2020-01-25, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag har dock fått uppfattningen att kineser generellt är extrema hypokondriker och livrädda för baciller.

Hur fan går det ihop med att äta fladdermus-soppa och råttor med dipp? Jävla idioti.

Outbildade generellt brukar tro att man blir sjuk av ”att bli kall” eller ”att bli våt”.
Typ att gå med blött hår anses dödligt.

Så att vara hypokondriker behöver inte betyda att man har bacillskräck. Tvärtom kan man anse det skadligt att bli blöt om händerna (= tvätta händerna).
Citera
2020-01-25, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Italien? Källa?

(Säger inte emot dig.)

Oj, fel av mig. Ingen i Italien, eller det vet vi kanske inte..
Citera
2020-01-25, 23:47
Medlem
Citat:
Hur är det med västerländska journalister i Wuhan? Har exempelvis CNN, AFP och Reuters någon på plats?

AFP har boots on the ground har jag förstått.
Citera
2020-01-25, 23:47
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Problemet i en stad uppstår när din granne glömt bunkra mat, och kommer mitt i natten för att låna lite socker.

Jo det förstår jag också men diskussionen har ju inte handlat om jordens undergång utan någon ville bunkra mat och dra till skogs och invänta att influensaviruset har rasat klart.
Citera
2020-01-25, 23:48
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Hela Wuhan är stängt.
Ingen sjuk får resa ut ur landet.
Flertal har dött.
De scannar för feber på flygplatser, butiker, restauranger!!
Ikea och Sony mfl. större bolag har stängt helt i Wuhan och skickat hem personalen.
Munskydden tar slut.

I kina verkar läget mycket värre än vad media här belyser.
Sjukt. Men scanna folk är vanligt i Asien även om det inte är en epidemi. Blivit scannad varje gång jag åkt till Asien och mellan landat i typ Hongkong eller Shanghai. Men självklart bra att dem gör allt de ska.
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Antar att du är singel och platsoberoende så att du har har möjlighet att jobba var som helst ifrån? Inga barn med skolplikt eller partner som förväntas infinna sig på jobbet enligt det anställningskontrakt som är påskrivet.

Är onekligen lite avis på den frihet ni preppers verkar ha. Medan vi andra är fast i vardagens bojor.

Jobbar skift, sambo och en grabb på 5. Allt det du nämnde skiter jag i. Har pengar på kontot för att klara oss en längre tid, skolplikt kan ta sig i röven när det gäller sånt här och arbete har jag en bred bas att välja över tack vare en investering i både hantverkar samt logistikutbildning.

Man kan få allt tillbaka, förutom livet. Skiter det sig rejält så är inget av det du nämner i den minsta mån viktigt.
Att preppa är mer en vana då jag är väldigt skeptisk till en hel del som skett på senare år.

Då inget är 100% så gillar jag att ha resterande procent klara så jag är så klar som möjligt.
Hur känner du i ett worst case-scenario?

Ska du inte ens försöka?
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Guardian rapporterar att det i UK finns 2000 personer som kommit från Wuhan de senaste veckorna. Man försöker nu spåra upp dem.

Citat:
In the UK, 31 people were tested and the results were negative. The government is trying to track down 2,000 people who arrived from Wuhan in recent weeks.

https://www.theguardian.com/science/live/2020/jan/25/coronavirus-china-death-tolls-rises-to-41-as-france-confirms-three-cases
Citera
2020-01-25, 23:49
Medlem
Paris' Roissy Charles de Gaulle airport will open a medical screening service to check passengers arriving from China who may be affected by the novel coronavirus. This comes as Chinese authorities drastically step up measures to halt the spread of the virus.

http://www.rfi.fr/en/france/20200125-paris-airport-prepare-medical-screening-flights-china-coronavirus-spreads

PS Läste också att Ryssland och Thailand också har nån kontroll !
Senast redigerad av pollarn 2020-01-26 kl. 00:24.
Citera
2020-01-25, 23:49
Medlem
absolut koffes avatar
Får mig och tänka på filmen Contagion. Smittan började väl i Kina och kom från en fladdermus om jag inte minns fel.
Citera
2020-01-25, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag hoppas att de alla mår bra och önskar verkligen att de klarar sig, mina tankar går till dig och din familj.

Jag såg mer på filmen. Svärfar köper allt på våt marknad, nu äter de mycket lite kött. Frun, Kinesiska, köper i Wallmart. De har ofta gräl om vad som är bäst.

Filmen är från Kanton, där jag bodde de första tio åren. Sen flyttade jag mer norrut. Och det är som två olika länder. Kultur, språk, utseende.
Kineser som flyttar till andra länder kommer ofta från sydost. Vad Svenskar uppfattar som Kinesiskt är sydost Kina, och inte Östra Kina.
Citera
2020-01-25, 23:50
Medlem
Babydolls avatar
Citat:
Hur är det med västerländska journalister i Wuhan? Har exempelvis CNN, AFP och Reuters någon på plats?
Googla @ChuBailiang på Twitter
Vet ej hur seriös den är, men om det är ett äkta konto blir det intressant att följa.
Citera
2020-01-25, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Klockan är ju långt efter 4 på morgonen där borta redan?

det stämmer, men jag vill inte ringa och väcka dom. Jag återkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in