2020-01-27, 00:38
Medlem
När kommer WHOs nästa presskonferens. Jag är övertygad om att de kommer med en annan bedömning denna gång och det kommer åtgärder. Annars tror jag många länder kommer att strunta i vad de säger och införa restriktioner på eget bevåg.
Citera
2020-01-27, 00:40
Moderator
OYs avatar
Hur har kineserna det med antibiotikaresistensen, har läst att man överförskriver antibiotika, och det kanske kan vara en förklaring till att folk avlider i sviterna efter en coronavirusinfektion.

Kan det vara så att en lunginflammation som vi klarar av att bota i västvärlden är en mycket allvarligare sjukdom i Kina?

Är det viruset som orsakar lunginflammation eller en bakterie som får fäste på grund av virusinfektionen?
Citera
2020-01-27, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
80 stycken är ju fortfarande inte många. För många men inte många.

Hade någon trott att det skulle stanna vid 80 döda hade det globalt sett varit en parentes. Men nu är det ju ingen som tror det, utan det ökar, ungefär en fördubbling av antalet döda på två dagar. Fortsätter det i den takten kommer hela mänskligheten vara utraderad om 52-54 dagar. Så illa kommer det givetvis inte bli, men bara för att visa allvaret som även ett förhållandevis lågt antal kan visa.
Citera
2020-01-27, 00:41
Medlem
Genericnorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
men hur kan man lita på deras statistik?

sök upp det
Citera
2020-01-27, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Vad har du för konkret kunskap om kina och dess styre ? Visste du att det är straffbart för en kines att säga nått negativt om kina ?

Visste du att regimen har stora it-avdelningar som jobbar dygnet runt med att ta bort information som kineser lägger ut om landet eller negativa åsikter om kina samt spårar dessa personer och ger ordentliga straff?

Kina är en kommunistregim likt Ryssland och man jobbar hårt för att tysta ner vad som pågår just nu

Vad har det med saken att göra? Det bevisar inget.
Citera
Medlem
Citat:
Men vad jag förstått är det tydligen skriande brist på standardutrustning - och ÄVEN tester. Så det blir inga nya fall konstaterade nu. Om det är någon som kommer in till sjukhuset och dör, så blir det inte registrerat som SARS/Wuhan.
Så just nu dom som vi får reda på som dött, är sådana som hade testats positivt innan testerna tog slut.

Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Glöm inte bort att all trafik är stoppad staden med flest infekterade, vilket gör att de som är sjuka inte kan ta sig till sjukhusen för att bli en del av statistiken utan i stället ligger hemma och dör "off record".

Rätt, folk har förstås legat hemma.
Och jag har sett videor med personer som säger att dom inte ens blir mottagna/inlagda.
Och nu när testerna är slut, så behöver ju sjukhuset inte engagera sig i fallen. Bara skicka hem med lite alvedon i fickan. (det är ju omöjligt säga om det är SARS/Wuhan eller en vanlig förkylning)
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacl
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Va 56 innan så hoppade upp till 80 nu.

Sjuka låg på 2166 nu 2,493
Vad var det för enskild rapport som föranledde hoppet?

Någon WHO-höjdare som commit till Kina och justerat siffrorna lite!?

Klockan är 0740 I Beijing, vilket inte är en typisk tidpunkt att rapportera slika siffror.
Citera
2020-01-27, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Allt handlar om sinnesstämning. Jag såg ett citat någonstans som löd så här “be polite, be professional, but have a plan to kill everybody you meet”.. Preppers brukar säga ”Hope for the best, prepare for the worst”, vilket ger samma resultat. Huvudsaken är att din mentala hälsa förblir stabil så att du kan ta rätt beslut när du blir tvungen att tänka snabbt..

Det är naturligtvis sant. Men det största problemet är väl att de flesta är bundna till olika saker i sin vardag. Jobb, barn och så vidare. Skall man gå under jorden för att överleva måste man lämna allt och sticka. Det kan vara svårt för många. Man måste verkligen vara bestämd och hänsynslös när man tar det steget för det finns knappast någon återvändo.
Citera
2020-01-27, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
När kommer WHOs nästa presskonferens. Jag är övertygad om att de kommer med en annan bedömning denna gång och det kommer åtgärder. Annars tror jag många länder kommer att strunta i vad de säger och införa restriktioner på eget bevåg.

Finns ju en hel drös med länder som infört kontroll vid flygplatser !
Citera
2020-01-27, 00:47
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Källa?

Står lite överallt och Kina bekräftade detta på sina sidor. - Dock tror jag mörkertalet är STORT, det är Kina vi pratar om och samtidigt vill inte myndigheter skapa mer panik. dom försöker hålla det under kontroll medans dom i hemlighet jobbar med att lösa problemet, blir det så att problemet inte löser sig, då kommer dom ut med riktig information.. vi får se..

Citat:
Ursprungligen postat av santacl
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Va 56 innan så hoppade upp till 80 nu.

Sjuka låg på 2166 nu 2,493

Det är ett stort mörkertal när det kommer till döda, inofficiella källor säger BETYDLIGT MER döda och betydligt mer smittade. kan vara uppemot 200.000+ smittade i detta nu jag tror det kan vara mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Mörkertalet måste vara stort...

otroligt stort tror jag.
Citera
2020-01-27, 00:47
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Gillar inte nyheter som att coronavirus geting stronges som ligger ute. Sedan kan man ju se med oro på att Peking var snabba med att klappa ner allt nyårsfirande. Man kan jämföra med filmen Hajen och de styrandes beslut att hålla stranden öppen. Alltså att ställa in resandet och firandet av kinesiskt nyår. Vilket är en av få storhelger kineser är lediga. Kanske för många enda gången de träffar anhöriga, det ger med rätta oro. Ekonomiskt och politiskt är det något som borde få vilken regering som helst att våndas. Det ger kraft till att läget är allvarligt.
Läget är allvarligt, inget snack om saken men ditt läge är fortfarande som tiden innan epidemin blev en pandemi. AIDS är den värsta farsoten som varit riskfylld för oss moderna svenskar, det kan vi numera hantera utan problem och det kommer vi även att göra med 2019-nCoV, tror jag. Låt oss leka med tanken att Kina släpper på mörkläggningen och avslöjar att en miljon kineser dött. Då kommer helt andra åtgärder att sättas in i omvärlden och militären kommer att vakta din nattsömn. Hur du än resonerar så är det andra som får ta smällen innan det är din tur. Nu ska jag gå och sova en god natts sömn.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-01-27 kl. 00:54.
Citera
2020-01-27, 00:49
Medlem
Har någon sett information om etnicitet?? Är alla drabbade hittills tillhörande kinesiska folkgrupper? Tänker på de olika fallen som har upptäckts i t.ex. usa, kanada, australien osv, rör det sig om kineser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in