2020-01-26, 00:29
  #1
Medlem
Silltunnas avatar
När jag växte upp på 80-talet var det en välsignelse att få äta chips. Fanns inte så många smaker, men de som fanns var förbannat goda.
Idag är de inte alls lika goda längre, varken Estrella eller OLW.
De har väl ersatt vissa smakämnen med mer ”nyttiga” förmodligen. Men skitsamma! Var hittar jag chips med samma goda smak som förr?
Skiter högaktningsfullt i nyttighetsgraden för övrigt.
Citera
2020-01-26, 00:46
  #2
Medlem
linschipsen som har kommit är godare än alla andra sorter
Citera
2020-01-26, 00:49
  #3
Medlem
Förr kanske de friterade i talg och nu är det sunkig solrosolja?
Citera
2020-01-26, 01:36
  #4
Medlem
senaps avatar
Nyhetens behag är en förgänglig lyx.
Citera
2020-01-26, 01:48
  #5
Medlem
Tror mer på att chipsen upplevdes smaka godare på den tiden, när chips var nytt(?) och fräscht. Konsumenter hade nog inte lika högt till tak när det inte fanns en uppsjö märken och smaker att välja bland i samma produktkategori.

"Det var bättre förr"...
Citera
2020-01-26, 02:08
  #6
Medlem
neuroms avatar
Jag håller med Aktien i detta men vinäger chips det är mumma. 😊
Citera
2020-01-26, 03:41
  #7
Medlem
Jag äter inte chips särskilt ofta, men mitt minne är att de var mindre och tunnare på 90-talet.

Nu tycker jag ofta att de är tjocka och stora vilket blir oaptitligt väldigt fort.
Citera
2020-01-26, 03:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
När jag växte upp på 80-talet var det en välsignelse att få äta chips. Fanns inte så många smaker, men de som fanns var förbannat goda.
Idag är de inte alls lika goda längre, varken Estrella eller OLW.
De har väl ersatt vissa smakämnen med mer ”nyttiga” förmodligen. Men skitsamma! Var hittar jag chips med samma goda smak som förr?
Skiter högaktningsfullt i nyttighetsgraden för övrigt.

Jag håller verkligen med dig och alla dessa äckliga smaker som finns idag också!
Utöver chipsen så tycker jag detsamma med dagens grädde.
Citera
2020-01-26, 05:12
  #9
Medlem
Skurhinkens avatar
Instämmer i kören. Tycker även att OLW och Estrella är generellt dåligt kryddade dessa dagar.
Citera
2020-01-26, 05:27
  #10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Tror mer på att chipsen upplevdes smaka godare på den tiden, när chips var nytt(?) och fräscht. Konsumenter hade nog inte lika högt till tak när det inte fanns en uppsjö märken och smaker att välja bland i samma produktkategori.

"Det var bättre förr"...


Det blev en ORDENTLIG skillnad när de började använda solrosolja, förut med man fettig av att hålla i chips och det var rejält mycket mer krydda på dem.
Citera
2020-01-26, 05:59
  #11
Medlem
Åt grill chips häromdagen och det smakade bara salt o fett, kommer inte ihåg vilket märke det var men något av dom två kända. Köper nu för tiden mest lättsaltade tunnskurna och dom upplever jag mycket behagliga och lite som dom smakade förr
Citera
2020-01-26, 08:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
När jag växte upp på 80-talet var det en välsignelse att få äta chips. Fanns inte så många smaker, men de som fanns var förbannat goda.
Idag är de inte alls lika goda längre, varken Estrella eller OLW.
De har väl ersatt vissa smakämnen med mer ”nyttiga” förmodligen. Men skitsamma! Var hittar jag chips med samma goda smak som förr?
Skiter högaktningsfullt i nyttighetsgraden för övrigt.
Visst kan förändringar i produkternas recept gjort att de nu smakar annorlunda. Men det troligaste är ålder, din alltså. Vårt smaksinne och luktsinne försämras med ålder, lukt och smak hänger ihop och med ålder så förändras våra slemhinnor. De producerar en mindre mängd slem och antalet smaklökar minskar. Hur mycket det förändras är helt individuellt som det mesta med oss, men det stämmer på gruppnivå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in