2020-01-26, 11:59
Medlem
Ingen panik i Frankrike.

“This illness is a lot less serious - and we don’t say this based on two patients, n two patients, but talking to our international colleagues - than, for example, SARS,” Yazdanpaneh said, referring to the 2002 outbreak of severe acute respiratory syndrome that killed hundreds of people.

The mortality rate for the viral illness identified in China last month is currently thought to be less than 5%, whereas it was double that for SARS, he said.

He said the mers coronavirus in Saudi Arabia also appears more serious than the virus in China.

The man and woman receiving care in Paris were taken to Bichat on Friday morning and tests for the coronavirus were known to be positive by evening, Yazdanpaneh said.

The two rooms where they are being cared for are so-called negative pressure rooms that air enters but cannot escape to guard against transmission. Bichat has seven such rooms.

https://www.france24.com/en/20200125-new-coronavirus-appears-less-serious-than-sars-says-french-doctor
Citera
2020-01-26, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Nu är jag inte i Wuhan, men i Kina, och inget Internet är stängt. Däremot raderas filmer o.dyl. som är obekväma för regimen.

Ok, så kan det vara. Såg ett klipp på tvitter från en kinesisk kille som var djupt kritisk till myndigheterna, och som sa att han hade haft stora svårigheter att få iväg filmen.
Citera
2020-01-26, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Nej, men de har garanterat haft kontakt med något som har haft kontakt med något osv. Coronaviruset uppstår inte plötsligt i ditt hem för att du vädrar.

Ja, tro du att det bara smittar genom nysningar. Lycka till i livet.
Citera
2020-01-26, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror.Beekers
Ok, så kan det vara. Såg ett klipp på tvitter från en kinesisk kille som var djupt kritisk till myndigheterna, och som sa att han hade haft stora svårigheter att få iväg filmen.

Trafiken är seg emellanåt. I och med att alla håller sig inomhus så är all internet och telefonnät väldigt belastade.
Citera
2020-01-26, 12:02
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Läste att varje person som är smittad kommer att smitta 2.5 nya personer. Det innebär att det i stort sett är kört, viruset är etablerat i både USA och Frankrike. Det är bara en tidsfråga innan det är hos oss också.
Citera
2020-01-26, 12:05
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Ja, tro du att det bara smittar genom nysningar. Lycka till i livet.
Nu var det väl exakt det jag inte påstod, nysningar är bara en del av helheten och det är dumt att snöa in på en enda del av denna helhet.

Flash: Jag menar inte att smittan uppstod av att en orm nös på en kines i Wuhan om du tror det.
Citera
2020-01-26, 12:09
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
En jobbig förkylning sprider sig från Kina. Aftonbladet går click bait i brist på annat. Medicinbolagen får kränga lite mer vaccin. Du betalar som vanligt för hysterin.

Rimma ju nästan, om du tillåter mig...

En jobbig förkylning sprider sig från Kina,
Aftonbladet går click bait i brist på annat och tar pengar dina,
Medicinbolagen får kränga lite mer vaccin,
Du betalar som vanligt för hysterin.

Hoppas ni har ett välutvecklat immunsystem folk!
Senast redigerad av particulum1 2020-01-26 kl. 12:12.
Citera
2020-01-26, 12:11
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Läste att varje person som är smittad kommer att smitta 2.5 nya personer. Det innebär att det i stort sett är kört, viruset är etablerat i både USA och Frankrike.

Nej, viruset är inte etablerat i något av de länderna. Samtliga smittade som upptäckts har smittats i Kina.
Citera
2020-01-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LelandPalmer
Tänkt samma, det är positivt att de sjuka i andra länder verkar stabila än så länge. Just nu verkar de officiella siffrorna vara 39 smittade patienter utanför Kina. Hade dödligheten varit 3 % så borde alltså 1 av dessa personer dö (enligt statistiken). Är det flera stycken som dör så är det inte bra alls. Förhoppningsvis är det så att viruset har större spridning än vi tror i Kina, men att dödligheten ligger lägre än 3%. Viktigt att hålla koll på fallen utomlands tror jag...

De 39 är ju inte friska än, de kan ju fortfarande dö.
Citera
2020-01-26, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Nu var det väl exakt det jag inte påstod, nysningar är bara en del av helheten och det är dumt att snöa in på en enda del av denna helhet.

Flash: Jag menar inte att smittan uppstod av att en orm nös på en kines i Wuhan om du tror det.

Jo, min poäng är att man inte behöver vara i kontakt med någon. Vissa virus kan smittas via vind t.o.m. Detta verkar vara ett sådant virus. Ebola är inte ett sådant virus. Kineser kan inte sådana här saker, vilket gör att mycket fel information har kommit ut från början. Och nyheterna publicerar all information som kommer ut utan att granska dessa uppgifter. Det, i kombination med att staten här i Kina mörkar, gör att det är en massa felaktigheter som florerar.
Citera
2020-01-26, 12:13
Medlem
" Tredje person smittad i USA
En person i södra Kalifornien har diagnostiserats med coronaviruset, rapporterar AP.

Det är den tredje personen i USA som drabbats av lungviruset.

Personen hade nyligen varit i kinesiska staden Wuhan, där viruset brutit ut. Nu vårdas personen på sjukhus och läget ska vara stabilt.
< "
Citera
2020-01-26, 12:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Nej, viruset är inte etablerat i något av de länderna. Samtliga smittade som upptäckts har smittats i Kina.

Du läste nog lite för snabbt. Varje smittad person smittar i snitt 2.5 andra. Det innebär att det finns ca 10 smittade i USA och ca 10 smittade i Frankrike just nu.

Och dessa håller just i skrivande stund på att smitta 25 andra i USA och 25 i Frankrike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in