2020-01-26, 02:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Jo, att folk som är smittade, inte har synliga symptom, men ändå smittar andra. Ganska intressant.

Knappast en nyhet att folk kan bära på virus och bakterier utan att uppvisa symptom.

Varför är det så intressant att det måste uppmärksammas av dig?
Citera
2020-01-26, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uniqed
Inledningsvis kan jag konstatera att jag är livrädd för sånt här, så borde förmodligen inte läsa den här tråden överhuvudtaget.

Vill bara bolla några funderingar.

När man stänger ner en stad som Wuhan med 11 miljoner människor, för en sjukdom med så "allmänna" och "vanliga" symtom som denna, är inte risken överhängande för en masspsykos? Det vill säga att folk börja känna efter och psykiskt framkalla symtom som feberkänsla och halsont/hosta?
Jag kan iallfall med säkerhet säga att om jag befunnit mig i Wuhan just nu hade jag definitivt "nojjat" fram en sjukdomskänsla hos mig själv. Jag menar det är ju symtom som alla har någon gång om året och kan identifiera sig med, tillskillnad från typ Ebola där det kommer blod ur alla kroppsöppningar, något som är betydligt svårare att psykiskt framkalla.

"Läckor" säger att så många som 100.000 är sjuka. Folkhälsomyndigheten skriver att ett prov för att säkerställa diagnos tar ca. 6 timmar. Med detta som bakgrund får man ju utgå ifrån att dessa hundratusentals diagnoser inte är officiellt gjorda, tiden för det finns väl ej? Är det då så konstigt att 100.000 i en stad med 11 miljoner invånare känner sig sjuka? Rimligtvis är väl 100.000 här i Sverige sjuka i någon typ av influensa/förkylning just nu.

Läste tidigare att drygt 2000 människor i Sverige dog i influensan för något år sedan. Det är 5 om dagen. Har Kina samma "vanliga" influensa borde det dö ca. 750 personer om dagen i den. Nu rapporteras det om 50-60 dödsfall under en månads tid i den här sjukdomen, är det så alarmerande?

Det känns först som att man skall börja oroa sig på riktigt när tusentals människor dör. Inte ens Kina skulle väl kunna hindra sådana uppgifter från att läcka?

Men som sagt, livrädd för sånt här så sitter allt jämt med ångest.

Det gör dom pga tidigare SARS bland annat. Dom vill inte upprepa tidigare misstag. Den här gången drabbar det deras ekonomi och världshandeln, så lär dom sig inte nu bör Europa kapa banden med städer som tillhandahåller djurmarknader där smittorisker med dödligt virus är stort. Dom får helt enkelt hålla bättre koll på sin befolkning vilket dom kan bevisligen då det gäller annat. Dom hittar en aktivist på två röda och sen är den försvunnen utan ett enda spår efter sig. Så djurmarknaderna skall bort helt och hållet.
Citera
2020-01-26, 02:54
Medlem
Såg att dom har förbjudit bilar ifall det inte är en nödsituation från och med idag i Wuhan.
Citera
2020-01-26, 02:56
Medlem
Arktizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniqed
Inledningsvis kan jag konstatera att jag är livrädd för sånt här, så borde förmodligen inte läsa den här tråden överhuvudtaget.

Vill bara bolla några funderingar.

När man stänger ner en stad som Wuhan med 11 miljoner människor, för en sjukdom med så "allmänna" och "vanliga" symtom som denna, är inte risken överhängande för en masspsykos? Det vill säga att folk börja känna efter och psykiskt framkalla symtom som feberkänsla och halsont/hosta?
Jag kan iallfall med säkerhet säga att om jag befunnit mig i Wuhan just nu hade jag definitivt "nojjat" fram en sjukdomskänsla hos mig själv. Jag menar det är ju symtom som alla har någon gång om året och kan identifiera sig med, tillskillnad från typ Ebola där det kommer blod ur alla kroppsöppningar, något som är betydligt svårare att psykiskt framkalla.

"Läckor" säger att så många som 100.000 är sjuka. Folkhälsomyndigheten skriver att ett prov för att säkerställa diagnos tar ca. 6 timmar. Med detta som bakgrund får man ju utgå ifrån att dessa hundratusentals diagnoser inte är officiellt gjorda, tiden för det finns väl ej? Är det då så konstigt att 100.000 i en stad med 11 miljoner invånare känner sig sjuka? Rimligtvis är väl 100.000 här i Sverige sjuka i någon typ av influensa/förkylning just nu.

Läste tidigare att drygt 2000 människor i Sverige dog i influensan för något år sedan. Det är 5 om dagen. Har Kina samma "vanliga" influensa borde det dö ca. 750 personer om dagen i den. Nu rapporteras det om 50-60 dödsfall under en månads tid i den här sjukdomen, är det så alarmerande?

Det känns först som att man skall börja oroa sig på riktigt när tusentals människor dör. Inte ens Kina skulle väl kunna hindra sådana uppgifter från att läcka?

Men som sagt, livrädd för sånt här så sitter allt jämt med ångest.

Nej, låt dig inte skrämmas av alla folliehattar här inne.

För att ge dig lite mer och lugnande perspektiv så dör det minst 4000 kineser varje dag av luftföroreningar, det är cirka 1,6 miljoner om året som dör bara av att deras luft är så skitig och av att dom lever i så ohygieniska förhållanden.

Cirka 750 dör i vanlig influensa eller andra "starka" virusinfektioner varje dag precis som du säger.

https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2018/04/18/air-pollution-contributed-to-more-than-6-million-deaths-in-2016-infographic/#336cc4a813b4
https://www.theguardian.com/world/2015/aug/14/air-pollution-in-china-is-killing-4000-people-every-day-a-new-study-finds

https://www.globaltimes.cn/content/1177725.shtml
"An analysis led by Chinese scientists published in The Lancet Public Health in September 2019 found that there were 84,200 to 92,000 flu-related deaths in China each year, accounting for 8.2 percent of all deaths from respiratory diseases."
Citera
2020-01-26, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns även många varningssignaler som tyder på att mycket från Kina på Twitter är båg.
Som nån skrev tidigare "jävla cirkus dom dragit igång för lite influensa, med bara knapp dödlighet (2-3%)enligt de officiella siffrorna. Samt att flera länder överväger att ta hem sina medborgare,
det fattas något i infon
Citera
2020-01-26, 03:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
Hahahaha P1 &P4 har sagt,,,, hur var det med den berömda källkritiken? hahahahaha
sista svaret du får av mig grabben

Dock har man intervjuat boende i Wuhan, säkrare källa än så kan man inte få utan att själv vara på plats.

De intervjuade kan tala osanning, men varför skulle de?

Lägg dig nu.
Citera
2020-01-26, 03:05
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Dock har man intervjuat boende i Wuhan, säkrare källa än så kan man inte få utan att själv vara på plats.

De intervjuade kan tala osanning, men varför skulle de?

Lägg dig nu.

Intressant, vill höra! Kan du länka?
Citera
2020-01-26, 03:07
Medlem
Arktizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
Hahahaha P1 &P4 har sagt,,,, hur var det med den berömda källkritiken? hahahahaha
sista svaret du får av mig grabben

Sveriges kommunistiska parti kunde lika gärna ha sänt ut sina rödaste politruker och gjort intervjuerna men ändå varit hundra gånger trovärdigare än källorna ni skiter ner tråden med. Det är boende i Wuhan som intervjuats, deras närvaro har bekräftats av ambassader.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7392643
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-johan-i-wuhan-en-stressig-kansla
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7390285
Citera
2020-01-26, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Intressant, vill höra! Kan du länka?
https://twitter.com/Terrence_STR/status/1221228736252719104?s=09
Citera
2020-01-26, 03:12
Medlem
Märkligt, att sådana stolpar som verkar ta det som sin livsuppgift att verka hjärntvättade, alltid är regimtrogna
Citera
2020-01-26, 03:13
Medlem
santacls avatar
Flera videos som postats under dagen med engelsk text

https://www.youtube.com/watch?v=0hDXkdogs6M

English Translations of Viral Videos from Wuhan outbreak | Coronavirus
Citera
2020-01-26, 03:18
Medlem
Hexen666s avatar
Det finns anledning att alltid ta sånt här på allvar. Att en större epidemi tar kol på ett stort antal människor globalt är bara en tidsfråga. Vi är overdue för spanska sjukan 2.0 och det kan mycket väl bli värre än för 100 år sedan.

Det som jag oroar mig mest över är inte att dö av viruset utan att samhällsfunktioner och främst matförsörjning kan slås ut under en tid. Speciellt här i Sverige som lider av en historisk inkompetens bland det styrande skicket och dessutom är starkt beroende av import av livsmedel.

Om ett stort antal människor blir sjuka på kort tid så kan det belasta samhället på ganska otrevliga sätt. Vi i västvärlden lever i en ganska naiv liten bubbla och tror att allt kommer fortsätta som vanligt tills vi dör en naturlig död av ålderdom. Så kanske det blir, men det kan mycket väl hända saker som får våran trygga lilla tillvaro att falla sönder. Ett globalt virus med rätt egenskaper tillhör en av dessa. Så vi får väl se. Jag är hellre mentalt förberedd för ett sådant scenario än att sväva på rosa moln och bli fullständigt tagen på sängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in