2020-01-26, 00:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Findnothing
Vad tycker ni att vi inom vården ska göra? Stanna hemma?? Lämna våra patienter åt sitt öde? Det är lätt som kontorsnisse att dra iväg!
Ställ krav på rätt skyddsutrustning, så snabbt som möjligt vid utbrott.
Kan inte vårdpersonalen skydda sig så spelar det ingen roll, då kan man lika gärna skita i att försöka hjälpa folk.
Citera
2020-01-26, 00:03
Medlem
Men vad håller vår sittande sackosäck till statsminister på med egentligen?
AGERA FÖR FAN!
Citera
2020-01-26, 00:04
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Är det ingen annan än jag som tycker det är både skrämmande och märkligt att ingen uppdateringen har skett under dagen gällande smittade/döda/tillfrisknande?

Man har sett enstaka rapporter hit och dit men de har gällt fall utanför Kina.
Undrar vad i helvete för bomb som kommer släppas när nästa rapport kommer!

Skrev själv ett inlägg om detta tidigare idag. Sidorna uppdateras men det är samma siffror nu som igår
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Om en person smittade tre andra.

En rapport säger att det är 2.6 och inte tre som 1 person smittar.

https://pbs.twimg.com/media/EPJVmRDXkAIlmHV?format=jpg&name=medium

Okej, men vad är poängen? Rent matematiskt kanske du har rätt, men det är knappast så enkelt. Det räcker med att bryta kedjan på några ställen så stannar den upp rätt rejält, så länge det görs tidigt. Det är det som man försöker göra nu.
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jo det förstår jag också men diskussionen har ju inte handlat om jordens undergång utan någon ville bunkra mat och dra till skogs och invänta att influensaviruset har rasat klart.

Är den här influensan, skiten som till slut träffar fläkten. så är det inte bara viruset du ska oro dig för. Människan är ond av naturen.
Citera
2020-01-26, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Okej, men vad är poängen? Rent matematiskt kanske du har rätt, men det är knappast så enkelt. Det räcker med att bryta kedjan på några ställen så stannar den upp rätt rejält, så länge det görs tidigt. Det är det som man försöker göra nu.

Det kommer från han doktorns twitterkonto.

https://twitter.com/DrEricDing
Citera
2020-01-26, 00:06
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tydligen har en smittats i Vietnam.

Tror vi kommer få se enstaka smittade i Sverige inom en vecka.

Jag tror också på detta, inom 1 vecka ser vi fall i Sverige. Det har redan börjat sprida sig i Europa.

Nu håller UK på letar efter 2000 personer som kommit från Wuhan de senaste 2 veckorna..

Om folk här inne tror att detta är ett skämt, gå skjut er själva.
Citera
2020-01-26, 00:06
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Tack. Om ni är intresserade skriver jag vidare.

En utmärkt serie om Kina är på SR, jag delar inte allt vad hon säger. Hon är den mest kunniga svenska journalisten på Kina.

Serien heter ” det perfekta Kina”

Hon har mycket reportage från Yunnan, en av de vackraste provinserna i Kina, höga berg och vackra muslimska och Buddha tempel, men samtidigt en fattig gränsprovins.

Jag kommer att lyssna på SR imorgon det perfekta kina alla avsnitt. Egentligen var jag inte intresserad men nu är jag det.
Citera
2020-01-26, 00:08
Medlem
Jag litar då på svenska myndigheter, de måste först veta hur smittsamt det är.
Det är väl ännu inte så många som dött utanför Kina.
Citera
2020-01-26, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag har inte sett filmen, men det ser ut som du har gjort en resa min vän.

Min resa? Jag var post punkare, jag gillade politik men ogillade partier. 95 började jobba i Kina. Började lära mig om Mencius och neo Konfunismen. Blev delaktig i Kinas miljö rörelse omkring 2008. Efter ha sett en lågbudget dokumentär ” Beijing belägrad av avfall”
Far till 2 döttrar som älskar Sverige och Kina. De gillar att fiska i Jämtlands fjällen, dricka svensk mjölk och äta potatis.

Beijing omringad av avfall gjordes av Wang Jiuliang.

Bilder från hans senaste projekt, 2016. Om hur den moderna världens konsumtion förstör miljön. Om vårt personliga ansvar.

https://youtu.be/905jWbfmDnU
Citera
2020-01-26, 00:09
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Kollar man istället till inofficiella siffror så är det helt andra siffror det handlar om... 90k infekterade bara i första staden. För varje infekterad så nämndes det att i genomsnitt blev 14 andra infekterade... den spridningen är helt galet hög...

Om smittsamheten verkligen är så hög som de inofficiella rösterna säger så borde det börja ploppa upp nya fall som svampar ur jorden i både Frankrike och USA de närmaste veckorna.

Hur det verkligen ser ut har jag däremot ingen aning om.

Detta under förutsättning att gränserna är öppna. Är gränserna stängda så kan man effektivt kontrollera utbrottet.

MERS blev ju extremt begränsat just tack vare effektiva motåtgärder, dock så var det inte heller värst smittsamt.

SARS var en annan historia, men där hade vi smittbärande fåglar som flög hur de ville över planeten.
Citera
2020-01-26, 00:10
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Jag litar då på svenska myndigheter, de måste först veta hur smittsamt det är.
Det är väl ännu inte så många som dött utanför Kina.
Ingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in