2020-01-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Detta fick mig att tänka på det pinsamma när man själv är snabbare än kassapersonalen på att räkna ut växeln tillbaks, verkar som att huvudräkning är en skill som försämrats avsevärt senaste decennierna?
Yea, miniräknare i mobilen gör inte allt bättre
Citera
2020-01-25, 21:55
Medlem
Kan vända på det där..
Varför kan ungjävlar aldrig använda kontanter?

5 står på kids har rast o ska köpa en cola.
5 kids ska betala med kort som de inte ens har i handen vid kassan utan måste leta efter.
5 kids ska knappa kod, maskinen ska kontakta banken.

Hade de haft jämna pengar o lagt på disken hade det hela tagit 3 sekunder per köp.

Jämna kontanter eller blipp för ungjävlar o senila/tröga tack.
Citera
2020-01-25, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrax
Alldeles riktigt, betänk varför alla kommer till vårt vackra land. Vi är långt före resten av den nedgångna pissvärlden, dessvärre är folk inkapabla att agera och fegare är fegast så vi blir i skrivande stund utnyttjade till tusen.

För att hålla mig till tråden, borde vara dödsstraff att handla med kontanter, det gynnar alla jävla knarkare och ingen annan. Gamlingar får anpassa sig snarast.

Det borde vara dödsstraff på sådana som dig som inte fattar att man helt enkelt kan använda både kort o kontanter så är man ganska safe för möjliga o omöjliga uppstådda situationer.
Och respektera äldre för helvete.
Är väl inte så roligt att vänta på alla gamla fummelgummor o gubbar.
Men vad skulle alternativet vara tycker du? Just ja,det var ju avlivning.
Hellre då avlivning av knarkare.
Citera
2020-01-25, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Så sant så sant. Här är det bara kontanter som gäller, vägrar kort.

Samma här jag använder bara kort när jag måste tex om jag måste tanka och det inte
finns någon nattöppen mack.
banken och staten behöver inte veta vilket skomärke jag gillar hur jag klär mig
eller hur mycket jag dricker.
Citera
2020-01-25, 22:07
Medlem
Tjoflos avatar
För min del måste jag handla kontant ibland eftersom jag drar in mycket svarta pengar.
Sen är det nödvändigt att vissa använder kontanter annars kommer behovet av riktiga pengar försvinna och då är vi kontrollerade till 100%. Blir också sur när äldre fipplar med kontanter utan att ha koll.

Edit: Min läsförståelse hoppade över ordet gamla i rubriken och gäller inte mig.
Senast redigerad av Tjoflo 2020-01-25 kl. 22:09.
Citera
2020-01-25, 22:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag har inget kort.

Svårare än så var det inte.
Citera
2020-01-25, 22:15
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag har inget kort.

Svårare än så var det inte.

Wow, det är i och för sig beundransvärt men blir det inte extremt jobbigt i vardagen? De flesta bankkontor har ju lagt ner kontanthanteringen också.
Citera
2020-01-25, 22:33
Medlem
Jofs avatar
Hör till vägra kort gänget.
Citera
2020-01-25, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Eller så försöker en sån som du råna en sån som mig, så det blir gratis grisfest för alla i kvarteret.

Det undviker man genom att folk fattar att man måste lagra upp
Folk var tvugna att ha mat hela vintern förr och att ha pengar för att handla saker de behövde.

De kunde inte vifta med ett magiskt kort.

De äldre vet hur det var, därför har de kontanter.
Tom du vet att digipengar bara är imaginära.
De pengarna finns irl bara när tekniken fungerar.
Funkar inte den, så ksn en miladär vara fattigare än don bonde som har en gris och lite potatis hemna.

... Du vet att kontanter också inte har något riktigt värde egentligen va?
Citera
2020-01-25, 23:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxworks
... Du vet att kontanter också inte har något riktigt värde egentligen va?

Nu börjar diskussionen komma in på pudelns kärna. Det han avsåg i dessa sammanhang är att kontanter i fysisk form är helt oslagbara när det gäller funktion, det krävs ingenting annat än sedlar och mynt för att en transaktion mellan två parter skall vara möjlig, glöm banker, kort, terminaler, telefoni, internet, backend etc.

Säkerheten i ett saldo hos en affärsbank är lägre än säkerheten i en sedel utgiven av svenska staten. Enda sättet för oss privatpersoner att komma åt centralbankspengar är idag sedlar och mynt, alla andra pengar är affärsbankspengar.
Citera
2020-01-25, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Ett icke problem. När jag är 80+ kommer inte kontanter att finnas. Redan nu kan man betala med kort eller mobilen. När jag är 80+ kommer vi ha ett inopererat chip, så det räcker vi passerar en båge så är det betalt.
Nej, just kontanter kommer kanske inte vara ett problem, men det kommer garanterat att ha kommit nya saker inom tekniken som du inte vill/orkar/vågar lära dig.
Citera
2020-01-25, 23:33
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Samma här jag använder bara kort när jag måste tex om jag måste tanka och det inte
finns någon nattöppen mack.
banken och staten behöver inte veta vilket skomärke jag gillar hur jag klär mig
eller hur mycket jag dricker.
Gött då är vi i alla fall två
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här