2020-01-26, 09:00
  #13
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
När jag växte upp på 80-talet var det en välsignelse att få äta chips. Fanns inte så många smaker, men de som fanns var förbannat goda.
Idag är de inte alls lika goda längre, varken Estrella eller OLW.
De har väl ersatt vissa smakämnen med mer ”nyttiga” förmodligen. Men skitsamma! Var hittar jag chips med samma goda smak som förr?
Skiter högaktningsfullt i nyttighetsgraden för övrigt.
Svårt att säga vad det beror på men helt klart smakade skräpmat bättre på 80-talet.
Big Burger vs Burger King, chipsen, McDonalds, stor skillnad i kvalitet på dagens och 80-talets skräpmat.
Tycker faktiskt lite synd om alla dem som inte fått njuta av tex Big Burgers trippel hamburgare och estrellas chips och ostbågar.
__________________
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2020-01-26 kl. 09:06.
Citera
2020-01-26, 09:57
  #14
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Svårt att säga vad det beror på men helt klart smakade skräpmat bättre på 80-talet.
Big Burger vs Burger King, chipsen, McDonalds, stor skillnad i kvalitet på dagens och 80-talets skräpmat.
Tycker faktiskt lite synd om alla dem som inte fått njuta av tex Big Burgers trippel hamburgare och estrellas chips och ostbågar.
Håller med!
På 80 talet var skräpmaten fan så mycket bättre, gissar på att man använde mer riktiga råvaror, sen insåg dessa jättar kan man byta osten mot något mer konstgjort men billigare tjänar vi x mer utan höja priset. Skulle gissa att man sett över exakt allt för hitta billigare alternativ till råvaror. Med den här utvecklingen kommer en big Mac vara gjord av papper med köttarom om 10 år.

Samma med chips, ostbågar och läsk, visst fan var coca cola mycket godare förr.
Citera
2020-01-26, 10:00
  #15
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Visst kan förändringar i produkternas recept gjort att de nu smakar annorlunda. Men det troligaste är ålder, din alltså. Vårt smaksinne och luktsinne försämras med ålder, lukt och smak hänger ihop och med ålder så förändras våra slemhinnor. De producerar en mindre mängd slem och antalet smaklökar minskar. Hur mycket det förändras är helt individuellt som det mesta med oss, men det stämmer på gruppnivå.
Nej, det handlar om att chipsen blivit nyttigare. Man friterar i nyttigare olja och har tagit bort smakförstärkaren E621. Tar man bort en smakförstärkare så tappar gissningsvis chipsen också smak.

Minskar man sen på det goda mättade fettet är katastrofen ett faktum.
Citera
2020-01-26, 10:37
  #16
Medlem
Ja, det stämmer säkert det också. Nu tror jag inte att chips helt plötsligt blivit nyttiga, de är bara lite mindre onyttiga.
Varför ska man äta sånt som är onyttigt om det inte är gott, då kan man ju lika gärna låta bli.
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Nej, det handlar om att chipsen blivit nyttigare. Man friterar i nyttigare olja och har tagit bort smakförstärkaren E621. Tar man bort en smakförstärkare så tappar gissningsvis chipsen också smak.

Minskar man sen på det goda mättade fettet är katastrofen ett faktum.
Citera
2020-01-26, 11:01
  #17
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
När jag växte upp på 80-talet var det en välsignelse att få äta chips. Fanns inte så många smaker, men de som fanns var förbannat goda.
Idag är de inte alls lika goda längre, varken Estrella eller OLW.
De har väl ersatt vissa smakämnen med mer ”nyttiga” förmodligen. Men skitsamma! Var hittar jag chips med samma goda smak som förr?
Skiter högaktningsfullt i nyttighetsgraden för övrigt.

Antagligen tycker du inte om trenden med Sourcream, Gräddfil och Vinäger som knappt fanns på 80-talet. Du kan ha inbillat dig att du gör det men egentligen stämmer det inte.

Chips är dock lite besvärliga. Det finns de klassiska Estrella och OLW och de är förvisso goda men tyvärr jävligt flottiga. Sen finns det en myriad av Naturchips och grytfriterat, och de kan vara goda i bland med blir rätt osköna i längden. Dessutom finns idag en massa B-märken på Lidl och dylikt som kan vara rätt träiga.
Citera
2020-01-26, 11:03
  #18
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2
linschipsen som har kommit är godare än alla andra sorter

Man tröttnar på dem rätt fort.
Citera
2020-01-26, 12:26
  #19
Avslutad
Här snackar vi
https://www.partykungen.se/estrella-graslok-cream-cheese-chips.html?gclid=EAIaIQobChMI36X9nJOh5wIVBOaaCh0Lz A28EAkYAiABEgIBqPD_B wE
Citera
2020-01-26, 14:52
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
Det blev en ORDENTLIG skillnad när de började använda solrosolja, förut med man fettig av att hålla i chips och det var rejält mycket mer krydda på dem.

De chips jag tycker är godast nu för tiden är Lidl s paprikachips..smakar mycket ungefär som olw o Estrella gjorde förr.
Garanterat inte nyttiga, men goda 😉
Citera
2020-01-26, 15:23
  #21
Medlem
Nu blev jag sugen på chips! Kan hålla med om att chipsen på 80-talet var godare.
Citera
2020-01-26, 17:49
  #22
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofeverything
De chips jag tycker är godast nu för tiden är Lidl s paprikachips..smakar mycket ungefär som olw o Estrella gjorde förr.
Garanterat inte nyttiga, men goda 😉
Bra tips!
Skulle precis skriva att jag saknar Estrellas paprikachips. Får bli ett inköp där nästa gång det är dags för ett sådant inköp.
Estrellas grillchips var mer smakrika förr.
Vet inte vad det kommer sig, men recepten ändras väl över tid.
Citera
2020-01-26, 17:51
  #23
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
När jag växte upp på 80-talet var det en välsignelse att få äta chips. Fanns inte så många smaker, men de som fanns var förbannat goda.
Idag är de inte alls lika goda längre, varken Estrella eller OLW.
De har väl ersatt vissa smakämnen med mer ”nyttiga” förmodligen. Men skitsamma! Var hittar jag chips med samma goda smak som förr?
Skiter högaktningsfullt i nyttighetsgraden för övrigt.

Har du testat att göra egna? Det är mycket enklare än du tror och du kan själv bestämma om du vill ha dem dränkta i olja och bestämma smak själv.

Fritera, i ugn eller i en mikro.
Citera
2020-01-26, 18:04
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kefalonia
Bra tips!
Skulle precis skriva att jag saknar Estrellas paprikachips. Får bli ett inköp där nästa gång det är dags för ett sådant inköp.
Estrellas grillchips var mer smakrika förr.
Vet inte vad det kommer sig, men recepten ändras väl över tid.

Japp köper jämt ett par påsar, är riktigt billiga oxå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in