2020-01-26, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Källan är en kinesisk studie, texten nedan är från Expressen idag

"En kinesisk studie som publicerades i september fann att dödstalet för vanlig influensa i Kina ligger mellan 1,6 och 2,6 procent.
Detta kan jämföras med det nya coronaviruset som hittills har ett dödstal på 3,1 procent – alltså att tre av 100 personer som smittas dör.
Hittills har dock ”2019-nCoV” ett betydligt lägre dödstal än sars, med 10 procent, och mers, med 34 procent."

Då kan man tänka sig att Kineser är extra sårbara för alla sorters virus men att vi inte är det. Kommer viruset hit så är det många som är motståndskraftiga. Skrev tidigare i tråden om digerdöden att en mutation gjorde många nordeuropéer oemottagliga. Darwins principer styr nog vilka som får leva och vilka som ska dö.
Citera
2020-01-26, 16:34
Medlem
Tok-Franss avatar
En sak jag tycker är lite märklig är att i Hubei provinsen (Wuhan). Har 1052st fall av totalt 2019st för hela landet bekräftas. Där har 52st dödsfall fall av totalt 56 i hela landet bekräftas. Därför måste vi förvänta oss att siffran för avlidna kommer sticka i väg ganska snart.

Det här börjar bli spännande.
Citera
2020-01-26, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bregott246
Vissa variationer av pesten hade nära 100% dödlighet. Klart mer tryck i den.

Med 100% dödlighet kommer viruset utrota sig självt omgående om det bara smittar direkt från människa till människa. Fick jag önska mig något så skulle mänskligheten drabbas/välsignas av ett virus som långsamt under t.ex 200 år tog ned jordens befolkning till mellan 1-5% av den nuvarande mängden.
Citera
2020-01-26, 16:35
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgarian
Indikerar också att betydligt fler har lindriga eller inga symptom alls och tillfrisknar som vid en vanlig förkylning.

Tillhör man inte riskgrupper så tror jag det är ganska lugnt, problemet är väl att det verkar spridas väldigt fort och att det då når stora mängder ur riskgrupperna.
Citera
2020-01-26, 16:36
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackhacklack
Om detta viruset skulle nå till höga höjder, dvs att den skulle bli globalt täckande. Var skulle vara dom bästa platserna rent geografiskt för att undvika detta virus på bästa sätt? Vad tror ni?

Svalbard. Om du är välkommen.
Citera
2020-01-26, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crackhacklack
Om detta viruset skulle nå till höga höjder, dvs att den skulle bli globalt täckande. Var skulle vara dom bästa platserna rent geografiskt för att undvika detta virus på bästa sätt? Vad tror ni?
Glesbefolkade länder med god hygien. Sverige, till exempel.
Citera
2020-01-26, 16:41
Medlem
Sverige har väl inte så många Kineser va?
Citera
2020-01-26, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Med 100% dödlighet kommer viruset utrota sig självt omgående om det bara smittar direkt från människa till människa. Fick jag önska mig något så skulle mänskligheten drabbas av ett virus som långsamt under t.ex 200 år tog ned jordens befolkning till mellan 1-5% av den nuvarande mängden.

Beror på smittsamhet, inkubationstid och tid med symptom. Pesten spred sig över hela Europa - och rörligheten dessutom lite mindre då. Utrotade 30-40% av den svenska befolkningen.

Granted att det finns andra exempel där t.ex. ebola hunnit utrota sig självt. Men det är på grund av ett mycket aggressivt sjukdomsförlopp.
Citera
2020-01-26, 16:42
Medlem
Mayor of #Wuhan, epicenter of #coronavirus, said at briefing that 5mln people have left the city due to #LunarNewYear travel and the outbreak. 9mln are still in the city.

Detta är dock ganska oroväckande. 5 miljoner kineser lämnade Wuhan. Förhoppningsvis är den allra största majoriteten kvar i Kina.
Citera
2020-01-26, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Källan är en kinesisk studie, texten nedan är från Expressen idag

"En kinesisk studie som publicerades i september fann att dödstalet för vanlig influensa i Kina ligger mellan 1,6 och 2,6 procent.

Detta kan jämföras med det nya coronaviruset som hittills har ett dödstal på 3,1 procent – alltså att tre av 100 personer som smittas dör.

Hittills har dock ”2019-nCoV” ett betydligt lägre dödstal än sars, med 10 procent, och mers, med 34 procent."
Jag antar att det är dödligheten hos de som faktiskt drabbas av sjukdomen som avses.
Citera
2020-01-26, 16:45
Medlem
Finns det någon dagsfärsk uppdatering i mortalitet?

Dödsfall / (dödsfall + tillfrisknade)
Citera
2020-01-26, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Med 100% dödlighet kommer viruset utrota sig självt omgående om det bara smittar direkt från människa till människa. Fick jag önska mig något så skulle mänskligheten drabbas/välsignas av ett virus som långsamt under t.ex 200 år tog ned jordens befolkning till mellan 1-5% av den nuvarande mängden.

Normalt sett är det så att ju dödligare viruset är desto sämre är det på att sprida sig. Men detta viras har extremt lång inkubationstid och det betyder att det hinner sprida sig innan personen dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in