2020-01-26, 00:24
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Lite OT men vad var grejen med Sars? Några tusen smittade är väl absolut ingenting?
Grejen var väl den relativt höga dödligheten.
Citera
2020-01-26, 00:24
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Jodå, jag förlitar mig på att överlevnadsinstinkten kickar in om behov uppstår. Men tvivlar starkt på att det här viruset kommer att härja likt Digerdöden i Europa. Det här blir nog jobbigast för kineserna tänker jag.

För övrigt råkar jag faktiskt vara uppvuxen med ett ensligt beläget semesterhus i fjällen och har barndomsminnen av att vara insnöad i flera dagar, längre strömavbrott och frusna vattenledningar. Där hade vi alltid ett nödskafferi med torrmjölkspulver och burkmat så jag förstår grejen. Men i dagens samhälle är folk så bekväma att de blir hysteriska över om varmvattnet ska stängas av ett par timmar pga servicearbete och verkar därför älska att skrämma upp sig själva om kommande katastrofer. Det har blivit en trend, tack vare klimatprofeterna och deras domedagspredikningar.

Klimathotet är något jag aldrig kommer köpa. Räcker med sunt förnuft och lite nyfikenhet och intelligens för att förstå agendan bakom den skiten.

I det här fallet är det mer något som jag smått misstänker är gjort med flit eller av misstag. Jag köper inte siffrorna 1400 smittade /40 döda när man har infört karantän på 50 miljoner människor.

De videos som ständigt plockas ner visar rätt sjuka grejer. Om det är folk som flippat och tagit självmord eller blivit skjutna eller dött av viruset vet jag inget om.

Kontentan är att det är skönt att vara packad och klar ifall man känner att man vill sticka. Inte mer än så.
Citera
2020-01-26, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Tror du att folk går till jobbet om det är fullt utbrott i Sverige?

Tror du att det blir fullt utbrott i Sverige?
Och hur stort ska ett utbrott i Sverige vara för att det ska råda utegångsförbud? Räcker det med två konstaterade fall i Trelleborg eller ska det finnas minst en i varje län?

Svininfluensan klassades som pandemi och man räknade med många dödsfall även här i Sverige, innan det visade sig att den inte alls var särskilt farlig för majoriteten smittade. Men ändå rullade allt på som vanligt och alla gick till jobbet.
Citera
2020-01-26, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
Nu är den här sidan uppdaterad med ny statistik:

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Liter inte alls på dom siffrorna, dödsoffren möjligen men inte antal smittade.
Citera
2020-01-26, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Skulle du verkligen gå till jobbet om det är en pandemi som även drabbar Sverige? Riskera sitt liv för att inte få sparken pfft.

Man tar barnen ur skolan och skiter i jobbet ett par månader medan man chillar i stugan. Folk dör som flugor i Kina

Ja, men det är ju också i Kina där spridningen är utom kontroll.
Det är orimligt att tro att liknande isolerings- och kontrollåtgärder kommer att bli aktuella här.

Svininfluensan var en pandemi som även drabbade Sverige. Folk gick till jobbet precis som vanligt.
Citera
2020-01-26, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
Nu är den här sidan uppdaterad med ny statistik:

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Bara en utanför Hubei inkl Wuhan. I Heilonjiang. Tog en google-translate.

Senaste utbrottrapporten
Släppkälla: Heilongjiang Provincial Health Committee Släpptid: 2020-01-24 Träffar: 8621

Kl. 04.00 den 23 januari 2020 rapporterade Heilongjiang-provinsen 2 nya bekräftade fall av lunginflammation och 1 död. Bland dem: Suihua City rapporterar det första bekräftade fallet, och Daqing City rapporterar det första bekräftade fallet.

Från och med 24:00 den 23 januari hade Heilongjiang-provinsen rapporterat fyra bekräftade fall av pneumonit med ny coronavirusinfektion, varav: 1 i Harbin, 1 i Mudanjiang, 1 i Daqing och 1 i Suihua; 1 dog Suihua City bekräftade fallet.

För närvarande har 380 nära kontakter spårats, 114 personer har befriats från medicinsk observation och 487 personer får fortfarande medicinsk observation.
Citera
2020-01-26, 00:31
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Och hur stort ska ett utbrott i Sverige vara för att det ska råda utegångsförbud? Räcker det med två konstaterade fall i Trelleborg eller ska det finnas minst en i varje län?

Svininfluensan klassades som pandemi och man räknade med många dödsfall även här i Sverige, innan det visade sig att den inte alls var särskilt farlig för majoriteten smittade. Men ändå rullade allt på som vanligt och alla gick till jobbet.
Nej det tror jag inte men preppers(är inte själv) förbereder sig väl på sådana extrema situationer.
Citera
2020-01-26, 00:32
Avslutad
Citat:

Kanske för att en stor del av befolkningen vaccinerade sig.
Citera
2020-01-26, 00:34
Medlem
Till alla som kritiserar den allmänna hygienen i Kinas gatubild. Bara som en jämförelse i Japan ses det som en absolut uppmaning att ha på sig ansiktsmask snuvig när du rör dig ute bland folk för att inte smitta någon annan med virus. Och vi snackar ett case med en vanlig förkylning. Vad gör man i Sverige? Jo, det är vanligt att gå till jobbet förkyld. Helt och hållet galet sätt ur en japans synsätt.
Tog fram sett för att visa på våra egna brister i hygien. Halvt off-topic kanske men ändå väldigt relevant i ett scenario om Sverige drabbas av ett utbrott och svenne går till jobbet...lite småkrasslig men "äsch lite snuva kan väl jag (och kollegor på kontoret) tåla"
Citera
2020-01-26, 00:36
Medlem
Vet inte om detta går att lita på men enligt personen som lägger upp info på denna sidan, har mer än 3 000 000 personer blivit infekterade och mer än 156 000 dött... Står lite längre ner på sidan med röd text.

https://halturnerradioshow.com/index.php/en/news-page/world/china-barricading-people-in-infected-cities-roads-being-blocked-with-piles-of-dirt-phone-lines-off-h ospitals-out-of-supplies
Citera
2020-01-26, 00:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Till alla som kritiserar den allmänna hygienen i Kinas gatubild. Bara som en jämförelse i Japan ses det som en absolut uppmaning att ha på sig ansiktsmask snuvig när du rör dig ute bland folk för att inte smitta någon annan med virus. Och vi snackar ett case med en vanlig förkylning. Vad gör man i Sverige? Jo, det är vanligt att gå till jobbet förkyld. Helt och hållet galet sätt ur en japans synsätt.
Tog fram sett för att visa på våra egna brister i hygien. Halvt off-topic kanske men ändå väldigt relevant i ett scenario om Sverige drabbas av ett utbrott och svenne går till jobbet...lite småkrasslig men "äsch lite snuva kan väl jag (och kollegor på kontoret) tåla"

kineserna spottar, rapar och tvättar inte händerna
dessutom vet de inte vad en kylkedja är när det gäller livsmedel.

lyssna här denna kille fick Tom lära kinesiska läkare att tvätta händerna

https://www.youtube.com/watch?v=lk5XkhUKMDM&feature=youtu.be
Citera
2020-01-26, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Klimathotet är något jag aldrig kommer köpa. Räcker med sunt förnuft och lite nyfikenhet och intelligens för att förstå agendan bakom den skiten.

I det här fallet är det mer något som jag smått misstänker är gjort med flit eller av misstag. Jag köper inte siffrorna 1400 smittade /40 döda när man har infört karantän på 50 miljoner människor.

De videos som ständigt plockas ner visar rätt sjuka grejer. Om det är folk som flippat och tagit självmord eller blivit skjutna eller dött av viruset vet jag inget om.

Kontentan är att det är skönt att vara packad och klar ifall man känner att man vill sticka. Inte mer än så.

Vi är helt överens om att inte lita på de officiella siffrorna. Bara den lilla detaljen att de panikbygger sjukhus som ska smällas upp på sex dagar är ju ganska talande. Men jag tror fortfarande att det kommer att bli ungefär som när WHO utlyste ett internationellt nödläge för Ebola och hela Sverige rustade för extremsmittan. Och så hände ingenting alls häruppe i lilla Sverige. Trots att vi vet hur många som åker skytteltrafik mellan sina två hemländer Afrika och Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in