2020-01-25, 23:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Gött då är vi i alla fall två

+1 Så vi är åtminstone 3 som inte vill ha ett totalitärt samhälle med övervakning av minsta transaktion, behåller mina konsumtionsmönster för mig själv, eller sprider åtminstone ut det på kort/cash.

Folk som är emot kontanter fattar tyvärr inte vad de ropar efter
Citera
2020-01-25, 23:37
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Djävla dumbos.
Sverige är det land där detta gått längst.

Att plastpenagar är instabilt, det vet alla som har över fem i IQ.
Vid första bästa problem slutar plastkort fungera.
Lycka till med att köpa något med ditt fina plastkort då.

Det kanske håller för en del som köpt hem konserver etc, men idioter som ställer sådana kommentarer här kommer vara djävligt hungriga efter en vecka, för att inte säga efter en månad.
Se till att ha lager, och kontanter hemma.
Sannolikheten att ni kommer råka ut för breakdown är ca 100, 1%.

Idioter.
Klaga inte.
Som flera redan har svarat, så TAR de UT kontanter från BANKOMATEN PRECIS innan sina inköp!
Vad hjälper det då med kontanter kontra plastkort?
Citera
2020-01-25, 23:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Klaga inte.
Som flera redan har svarat, så TAR de UT kontanter från BANKOMATEN PRECIS innan sina inköp!
Vad hjälper det då med kontanter kontra plastkort?

De fyller väl på dagliga kassan? Givetvis har vuxna människor kontanter så att de klarar MINST 1 veckas inköp hoppas jag? Själv har jag både SEK och EUR undanstoppat som backup. Detta uppmanar om inte annat MSB till!
Citera
2020-01-25, 23:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
I det här fallet, så är det inte ett politiskt ställningstagande, utan att de är oförmögna att ta till sig ny teknik.

Fan vet. Mina föräldrar (båda två över 80 år) har haft (har) "kontokort" sedan 1970-talet eller ännu längre tillbaks i tiden. De betalar nästan aldrig kontant längre, och inte ens för låt oss säga 20-30 år sedan.

Mina föräldrar är alltså 80+.. Hur uråldriga/gamla är "pensionärerna" som fortfarande betalar med kontanter/mynt? -130 år gamla eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag har inget kort.

Svårare än så var det inte.

Hur är det ens möjligt? Hur tankar du bilen exempelvis?

Själv väljer jag dock var med kort och kontanter. Faktum är ju också att fortfarande så är det ju många som får sina kort skimmade om året. Sedan tycker jag också det är lite trevligt att åtminstone se en del av de där pengarna i cash som man jobbar för hela veckan. Men numera så kan man ju knappt gå på ett Cafe längre utan att det är bara kort som gäller.
Citera
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

+1 Så vi är åtminstone 3 som inte vill ha ett totalitärt samhälle med övervakning av minsta transaktion, behåller mina konsumtionsmönster för mig själv, eller sprider åtminstone ut det på kort/cash.

Folk som är emot kontanter fattar tyvärr inte vad de ropar efter
Härligt då är vi tre! Det går fort att betala kontant i affären om man tänker lite. Meeen det finns kort fanatiker som tar väldig lång tid på sej så det är en dålig ursäkt att gnälla på oss korthatare
Citera
2020-01-25, 23:44
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199797
Min morfar använder endast kontanter för att han tycker kort är trams. Sen jobbar han svart lite överallt så han får kontanter därifrån också.
Han är oärlig mot dig, han KAN inte använda kort om han jobbar svart.
Det är en slags penningtvätt att köpa precis allt med kontanter.
Vissa köper och säljer till och med bilar eller telefoner för att få omsättning på kontanterna, givetvis till förlust.
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
De fyller väl på dagliga kassan? Givetvis har vuxna människor kontanter så att de klarar MINST 1 veckas inköp hoppas jag? Själv har jag både SEK och EUR undanstoppat som backup. Detta uppmanar om inte annat MSB till!
Det är olika.
Vissa tar ut inför varje inköp, vissa tar ut hela pensionen och spar hemma, skrämmande!
Citera
2020-01-25, 23:45
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Hur är det ens möjligt? Hur tankar du bilen exempelvis?

Själv väljer jag dock var med kort och kontanter. Faktum är ju också att fortfarande så är det ju många som får sina kort skimmade om året. Sedan tycker jag också det är lite trevligt att åtminstone se en del av de där pengarna i cash som man jobbar för hela veckan. Men numera så kan man ju knappt gå på ett Cafe längre utan att det är bara kort som gäller.
Det är väl inga problem att tanka bilen med kontanter
Citera
2020-01-25, 23:47
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Det är olika.
Vissa tar ut inför varje inköp, vissa tar ut hela pensionen och spar hemma, skrämmande!

De kanske inte har något val, låter de pengarna stå på banken så sänker staten tillägg..

Orsak och verkan, logiskt
Citera
2020-01-25, 23:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det är väl inga problem att tanka bilen med kontanter

Lite bökigare har det allt blivit, man måste in och betala i förskott om man inte korttankar. Åtminstone är det så kring storstäderna sedan flera år pga smittankningar.
Citera
2020-01-25, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag har inget kort.

Svårare än så var det inte.

!
Mycket bra.
Citera
2020-01-25, 23:54
Medlem
BrunoC-2.0s avatar
Känner inte igen mig i problembeskrivningen riktigt. På 90-talet vill jag minnas att det var vanligare att äldre tog längre tid på sig att betala och packa sina varor i matbutiker men tycker inte äldre idag är särskilt långsamma? Har väl hänt någon enstaka gång att det fipplats i plånboken med nån äldre som står framför en så det har tagit 30 sekunder ifrån mitt liv. Men det gör det ju å andra sidan att skriva ner ett sådant här inlägg.

Sen finns det ju snabbkassor och självscanning, knappast något vidare problem längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in