2020-01-26, 11:21
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Ja, jag har en fråga. Hur förhindrar vaccinationen virus som sitter på kläder mm?
Fast nu är du inne på ordlekar. Man vaccinerar sig för sin egen skull, inte för att sanera omvärlden. Om du är vaccinerad är det skitsamma om virus sitter på koftan, är du orolig för din omgivnings hälsa får du be dem skaffa ett skydd eftersom du kan bära på en massa skit du inte ens är medveten om.
Citera
2020-01-26, 11:23
Medlem
Citat:
Ja, jag har en fråga. Hur förhindrar vaccinationen virus som sitter på kläder mm?
Det gör det inte, men nummer ett så blir du inte sjuk, o nummer två blir folk oftast smittade av att de får andar människors host- eller nyspartiklar i sina luftvägar, inte att man slickar på andra människors textilier
Citera
2020-01-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Fast nu är du inne på ordlekar. Man vaccinerar sig för sin egen skull, inte för att sanera omvärlden. Om du är vaccinerad är det skitsamma om virus sitter på koftan, är du orolig för din omgivnings hälsa får du be dem skaffa ett skydd eftersom du kan bära på en massa skit du inte ens är medveten om.

Det var ingen ordlek. Personen visste inte vad denne talade om. Personen ifråga tänkte att viruset enbart kan finnas i kroppen, och att vaccination tar kål på viruset direkt. Har man en fullgod vaccination mot ett virus kan det ta en vecka innan kroppen kan ta kål på viruset. Det innebär att du är en smittbärare i en veckas tid. Vidare kan kläder och annan utrustning bära viruset. Vaccination skyddar enbart dig själv.
Citera
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valrosten
Verkar ligga stabilt på 2,8-3,1% dödlighet.

Någon som vet vad som gäller för vanliga säsongsinfluensan?

Bör inte dödlighet struktureras inom vissa kategorier för att inte ge en skev bild?

Dödligheten för lunginflammation är betydligt högre hos äldre människor än för friska män & kvinnor i medelåldern. Enligt en expert som SVT intervjuade är majoriteten av de döda inom riskgrupper. Med några enstaka fall utanför dessa.

Om man får chansa vilt kan man säga att dödligheten för friska människor utanför riskgruppen sjunker till promillenivåer.
Senast redigerad av svampdamp 2020-01-26 kl. 11:28.
Citera
Medlem
Viruset har en dödlighet som ligger ungefär 50% högre än en vanlig influensa. Inte mycket att oroa sig för om man är frisk i övrigt. De som dör är de som redan är i farozonen för både det ena och det andra.

Spridningen kommer inte att stoppas. Det sprids för snabbt. Man kan dessutom inte isolera Wuhan i ett helt år...
Citera
2020-01-26, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilhelmT
Det gör det inte, men nummer ett så blir du inte sjuk, o nummer två blir folk oftast smittade av att de får andar människors host- eller nyspartiklar i sina luftvägar, inte att man slickar på andra människors textilier

Eftersom viruset är luftburet räcker det med en liten kastvind eller liknande. Du gjorde ett korkat uttalandet likt kineserna gör, och det är det som gör att sjukdomar sprids.
Citera
2020-01-26, 11:28
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Det var ingen ordlek. Personen visste inte vad denne talade om. Personen ifråga tänkte att viruset enbart kan finnas i kroppen, och att vaccination tar kål på viruset direkt. Har man en fullgod vaccination mot ett virus kan det ta en vecka innan kroppen kan ta kål på viruset. Det innebär att du är en smittbärare i en veckas tid. Vidare kan kläder och annan utrustning bära viruset. Vaccination skyddar enbart dig själv.
Jag har sagt det förr och säger igen, antivaxxare har råd med att neka vaccin eftersom andra människor håller dem vid liv utan att antivaxxarna ens förstår det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Flockimmunitet

Och innan någon börjar tjafsa vill jag tillägga att jag ytterst sällan besöker sjukvården, undviker alltid panikvaccination MEN det betyder inte att jag är dum i huvudet, även jag vaccinerar mig om jag bedömer att det är dags. Vaccinering sparar liv, oavsett om man är foliehatt eller inte.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-01-26 kl. 11:31.
Citera
2020-01-26, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Bra inlägg till skillnad från mycket av den dyngan man sett i den här tråden. Till dem som räknar dödligheten som [ antal döda / (antal tillfrisknade + antal döda) ] , den beräkningen skulle man göra ex-post dvs, EFTER att epidemin har slutat.
Det som talar för att de allra flesta som har insjuknat inte kommer dö är att vi helt enkelt inte ser de i de fall som rapporterats utomlands. Jag tror att exempelvis Singapore har 6 rapporterade fall för tillfället. Om vi nästa vecka skulle se att Singapore har 2-3 rapporterade dödsfall, så ska vi vara oroliga. Eftersom vi inte har några dödsfall över huvud taget i i-länder med pålitliga rapporter - så är det svårt att få en uppfattning om hur pass farligt viruset faktiskt är. Visst man kan argumentera att de fallen som rapporterats utanför Kina är så pass nya att de helt enkelt inte har hunnit avlida än. Men är det verkligen realistiskt? Några jävlar måste väl ha varit mer framskridna fall - och om dödligheten vore så hög som 50%, så skulle vi i alla fall ha sett något enstaka dödsfall vid det här laget.

Det mest realistiska, tror jag, är att viruset redan har fått väldigt stor spridning i Kina, men att de flesta fall enbart har givit mildare symptom.

Min projektion - och ni hörde det från JedanProblem först gott folk - är att dödligheten kommer visa sig vara mindre än 3%.. Min magkänsla är att när vi kommer läsa igenom tråden om ett år, när det finns ett vaccin på marknaden och spridningen är under kontroll, så kommer det ha varit några tusental bekräftade fall utanför Kina, och några tiotal dödsoffer i i-länder. 1.5% dödlighet +-1% är vad jag gissar på.

Tänkt samma, det är positivt att de sjuka i andra länder verkar stabila än så länge. Just nu verkar de officiella siffrorna vara 39 smittade patienter utanför Kina. Hade dödligheten varit 3 % så borde alltså 1 av dessa personer dö (enligt statistiken). Är det flera stycken som dör så är det inte bra alls. Förhoppningsvis är det så att viruset har större spridning än vi tror i Kina, men att dödligheten ligger lägre än 3%. Viktigt att hålla koll på fallen utomlands tror jag...
Citera
2020-01-26, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Ingen har en aning om antalet smittade. Snart kan 190000 vara infekterade skrev AB.

Nej, ingen vet. Man tar fram beräkningar med tidigare infektionsutbrott som grund. Då finns det worst case scenarier, lite mera realistiska scenarier, best case scenarier. Medierna älskar worst case för det ger många klick och klirr i kassan. Politiker älskar worst case så länge det inte drabbar dem. Worst case kan vara best case för politiker att driva igenom egna agendor. Missa aldrig en god kris, som de säger.

Myndigheterna som måste rampa upp sin verksamhet letar efter de mest realistiska framtidsscenarierna så att de ska allokera sina knappa resurser effektivast och inte tokvaccinerar för kråkorna. Sjukvården kan exempelvis passa på att nämna hur många som dör i vanlig influensa per år (500) för att få folk i riskgrupper att gå och vaccinera sig i förväg.

Näringslivet brukar vara nyktrast vad gäller produktionen men kan ha ett helt annat budskap utåt beroende på vad de säljer.
Citera
2020-01-26, 11:32
Medlem
Citat:
Eftersom viruset är luftburet räcker det med en liten kastvind eller liknande. Du gjorde ett korkat uttalandet likt kineserna gör, och det är det som gör att sjukdomar sprids.
Haha tack för den, all utbildning förgäves. Mässlingen är luftburen, den här är droppbunden
Citera
2020-01-26, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LelandPalmer
Tänkt samma, det är positivt att de sjuka i andra länder verkar stabila än så länge. Just nu verkar de officiella siffrorna vara 39 smittade patienter utanför Kina. Hade dödligheten varit 3 % så borde alltså 1 av dessa personer dö (enligt statistiken). Är det flera stycken som dör så är det inte bra alls. Förhoppningsvis är det så att viruset har större spridning än vi tror i Kina, men att dödligheten ligger lägre än 3%. Viktigt att hålla koll på fallen utomlands tror jag...
Som jag nyss skrev, det är de som redan är sjuka i annat som dör. De reser oftast inte.

De som reser dör inte då de oftast jnte är i dåligt skick till att börja med.
Citera
2020-01-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilhelmT
Haha tack för den, all utbildning förgäves. Mässlingen är luftburen, den här är droppbunden

Det har konstaterats av flera oberoende källor att detta virus är luftburet. Var utbildade du dig? Zimbabwe?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in