2020-01-25, 19:56
Medlem
selusts avatar
Mycket som florerar överallt nu och olika källor hit och dit. Man vet inte vad man ska tro.

Men dagens samhälle ser ju ut som det gör och internet är överallt. Om det verkligen vore jätteilla borde det väl vara känt vid det här laget?
Finns alltid läckor.
Citera
2020-01-25, 19:56
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timelesstimezone
Det är snarare underrapporterat skulle jag säga, när sattes det senast c.a 40-50 miljoner i karantän?
Visst är ju det en bedrift i sig. Nu är det ju frågan vad motivet till det hela är och om västvärlden skulle drabbas lika hårt. Antagligen kommer knappt en endaste svensk dö av viruset. Det finns inte samma förutsättningar som i Kina.

Ebola. Svininfluensan. Allt vad det heter. Bara skrämselpropaganda.
Citera
2020-01-25, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
En konspirationsteori så god som någon, så länge ett vaccin existerar. Viruset finns ju i Beijing också, det vore en annan sak om man offrade 35 miljoner uigurer i Xinjiang. Dem saknar ingen men det ser bra ut på tv.

Min spådom är att denna klingar av som alla andra viruslarm gjort de senaste decennierna. Spridningen hejdas, folk frisknar till och om det inte var pandemixtraumat med narkolepsi skulle vi inte ens komma ihåg att det faktiskt dog friska män då. Eller egentligen vi kommer ju inte ihåg det dog folk utan bara att några fick narkolepsi.
Citera
2020-01-25, 20:00
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timelesstimezone
Inget skulle ju hända skrev du ju nyss själv?
Att någon i Pakistan fått en influensaliknande sjukdom säger ju inte mycket. Det är inte som att massdöd sprider sig över jorden. Trots det tycker jag att det är intressant med "pandemier" på en annan nivå. Speciellt hur människor reagerar på dem.

Själva sjukdomen är fortfarande en hype, precis som svininfluensan.
Citera
2020-01-25, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Visst är ju det en bedrift i sig. Nu är det ju frågan vad motivet till det hela är och om västvärlden skulle drabbas lika hårt. Antagligen kommer knappt en endaste svensk dö av viruset. Det finns inte samma förutsättningar som i Kina.

Ebola. Svininfluensan. Allt vad det heter. Bara skrämselpropaganda.
Det vet vi inte än, vi får helt enkelt avvakta å se, om c.a 2 veckor bör den saken vara klar.
Citera
2020-01-25, 20:01
Medlem
Update.

Gällande preliminära rapporten jag länkat tidigare, r0 värdet har skrivits ned från 3.8 till 2.5.
Citera
2020-01-25, 20:02
Medlem
Popetoterors avatar
Alla är lite fånigt rädda...finns ingen som helst fara i Sverige om man inte nyligen kommer från Wuhan och inom 14 dagar visar influensa symtom, viruset är rätt trögt och sprida bara i ens närhet...
Så simma lungt
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Precis. Enligt vad jag kan se är det 28 stycken bekräftade fördelat på 10 länder. Blir spännande de närmaste två veckorna. Vi får se om man nu lyckas sänka västbörserna pga detta. Jag bettar på nära börsnedgång men ingen smittspridning att tala om.

Jag skulle tro att de flesta investerare är mer pålästa och förstår att detta virus kommer att ha ganska liten eller ingen egentlig påverkan på någonting alls. Däremot så är det förstås så att man måste ta in delar av den okunniga allmänhetens reaktioner och beteenden, och dessa irrationella reaktioner skulle ju kunna ha viss effekt, t ex den ökande efterfrågan på verkningslösa munskydd (när det gäller ”skydd”) samt ett eventuellt minskat resande. Så, om du inte ligger tungt investerad i hop-on/hop-off bussar i Wuhan så kan du nog vara rätt trygg.
Citera
Medlem
Citat:
Kommunistpartiet flexar musklerna och visar att kommunismen är vägen att gå. Skall sätta nytt världsrekord i snabbast byggda sjukhus (6 dagar).

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51245156

Det lutar mer åt fejk news. Givetvis kan man ställa upp lite färdiga baracker på en leråker. Frågan är väl om de står kvar efter nästa regnoväder bara.
Citera
2020-01-25, 20:03
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
Det beror ett virus genetiska uppbyggnad. De flesta virus trivs i varma klimat, ebola och gula febern är exempel. Så länge det inte är kokhet förstås.

Det kan också faktiskt vara värre i varmare länder eftersom svett från andra personer kan öka spridningsrisken.
Fast det gäller ju inte för alla virus. Influensavirus verkar spridas bäst i temperaturer runt 5 grader. Hur det är med just coronavirus vet jag däremot inte. Vet du?
Citera
2020-01-25, 20:04
Medlem
Citat:
Att någon i Pakistan fått en influensaliknande sjukdom säger ju inte mycket. Det är inte som att massdöd sprider sig över jorden. Trots det tycker jag att det är intressant med "pandemier" på en annan nivå. Speciellt hur människor reagerar på dem.

Själva sjukdomen är fortfarande en hype, precis som svininfluensan.

Tycker också det är intressant
Att sjukdomen är en hype eller inte återstår att se.
Jag gissar att läget är utom kontroll, att sätta 40-50 miljoner i karantän. Förresten vad jobbar du med? MSB?
Citera
2020-01-25, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Inte helt säkert att det blir så. Den senaste allvarliga pandemin, spanska sjukan skördade procentuellt flest dödsoffer i Arvidsjaur i södra Norrbotten.
Visst finns det många olika scenario men generellt sett torde en smitta leta sig in i städer före LANDSBYGGD sist jag kollade var Arvidsjaur en stad om en liten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in