle dödlighet öka markant av någon lustig orsak, så är det en annan sak.
Citera
2020-01-26, 20:29
Bannlyst
Jag skall aka kommunalt i morgon och har inte mycket till skydd men munnskydd och simglasögon som visas i filmen har jag

https://www.channel4.com/news/inside-wuhan-daily-life-in-china-virus-quarantine-Zone

känns tryggare pa detta viset. Hur gör ni andra i morgon?
Citera
Medlem
Citat:
Vi vet väldigt lite om detta. Men vi vet till exempel att en 36 årig man dog, en annan man och ett tioårigt barn blev friskförklarade efter intensivvård. En läkare i Wuhan som själv hade vårdat coronaptienter och såg ut att vara runt 40 dog.

Praktiskt taget alla som får sjukdomen behöver sjukhusvård. Så är det inte med vanlig influensa. Detta liknar mer Ebola i dödlighet.

Det stora problemet blir när det blir väldigt många smittade för då kommer man inte att kunna ge vård till alla.

10-årigt barn i intensivvård? Har du någon källa? För familjen som the Lancet skriver om hade en 10-åring som inte visade symptom men var smittad. Blev han sjuk sedan eller är det någon annan 10-åring?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Kommunistlandet Kina.
Hur vet du att det bara är gamla och sjuka som dör. Flertalet källor bekräftar att tusentals har dött.

Om det är sant går inte riktigt att veta än.

Tusentals har bekräftats dött, men vi vet inte det säkert ännu?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:

Vilken sjukdom, eller snarare symptom, pratar du om?
Citera
2020-01-26, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Jag är inte övertygad av varken det ena eller det andra. Vad jag däremot är övertygad om är att många drar sina tramsiga zombie-argument ur röven. Inte heller finns några bevis för att friska människor dör "som flugor'. Endast gamla och sjuka.

Bevisa mig fel.

Här är i alla fall ett par:

https://time.com/5770924/wuhan-coronavirus-youngest-death/

https://english.khabarhub.com/2020/25/70964/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilken sjukdom, eller snarare symptom, pratar du om?

Jag talar om coronaviruset.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Usch, såg just att det så kallade "Basic reproduction value" för detta virus (R0) är 3.8!

Vi har aldrig tidigare i världshistorien haft ett sådant värde på en sjukdom som det inte finns något bot mot, och som har en dödlighet på 3%.

Detta blir inte bra.

Kina gick just ut för några minuter sen och sa att man förlänger ledigheterna för det Kinesiska nyåret med en vecka, i ett försök att hålla folk hemma och smitta varandra mindre.
Citera
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoLogo
Ja förvisso, fast och andra sidan sitter inte 50 miljoner Kineser i karantän normalt...

Det hävdas å andra sidan att 5 miljoner människor har lämnat staden Wuhan. Inte mycket till karantän isåfall, även om det givetvis bara är obekräftade uppgifter. En sådan stor folkförflyttning låter orimlig.
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Fint tack! Så hur snabbt tar det sig till Europa?

Den är redan här. Problemet är den långa inkubationstiden. Vi vet inte i dag hur många som faktiskt är smittade. Det här kan vara mänsklighetens värsta mardröm.
Citera
2020-01-26, 20:31
Avslutad
Vi får ju mycket varor från Kina, bla kläder och andra prylar. Kan dessa bära med sig smitta ?
Citera
2020-01-26, 20:31
Medlem
StefanHeterJags avatar
Relaterat, angående vårt så kallade skyddsarbete här i Sverige, hoppas det inte är postat redan:

Citat:
Ursprungligen postat av https://www.facebook.com/micke.loren.3/posts/637003593506830
Jag sitter på hotel i Hongkong
Har varit i kina i staden Wuhan.
Där virusen kommer ifrån.
Mejlar smittskyddet i Sverige o frågar om jag ska göra något nr jag kommer tillbaka till Sverige. Med tanke på att kina ber mig isolera mig i 14 dagar då det kan ligga i min kropp utan att märkas.
Sveriges smittskydd. Säger det är ingen fara bara åka hem som vanlig.
Inga restriktioner över huvudtaget.

De går ut i media säger de är förberedda o kollar alla som kommer från Wuhan.
Jag kommer från Wuhan medelar
Dem jag är på väg o de säger bara att åka in finns inga restriktioner.
Jag skriver till Aftonbladet för få en reaktion. De bryr sig inte.

Jag bara undra vart är det svenska försvaret mot smittan som de skriver de har?

Dela gärna det till alla ni känner så det kommer ut hur dåligt svenska försvaret mot viruset är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in