2020-01-25, 11:31
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reelian
Mågot konspiratoriskt kanske men here goes.

Får känslan av att Kina blåser upp hur allvarlig smittan är just nu. Det är alltså drygt 2000 personer smittade med 50 döda än så länge, alla eller åtminstone nästan alla har varit gamla och sjuka sen tidigare. Som svar på detta börjar Kina sätta in millitär, karantänzoner och undantagstillstånd.

Känns som en rätt bra cover för att kunna sätta dit regimkritiker och liknande...
Det låter ibland som att det är ett zombievirus som dödar hundratals människor varje minut. Visst är det tråkigt att 50 sjuka gamlingar trillat av pinn på grund av viruset, men det är egentligen en löjligt liten skada i ett land med 1,4 miljarder människor. Det känns närmast som att detta virus snart kommer vara under kontroll. Folk drar paralleller till tyfus i Ryssland för 100 år sedan, men vi har helt andra medicinska förutsättningar i dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Det vore intressant att veta hur länge de som dött varit sjuka. Alltså hur snabbt går det?

Det beror väl på hur friska de var innan och vad de dör av. En gammal tant som får influensa och sedan lunginflammation och dör av lunginflammationen är ju inte samma sak som en man med astma som får influensa och dör av att influensan försämrar hans astma och kväver honom.
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Det vore intressant att veta hur länge de som dött varit sjuka. Alltså hur snabbt går det?
Eftersom myndigheter har reagerat som dom gör så tycks det gå rasande fort. Jag har inget belägg för det men det verkar onekligen så
Citera
2020-01-25, 11:32
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Några planer om stan isoleras och flygplatsen stängs?

Just nu är sämsta stället att vistas på i HK just flygplatsen, så jag avvaktar ett tag till. Hoppas ju att HK styret agerar och stänger inflödet från Kina vilket inte vart på tal ännu.

Om det konstateras att man inte har kontroll på det och det sprids människa till människa på andra platser utanför wuhan, typ hk, tar jag nog och åker snarast.
Citera
2020-01-25, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja, jag såg det nu. Inte en särskilt allmänbildad journalist då, som påstår att folk får antibiotika mot influensa! I och för sig verkar han till vardags skriva om ekonomi och inte medicin.
Det kanske han inte är men har lite rätt ändå beroende på vilka kretsar han rör sig i. Jag antar att det fortfarande är vanligt att rika springer till privatkliniker och för att göra dom lugn och tillfredställd skriver den giriga läkaren ut anibiotika. Dom skulle kunna skriva ut vad som helst om nu inte den rike kollade upp det, antibiotika fungerar ju för infektioner och gör den rike lite nöjd, det kan ju så att säga bota någonting (dock inte dumhet). Att dom inte förstår att det inte gäller för virus är dock en gåta men dom kanske inte vill veta. Hur som helst är dom en belastning för världen och både läkaren och grevinnan borde ha ett skott i huvudet. Kanske har läkarna lärt sig att skriva ut antiviralt medel istället till dumskallarna i tron att det hjälper här.
Citera
2020-01-25, 11:33
Medlem
moodyfieds avatar
Det kan åtminstone vara bra att rensa ut gulingar och låta oss andra spela roulette.
Men jag hoppas innerligt att forskare inte kan framställa antidot och låter "Corona viruset" infestera hela jorden.
Endast då får naturen tillåtelse att återta sin ursprungliga form, utan mänsklig förödelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Eftersom myndigheter har reagerat som dom gör så tycks det gå rasande fort. Jag har inget belägg för det men det verkar onekligen så

Ett femtiotal döda sedan i december, rasande fort? Ja jämför man med att dö i Alzheimer är det kanske rasande fort.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Folk drar paralleller till tyfus i Ryssland för 100 år sedan, men vi har helt andra medicinska förutsättningar i dag.
Vi har också en helt annan rörlighet idag. Under digerdöden tog det år för pesten att förflytta sig mellan europeiska länder, idag tar det timmar.
Citera
2020-01-25, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det kanske han inte är men har lite rätt ändå beroende på vilka kretsar han rör sig i. Jag antar att det fortfarande är vanligt att rika springer till privatkliniker och för att göra dom lugn och tillfredställd skriver den giriga läkaren ut anibiotika. Dom skulle kunna skriva ut vad som helst om nu inte den rike kollade upp det, antibiotika fungerar ju för infektioner och gör den rike lite nöjd, det kan ju så att säga bota någonting (dock inte dumhet). Att dom inte förstår att det inte gäller för virus är dock en gåta men dom kanske inte vill veta. Hur som helst är dom en belastning för världen och både läkaren och grevinnan borde ha ett skott i huvudet. Kanske har läkarna lärt sig att skriva ut antiviralt medel istället till dumskallarna i tron att det hjälper här.

Är väl snarare fattiga som inte vet något om mediciner och tror att antibiotika hjälper mot allt.
Citera
2020-01-25, 11:35
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ett femtiotal döda sedan i december, rasande fort? Ja jämför man med att dö i Alzheimer är det kanske rasande fort.
Jo, men det var väl inte riktigt frågeställningen. Den gällde hur fort det går från att man blir smittad tills dess att man dör
Citera
2020-01-25, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Svårt att veta vad postaren är ute efter. I ett annat inlägg skriver han:

Antibiotika? Antibiotika är verkningslöst mot virus, vad menar han?

Det funkar inte så i Kina. Kineser är totalt okunniga gällande medicin. Vid minsta feber eller förkylning så åker man till sjukhus. Läkaren ger dem dropp med antibiotika. Läkarna och läkemedelbolagen tjänar stora stålar på detta.
Citera
2020-01-25, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jo, men det var väl inte riktigt frågeställningen. Den gällde hur fort det går från att man blir smittad tills dess att man dör

Av vad jag har läst, två-tre veckor. Låter väl rimligt om man antar att de flesta som dör har utvecklat lunginflammation och dör av den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in