2019-02-26, 16:12
Medlem
HenkWeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenkWeeder
Om tredje ögat skulle öppnas hos en majoritet skulle deras vanskapta modell till samhälle få sig en rejäl törn, så vad gäller just att se och öppna effektiva portaler i dig själv passar inte in i en kapitalistisk våldtäcksmodell.

Edit: jag äter inte svamp, men jag har prövat en handfull gånger på olika doser och det är inget för mig. Men en lapp LSD-25 eller två efter en avklarad veckas slit är som en mental och kroppslig service. Att veta att det finns en sådan stark teraput är bara dumheter att förneka och jag har mått dåligt mkt och länge till och från i långa perioder i mitt liv, men aldrig fått något tillbaka såpass mycket insikt, självkänsla och ro i mig själv som den dagen jag insåg på allvar vad acid faktiskt kan vara och inte vara. Förlåt off topic, men jag byter aldrig psykolog nångång igen i hela mitt liv, sålänge jag behagar att nyttja den.

Det är nya tider, folk pallar inte mer snart. Folk gör klokt i att göra vad fan som behagar dem sålänge det är inom alla olika ramar för vad som är mer sunt än osunt.

tune out!
Senast redigerad av HenkWeeder 2019-02-26 kl. 16:14.
Citera
2020-01-24, 17:37
Medlem
Magiska svampar borde vara lagliga

Jag tycker att magiska svampar, t.ex. Cubensis borde vara lagliga att odla för eget bruk. Samt att sjukvården borde kunna erhålla det i terapi-syfte. Tycker att det helt klart har effekt mot ångest och säkert andra medicinska fördelar, det borde göras någon studie på det i Sverige som kan ligga till grund för att använda det medicinskt eller för att förbjuda det - som jag förstått det har det aldrig gjorts någon direkt studie utan det förbjöds på grunder som inte kan styrkas med vad man vet idag om det.
Citera
2020-01-24, 17:53
Avslutad
Jag kan inte heller se problemet i att avkriminalisera magiska svampar. Däremot har jag svårt att se ett land som Sverige avkriminalisera det.
Citera
2020-01-24, 17:55
Medlem
r9Q8jRqe3s avatar
I terapisyfte så finns det en hel del bra saker som svampar kan hjälpa med, främst ångest av olika slag, tex PTSD och de som är döende. Men även många andra.
Citera
2020-01-24, 18:17
Medlem
Problemet är att TS inte använder svamparna i medicinskt syfte utan för att berusa/droga sig själv.

Tänk om alla fick göra vad de ville, vilket fantastiskt land det skulle vara,
Jag gillar att köra gamla ångvältar o platta till saker.
Gärna folk och egendom.

Det finns en anledning till att det är förbjudet o knarka.
Hade alkoholen uppfunnits idag hade även den varit förbjuden.

Folk som knarkar kan sällan bete sig och därför är det förbjudet o syssla med detta.
Köp en båt och åk ut på Atlanten om du vill odla svamp o knarka.
Där kan ingen höra dig skrika.
Citera
2020-01-24, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beerone
Jag tycker att magiska svampar, t.ex. Cubensis borde vara lagliga att odla för eget bruk. Samt att sjukvården borde kunna erhålla det i terapi-syfte. Tycker att det helt klart har effekt mot ångest och säkert andra medicinska fördelar

Men va? Är inte det lagligt? Helt klart och säkert i andra? Är helt klart mer eller mindre klart än säkert?
Citera
2020-01-24, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhNoTheHumanity
Men va? Är inte det lagligt? Helt klart och säkert i andra? Är helt klart mer eller mindre klart än säkert?

Vet inte riktigt hur de ser på det för eget bruk, men något straff lär det väl vara (förmodligen "bara" böter). Och man är ju inte sugen på att förstöra hela sitt liv genom att bli sedd som en pundare som bryter mot lagen, då jag tycker att det borde vara lagligt och är ett misstag att det blivit klassat som "psykotropiskt ämne", i samma fack som heroin o.s.v. Nu får ju heroinister hjälp att bli av med sitt missbruk, tycker att folk borde kunna få hjälp till att få svamp på samma vis - då det visat sig bra för vissa människor, i studier (dock utanför Sverige, för att Sverige är ju ett litet land...).
Citera
2020-01-24, 20:24
Medlem
Citat:
Jag tycker att magiska svampar, t.ex. Cubensis borde vara lagliga att odla för eget bruk. Samt att sjukvården borde kunna erhålla det i terapi-syfte. Tycker att det helt klart har effekt mot ångest och säkert andra medicinska fördelar, det borde göras någon studie på det i Sverige som kan ligga till grund för att använda det medicinskt eller för att förbjuda det - som jag förstått det har det aldrig gjorts någon direkt studie utan det förbjöds på grunder som inte kan styrkas med vad man vet idag om det.

I rättsfallet ”Psilocybin” NJA 1995 s. 219 prövades om svampar som
innehöll det narkotikaklassificerade ämnet psilocybin var att anse som
narkotika trots att svampen som sådan inte fanns upptagen i vare sig
regeringens förteckning över narkotika eller relevanta internationella
konventioner. Högsta domstolen uttalade att försiktighet är påkallad när det
gäller att bestämma vad som utgör narkotika, mot bakgrund av den teknik som
har valts för att ange vad som är narkotika, och fann att svampen inte kunde
anses utgöra narkotika.

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2019/b-177-19.pdf
Citera
2020-01-24, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Sedan är det lite sött att du inte förstår att det var ett exempel på att det inte alltid är bra att låta folk göra vad de vill.

Nu är det ju så att det finns modern forskning som säger att det har medicinsk potential, ger inte hjärnskador o.s.v. Detta visste man INTE när det förbjöds i bland annat Sverige, 1971.
Citera
2020-01-24, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llmm
I rättsfallet ”Psilocybin” NJA 1995 s. 219 prövades om svampar som
innehöll det narkotikaklassificerade ämnet psilocybin var att anse som
narkotika trots att svampen som sådan inte fanns upptagen i vare sig
regeringens förteckning över narkotika eller relevanta internationella
konventioner. Högsta domstolen uttalade att försiktighet är påkallad när det
gäller att bestämma vad som utgör narkotika, mot bakgrund av den teknik som
har valts för att ange vad som är narkotika, och fann att svampen inte kunde
anses utgöra narkotika.

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2019/b-177-19.pdf

"Förordning (1992:1554) om kontroll av narkotika "Som narkotika enligt narkotikastrafflagen skall även anses de ovanjordiska delarna av växten kat (Catha edulis) samt svamparna Psilocybe semilanceata (toppslätskivling) och Psilocybe cubensis. Detsamma skall gälla andra svampar som innehåller ämnena psilocybin eller psilocin, om svamparna är framodlade eller om de har torkats eller på annat sätt beretts." - http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19921554.htm

Vad kan man då uttolka av detta? Jo, att alla svampar som innehåller psilocybin eller psilocin är olagliga om de är framodlade eller plockade i naturen och sedan torkade. Med beredda menar de förmodligen att man krossat dom, gjort te, extraherat eller på annat sätt gjort något med svampen.

Det har under de senaste åren blivit populärt att beställa hem s.k growkits ifrån utlandet. Man får då en låda med mycelium. Dessa growkits är också olagliga eftersom myceliet innehåller psilocybin. Jag antar att brottsrubriceringen är förberedelse till narkotikabrott.

Sporer och sporsprutor (dock inte import av själva sprutan) är fortfarande lagliga."
Citera
2020-01-24, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Folk som knarkar kan sällan bete sig och därför är det förbjudet o syssla med detta.

Hur många "svampknarkare" känner du till? Är du expert på detta område? Personligen ser jag magiska svampar ungefär lika mycket som knark som antihistaminer.
Citera
2020-01-24, 20:42
Medlem
Citat:
Hur många "svampknarkare" känner du till? Är du expert på detta område? Personligen ser jag magiska svampar ungefär lika mycket som knark som antihistaminer.

Ja, det framgick av din trådstart att du ser väldigt lätt på saken.
Majoriteten av den övriga befolkningen i landet håller dock inte med dig och därav är det olagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in