2020-01-25, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
KAN man ens föra över 14 miljoner utan förvarning till banken? Jag tänker på penningtvättspärrar och sånt.
Det tror jag knappast man kan.
Citera
2020-01-25, 22:32
Medlem
När detta fall är avklarat och GM.s borta i ett fjärran land är uppspårade m.h.a. de mördades bortförda mobiler mm mm, samt GMs är dömda. Då står det tio snarlika fall på kö, för att bli uppklarade. Var syns slutet på detta elände...??
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Ja, jag har sett att lägenheten har varit på tal i tråden men har inte orkat kommentera tidigare. Jag är helt förkrossad av det som har hänt, liksom flera andra av hennes vänner.

Ja, det är ohyggligt. Så fruktansvärt att min hjärna ibland säger till mig att det inte har hänt. Fast jag vet att det har hänt så drabbas jag ändå av känslor av overklighet som om allt bara var en ond dröm. Kvällarna och nätterna är värst.
Ja, måtte de få fast dem! Det är det enda vi har att hoppas på, även om utsikterna är små. De hade ju många dygn på sig att försvinna ur landet.
Citera
2020-01-25, 22:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, jag har sett att lägenheten har varit på tal i tråden men har inte orkat kommentera tidigare. Jag är helt förkrossad av det som har hänt, liksom flera andra av hennes vänner.

Ja, det är ohyggligt. Så fruktansvärt att min hjärna ibland säger till mig att det inte har hänt. Fast jag vet att det har hänt så drabbas jag ändå av känslor av overklighet som om allt bara var en ond dröm. Kvällarna och nätterna är värst.
Ja, måtte de få fast dem! Det är det enda vi har att hoppas på, även om utsikterna är små. De hade ju många dygn på sig att försvinna ur landet.

Det måste vara helt overkligt för dig!

När det kom fram på vilket sätt de avlidit, då märkte man i tråden att alla blev helt chockade.
Jag kan inte föreställa mig hur det är för dig.

Är det så ni tänker och diskuterar; att de som är ansvariga har lämnat landet?
Hur tänker ni om motivet?

Visste ni vänner t ex om att han hade sålt släktgården?
Var det sådant de pratade om? Hur kan andra fått veta om det stora beloppet tror du?
Senast redigerad av notknapparen 2020-01-25 kl. 22:42.
Citera
2020-01-25, 22:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
KAN man ens föra över 14 miljoner utan förvarning till banken? Jag tänker på penningtvättspärrar och sånt.

Jag tror att det kräver rätt mycket förberedelse isf. Tror jag.

Jag fick själv nyligen information att det finns gräns på min bank för hur mycket du får sätta in. Detta oavsett hur många konton du hade i samma bank. Maxbelopp var ca 950.000 kronor totalt.

Då krävs det att det finns många sådan konton i olika banker. Typ.

Man borde kunnat spåra sådana överföringar som skett från mannens konton. Men frågan är om han ens har haft dom på ett konto?

Man kanske investerar dom?
Aktier, fonder eller annan investering.
Citera
2020-01-25, 22:47
Medlem
Stilichios avatar
Citat:

Det är det enda vi har att hoppas på, även om utsikterna är små. De hade ju många dygn på sig att försvinna ur landet.

Är det närståendes allmänna uppfattning, att GM har försvunnit ur landet och att de kom utifrån?
Citera
2020-01-25, 22:49
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det måste vara helt overkligt för dig!

När det kom fram på vilket sätt de avlidit, då märkte man i tråden att alla blev helt chockade.
Jag kan inte föreställa mig hur det är för dig.

Är det så ni tänker och diskuterar; att de som är ansvarig har lämnat landet?
Hur tänker n om motivet?

Visste ni vänner t ex om att han hade sålt släktgården?
Var det sådant de pratade om? Hur kan andra fått veta om det stora beloppet tro du?
Ja, det är något man aldrig trodde att man skulle uppleva. Jag kan inte ens beskriva vad jag kände när jag läste om hur hon hade dött. Jag får mardrömslika bilder av det som jag får kämpa bort ur huvudet.

Jag vet inte vad släktingarna tror men de vänner jag har pratat med tror på öststatsspåret och att motivet var pengar. Och att de är långt ifrån Sverige nu.

Jag visste inte om att han hade sålt gården men andra visste det och sa direkt att det antagligen hade med morden att göra. Gården låg ju ute till försäljning helt öppet så vem som helst som har intresse av det har ju sett det. Även köpesumman låg ute offentligt om jag har förstått det hela rätt.
Citera
2020-01-25, 22:50
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Är det närståendes allmänna uppfattning, att GM har försvunnit ur landet och att de kom utifrån?
Jag vet inte vad släktingarna tror men de flesta av vännerna och grannarna tror att de kom utifrån och att de har lämnat landet.
Citera
2020-01-25, 22:53
Medlem
Stilichios avatar
Citat:

Jag fick själv nyligen information att det finns gräns på min bank för hur mycket du får sätta in. Detta oavsett hur många konton du hade i samma bank. Maxbelopp var ca 950.000 kronor totalt.

Man borde kunnat spåra sådana överföringar som skett från mannens konton. Men frågan är om han ens har haft dom på ett konto?

Javisst det låter ju logiskt, men 950.000 är ju ändå en rätt hyfsad slant. Men frågan är ju egentligen inte hur vårt banksystem fungerar, utan snarare hur GM trodde att det fungerade. Kanske just därför det slutade med mord. GM trodde sig blivit lurade medans BO inte kunde få ut mera pengar.
Citera
2020-01-25, 23:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, det är något man aldrig trodde att man skulle uppleva. Jag kan inte ens beskriva vad jag kände när jag läste om hur hon hade dött. Jag får mardrömslika bilder av det som jag får kämpa bort ur huvudet.

Jag vet inte vad släktingarna tror men de vänner jag har pratat med tror på öststatsspåret och att motivet var pengar. Och att de är långt ifrån Sverige nu.

Jag visste inte om att han hade sålt gården men andra visste det och sa direkt att det antagligen hade med morden att göra. Gården låg ju ute till försäljning helt öppet så vem som helst som har intresse av det har ju sett det. Även köpesumman låg ute offentligt om jag har förstått det hela rätt.

Jo, så är det förstås.
Vem som helst kan ju läsa om vilka objekt som är till försäljning och till vilket pris. Även slutpriset är lätt att ta reda på.

Samtidigt kan den som vill göra sig ett kap inte ha en aning om vad en eventuell säljare har gjort med sina pengar. De kan ju ha köpt ett hus/lägenhet utomlands eller investerat i något annat.

Därför tänker jag (utan att ha en djupare kunskap om hur det kan förhålla sig) att det ändå har spridits ryktesvis på något sätt om deras pengar och levnadssätt, och att paret har setts ut därför att man har vetat om hur de bott; dvs avskiljt.
Citera
2020-01-25, 23:03
Medlem
Citat:

Överskottet från försäljningen av fastigheten går in på ett konto som man sedan placerar i bättre avkastning.
Frågan är hur belånad fastigheten var. I teorin kan banken ha tagit hela slanten och BO inte fått ett öre.
Citera
2020-01-25, 23:14
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Jo, så är det förstås.
Vem som helst kan ju läsa om vilka objekt som är till försäljning och till vilket pris. Även slutpriset är lätt att ta reda på.

Samtidigt kan den som vill göra sig ett kap inte ha en aning om vad en eventuell säljare har gjort med sina pengar. De kan ju ha köpt ett hus/lägenhet utomlands eller investerat i något annat.

Därför tänker jag (utan att ha en djupare kunskap om hur det kan förhålla sig) att det ändå har spridits ryktesvis på något sätt om deras pengar och levnadssätt, och att paret har setts ut därför att man har vetat om hur de bott; dvs avskiljt.
Ja, det är möjligt. Det verkar ju överhuvud taget vara lockande att ge sig på folk som bor på landsbygden, lite avsides nu. Man har väl kommit på att risken att åka fast är väldigt liten och att bytet kan bli ganska stort. Jag förmodar att man har gjort någon slags bakgrundskoll i förväg så att man väljer ut fastigheter där man gissar att det finns tillgångar.
Citera
2020-01-25, 23:21
Medlem
om de håller dem fången under en tid kan de tvinga honom att köpa o sälja aktier i ett småbolag där de själva köper o säljer mot honom o han gör dåliga affärer o de bra tills de fått över pengarna ....kanske även an tvinga honom till stora förluster i mindre kryptovalutor med låg omsättning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in