2020-01-26, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Sverige har noll fall, UK har väl tio fall minst

Jo, jag befinner mig i UK, i en stad där flest kinseser befinner sig. Studerar online och ska ha examen om några månader... så undrar om det är säkert att flyga om några månader? Eller ska man bara skita I allt och isolera sig här i England.
Citera
2020-01-26, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thegodlight
Har du lust att linka artikeln?

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1842939/fifth-coronavirus-case-in-thailand

De uppdaterar den. De har haft fem fall endast två kvar fall i karantän. Här nämner de bara en de har skickat hem. I en tidigare nämnde de fler fall som var friska.
Citera
2020-01-26, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast det har ju gått 20 dagar sedan de smittade i Frankrike och USA kom hem, så om de smittat fler så borde det märkts nu.

20 dagar är väl lite av en överdrift (åtminstone gällande USA fallen), men visst, om nya fall funnits borde dom vid den här tiden kanske upptäckts... Vi får se dom kommande dagarna hur det går med dom insjuknades anhöriga, personer de vart i kontakt med etc..

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-51213188
Citera
2020-01-26, 13:01
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Shit, inte kul. Men jag tror nog att Sverige kan kontrollera det bättre. Tror du att det blir så att många blir smittade eller att det blir att bara någon blir smittad?

Undrar om det når t.ex Island, Danmark eller Norge...

Det troliga är som sagt att vi har vårt första fall om ca 1-2 veckor. 1-2 månader senare kommer det att vara total panik, och sjukvården kommer att vara kollapsad. Detta är enkel matematik, dessvärre.

Detta virus är mycket värre än utbrotten de senaste decennierna (SARS, fågelinfluensan mm) eftersom inkubationstiden är längre, spridningen är mer effektiv och det muterar snabbare.
Citera
2020-01-26, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Media är verkligen duktiga på att piska upp en panikstämning. Dödligheten är drygt en procentenhet högre än vid en vanlig influensa, dvs runt 3%. Alla de som hittills har dött har haft andra allvarliga bakomliggande sjukdomar sedan tidigare, merparten är över 60 år.
Jag ser ingen som helst anledning till panik eller oro

Dödligheten på en vanlig influensa ligger på 0.1-0.2%, inte 1-2%. Det skulle innebära att det dog 10-20.000 bara i Sverige varje år, vilket det inte gör utan i runda slängar ca 2-500.
36 åringen som dog var fullt frisk.
Citera
2020-01-26, 13:03
Medlem
Mosbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det troliga är som sagt att vi har vårt första fall om ca 1-2 veckor. 1-2 månader senare kommer det att vara total panik, och sjukvården kommer att vara kollapsad. Detta är enkel matematik, dessvärre.

Detta virus är mycket värre än utbrotten de senaste decennierna (SARS, fågelinfluensan mm) eftersom inkubationstiden är längre, spridningen är mer effektiv och det muterar snabbare.

Jag hoppas verkligen att du inte har rätt alltså, shit blir det som du skriver ligger vi illa till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Har andra Nordiska länder strikta kontroller?
Även Norge hoppar över feberkontroll. Däremot andra europeiska länder har infört det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thegodlight
Har du lust att linka artikeln?

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1842939/fifth-coronavirus-case-in-thailand

De uppdaterar den. De har haft fem fall endast två kvar fall i karantän. Här nämner de bara en de har skickat hem. I en tidigare nämnde de fler fall som var friska och skickats hem
Citera
2020-01-26, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyhv
Även Norge hoppar över feberkontroll. Däremot andra europeiska länder har infört det.
OK. Tack.
Citera
2020-01-26, 13:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Har andra Nordiska länder strikta kontroller?
Frankrike och Australien har det
Citera
2020-01-26, 13:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Jo, jag befinner mig i UK, i en stad där flest kinseser befinner sig. Studerar online och ska ha examen om några månader... så undrar om det är säkert att flyga om några månader? Eller ska man bara skita I allt och isolera sig här i England.
Ut o köp konserver och vatten och så kan du isolera dig i hemmet.
Citera
2020-01-26, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Frankrike och Australien har det
Jo men jag tänkte på Norge, Danmark och Finland. De Nordiska länderna . .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in