2020-01-24, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, det framgick av din trådstart att du ser väldigt lätt på saken.
Majoriteten av den övriga befolkningen i landet håller dock inte med dig och därav är det olagligt.

Ser du ett stort problem av svampknarkandet i samhället eller hur menar du att ni majoriteten ser på det? Har du läst mycket rapporter och forskning på ämnet? Varit med andra under många trippar? Man blir nyfiken för du verkar kunna mycket.
Citera
2020-01-24, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beerone
Nu är det ju så att det finns modern forskning som säger att det har medicinsk potential, ger inte hjärnskador o.s.v. Detta visste man INTE när det förbjöds i bland annat Sverige, 1971.

Jag betvivlar inte alls att många narkotiska preparat kan göra under rent medicinskt. Under kontrollerade former i doser som en läkare har föreskrivit.

Men det är inte detta vi diskuterar utan det är hemmaodlingen som den lokala pundaren vill hålla på med som inte är okej.
Citera
2020-01-24, 21:24
Medlem
Citat:
Jag betvivlar inte alls att många narkotiska preparat kan göra under rent medicinskt. Under kontrollerade former i doser som en läkare har föreskrivit.

Men det är inte detta vi diskuterar utan det är hemmaodlingen som den lokala pundaren vill hålla på med som inte är okej.

Okej! Jag tycker ju att man som myndig vuxen människa borde få använda "sunt förnuft" och framställa egna svampar av vilken sort som helst. Men "kliniklinjen" ser jag också som en självklarhet, och vi är inte ens där ännu i Sverige...
Citera
2020-01-24, 23:57
Medlem
Skulle all användning av "magiska svampar" bli laglig, hux flux från tomma intet, så tror jag vi hade fått sett många olycksfall. Barn och vuxna som inte vet vad dom ger sig in på.
Jag anser att hallucinogena o psykedeliska substanser är extremt mäktiga, och bör respekteras därefter.

Brukar ofta jämföra en tripp med att hoppa bungyjump eller fallskärm. Man ska veta vad det är man håller på med igentligen, innan man hoppar.
Jag tror att innan vi kan börja legalisera/avkriminalisera dessa droger så måste vi utbilda barnen. Vi är vuxna och får helt enkelt ta att dom äldre aldrig lärde oss. Det räcker inte med en 2-3 sidor i skolboken om "Tobak, alkohol och droger". Droger kommer alltid finnas och brukas av människan, vare sig det är tillåtet eller inte. Så varför ger vi inte ungdomarna kunskap istället för att skrämmas och skambelägga? Ha ett drog-tema i skolan kanske? Där ungdomarna får välja en drog att studera och lära dom andra ungdomarna om hur det ligger till, bland annat.
I dagens läge ser dom flesta narkotika som narkotika. Det är lika illa om man skjuter heroin som om man käkar kaktus. Detta för att folk inte vet vafan heroin och kaktus är för nåt. Det är knark, o knark är bajs, resonerar dom. Okunskap, är vad jag tror en av dom största anledningarna till att drog-situationen är så illa världen över.
Lär vi ungdomarna om drogerna, vad dom gör och hur dom påverkar människan, så kommer många avstå. Det ska vara fakta, inga vinklar eller fördomsfullhet. Ren o skär fakta bara.
Lär vi ungdomarna om riskerna för psykoser och HPPD vid intag av "magiska svampar", så kommer många att avstå. Ungdomar är smarta, och blir väl smartare för varje generation.
Lär ungdomarna om riskerna för serotonergt syndrom vid överdriven MDMA konsumtion.
Lär ungdomarna om dom potentiella livsförändrande upplevelserna, som kan komma att ge dig ett extremt nyttigt perspektiv på livet.
Lär ungdomarna om dom anti-deppressiva effekterna ketamin har eller kan ha.
Framförallt, lär ungdomarna att tänka själva! Läsa själva!
Det finns så oerhört mycket positivt med droger, på samma vis som det finns ohyggligt mycket negativt med droger.
Många kan säkert leva hela sina liv, med lycka och mening i livet, helt utan droger.
Jag tror också att många inte kan det, och att det inte är något dåligt. Vissa kanske får ett bättre liv med cannabis som krycka, än utan.
Jag avskyr tystnaden om droger, och att när tystnaden väl bryts så är det antingen "droger är dåligt!" eller "droger är bra!". Droger ÄR för guds skull.
Det är upp till individen vad man gör med drogerna. Det finns inga bra och dåliga droger, anser jag. Okunskap är cancer för drog-världen. Den förpestar hela ämnet. Det ser vi här i tråden, vi ser det hos politikerna, vi ser det hos våra äldre och vi ser det hos våra yngre.

Rant, rant, rant. Tråkigt för vissa, skönt för mig. Lev med det.
Citera
2020-01-25, 10:10
Medlem
HPPD är jag ganska säker på att inte psilocybin framkallar då det inte är en hallucinogen drog. Den är psykadelisk men inte hallucinogen - det är inte så att man ser saker där som inte finns, så som fallet är med hallucinogena droger. Det har ju nu gjorts rätt stora undersökningar (kliniska) på psilocybin och den anses vara säker, och tror inte att så skulle vara fallet om HPPD var kopplat till substansen. Då skulle ingen vilja ha med den att göra.

https://www.independent.co.uk/news/health/magic-mushroom-depression-psilocybin-trials-kcl-mental-health-addiction-a9251451.html
Citera
2020-01-25, 17:13
Moderator
Psilosophers avatar
Off topic rensat, håll er till ämnet please.

/Moderator
Citera
2020-01-25, 17:14
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Nej tack, vill inte stöta på en människa som får en sneflipp utav droger, ovs vad det är.
Citera
2020-01-25, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Nej tack, vill inte stöta på en människa som får en sneflipp utav droger, ovs vad det är.
Det finns forskning som visar att våldsbrott är lägre hos de som trippat på svamp än de som inte har gjort det, så du behöver nog inte vara orolig. Om du vill läsa mer om det så läs på informationsmaterialet som hänvisades till när de i Denver avkriminaliserade magic mushrooms förra året.
Citera
2020-01-26, 13:30
Medlem
Citat:
Okej! Jag tycker ju att man som myndig vuxen människa borde få använda "sunt förnuft" och framställa egna svampar av vilken sort som helst. Men "kliniklinjen" ser jag också som en självklarhet, och vi är inte ens där ännu i Sverige...

Vad är sunt förnuft menar du?
Det som är bra för dig är bra för alla?

Vi har massa lagar och regler för att styra upp folks beteende.
Vad som är sunt förnuft för dig är inte sunt förnuft för din granne.

Jag har en granne som röker.
Han röker inte på sin tomt utan han går ut till brevlådan. När han har rökt klart så går han över vägen och slänger fimpen på min sida av vägen.
Kontentan blir att det ser ut som en jävla soptipp med fimpar i överflöd på min sidan, medans hans sida är ren o fin.
Någonstans i hans inre så är detta en bra idé tydligen, eftersom han gjort detta i över tio års tid.
Men jag har det svåra att finna sunt förnuft i det hela.

I mitt inre så är sunt förnuft att köra över honom med en ångvält.

Som tur är har vi lagar som styr vårt beteende och inte sunt förnuft.
Citera
2020-01-26, 13:32
Medlem
Citat:
Problemet är att TS inte använder svamparna i medicinskt syfte utan för att berusa/droga sig själv.

Tänk om alla fick göra vad de ville, vilket fantastiskt land det skulle vara,
Jag gillar att köra gamla ångvältar o platta till saker.
Gärna folk och egendom.

Det finns en anledning till att det är förbjudet o knarka.
Hade alkoholen uppfunnits idag hade även den varit förbjuden.

Folk som knarkar kan sällan bete sig och därför är det förbjudet o syssla med detta.
Köp en båt och åk ut på Atlanten om du vill odla svamp o knarka.
Där kan ingen höra dig skrika.

En nyfiken fråga bara; Klarar man sig på egen hand ute i samhället när man är så efterbliven som du är? Jag kan tänka mig att man stöter på många problem. Inte minst i interaktion med andra människor.

På topic så är det absurt att svampar som växer fritt ute i vår natur är olagliga. Jag skyller på kyrkan. Sen är hallucinogener inte beroendeframkallande som många andra droger men jag tycker ändå det borde vara fritt fram att utsätta sin egen kropp för vad man vill. Faktum är att jag tror just hallucinogener kan hjälpa folk från beroenden som t.ex. nikotin och alkohol, just eftersom de ser saker ur ett nytt perspektiv. Jag slutade med nikotin efter att en lsd-tripp iaf.
Senast redigerad av XrayCharles 2020-01-26 kl. 13:44.
Citera
2020-01-26, 13:34
Medlem
Citat:
Ser du ett stort problem av svampknarkandet i samhället eller hur menar du att ni majoriteten ser på det? Har du läst mycket rapporter och forskning på ämnet? Varit med andra under många trippar? Man blir nyfiken för du verkar kunna mycket.

Om du skulle ta bort lagarna som styr detta så skulle jag se väldiga problem ja.
Huruvida jag har eller inte har läst många forskningsrapporter i just detta ämne är av mindre betydelse.

Du har din åsikt och jag har min åsikt.
Båda pratar i egen sak.
Du vill punda och jag vill inte ha massa pundare lösa på gatan som inverkar på mitt liv.

Fria svampar=mer pundare på gatan.
Citera
2020-01-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ja, det framgick av din trådstart att du ser väldigt lätt på saken.
Majoriteten av den övriga befolkningen i landet håller dock inte med dig och därav är det olagligt.

För att svenskar är hjärntvättade får, ingen förmåga att ha egna tankar och idéer, att tänka kritiskt och ifrågasätta. Istället sväljer man dagligen, vilket man är bra på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in