2020-01-25, 23:51
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Myndigheterna i Sverige kanske har räknat ut hur viruset hindras från att spridas i det Svenska samhället baserat på kunskap om viruset, till exempel virusets benägenhet att mutera och hur smittsamt det är. Det där med att på förhand bestämma att aldrig beskriva ett worst case scenario anser jag försvårar tolkningen av situationen.

Dessutom måste myndigheterna förklara hur informationen ska tolkas. Folkhälsomyndigheten presenterar och beskriver situationen på ett sätt som lätt tolkas som faran över för Sveriges del.

Komik i sin sämsta form, svenska myndigheter har inte visat några kunskaper om vad som händer, låt oss säga att MSB orkar göra något innan det går illa så kommer det att bli ett uttalande om att alla måste stanna hemma. Lyssna inte på det utan lämna stan och fixa en stuga där du kan värma med ved och ha vatten i närheten. Så klarar man sig ett tag och du ska aldrig lita på att någon annan hjälper dig i ett sådant läge. MSB i all ära men de har inte visat någon fallskärm för detta.
Citera
2020-01-25, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Guardian rapporterar att det i UK finns 2000 personer som kommit från Wuhan de senaste veckorna. Man försöker nu spåra upp dem.

https://www.theguardian.com/science/live/2020/jan/25/coronavirus-china-death-tolls-rises-to-41-as-france-confirms-three-cases

Har de diagnostiserat något fall eller vill de bara stämma i den hysteriska bäcken?
Citera
2020-01-25, 23:53
Medlem
Nu finns det ett fall i Kanada också. Länk här. Fascinerande hur snabbt den sprids till olika länder.
Citera
2020-01-25, 23:55
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Antar att du är singel och platsoberoende så att du har har möjlighet att jobba var som helst ifrån? Inga barn med skolplikt eller partner som förväntas infinna sig på jobbet enligt det anställningskontrakt som är påskrivet.

Är onekligen lite avis på den frihet ni preppers verkar ha. Medan vi andra är fast i vardagens bojor.

Skulle du verkligen gå till jobbet om det är en pandemi som även drabbar Sverige? Riskera sitt liv för att inte få sparken pfft.

Man tar barnen ur skolan och skiter i jobbet ett par månader medan man chillar i stugan. Folk dör som flugor i Kina
Citera
2020-01-25, 23:55
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Antar att du är singel och platsoberoende så att du har har möjlighet att jobba var som helst ifrån? Inga barn med skolplikt eller partner som förväntas infinna sig på jobbet enligt det anställningskontrakt som är påskrivet.

Är onekligen lite avis på den frihet ni preppers verkar ha. Medan vi andra är fast i vardagens bojor.
Tror du att folk går till jobbet om det är fullt utbrott i Sverige?
Citera
2020-01-25, 23:56
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Jag såg mer på filmen. Svärfar köper allt på våt marknad, nu äter de mycket lite kött. Frun, Kinesiska, köper i Wallmart. De har ofta gräl om vad som är bäst.

Filmen är från Kanton, där jag bodde de första tio åren. Sen flyttade jag mer norrut. Och det är som två olika länder. Kultur, språk, utseende.
Kineser som flyttar till andra länder kommer ofta från sydost. Vad Svenskar uppfattar som Kinesiskt är sydost Kina, och inte Östra Kina.

Jag har inte sett filmen, men det ser ut som du har gjort en resa min vän.
Citera
2020-01-25, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
He he, ja precis så tolkade även jag det hela. Alla kommer stänga sina gränser och vara extra vaksamma, utom Sverige. Vi kommer som vanligt inte ställa några krav, det kan ju för tusan vara ärekränkande och tumma på individens intigritet!

Eller hur. Så jävla sant, Sverige i ett nötskal.
Citera
2020-01-25, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag hoppas att de alla mår bra och önskar verkligen att de klarar sig, mina tankar går till dig och din familj.

Tack. Om ni är intresserade skriver jag vidare.

En utmärkt serie om Kina är på SR, jag delar inte allt vad hon säger. Hon är den mest kunniga svenska journalisten på Kina.

Serien heter ” det perfekta Kina”

Hon har mycket reportage från Yunnan, en av de vackraste provinserna i Kina, höga berg och vackra muslimska och Buddha tempel, men samtidigt en fattig gränsprovins.
Citera
2020-01-25, 23:59
Avslutad
Ganska sjukt ändå att vi människor inte alla har skyddsdräkter, en per person. Tänk om det blev krav på dräkt i alla offentliga miljöer under pågående pandemi. Bär du ingen skyddsdräkt blir du tvångsomhändertagen och satt i karantän. Sverige skulle klara sig fint.
Citera
2020-01-25, 23:59
Medlem
Vad tycker ni att vi inom vården ska göra? Stanna hemma?? Lämna våra patienter åt sitt öde? Det är lätt som kontorsnisse att dra iväg!
Citera
2020-01-26, 00:00
Medlem
Om en person smittade tre andra.

Citat:
1
3
9
27
81
243
729
2,187
6,561
19,683
59,049
177,147
531,441
1,594,323

En rapport säger att det är 2.6 och inte tre som 1 person smittar.

https://pbs.twimg.com/media/EPJVmRDXkAIlmHV?format=jpg&name=medium
Senast redigerad av Lanternlight 2020-01-26 kl. 00:03.
Citera
2020-01-26, 00:00
Medlem
Troians avatar
Tydligen har en smittats i Vietnam.

Tror vi kommer få se enstaka smittade i Sverige inom en vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in