2020-01-25, 11:19
Medlem
c.showalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reelian
Mågot konspiratoriskt kanske men here goes.

Känns som en rätt bra cover för att kunna sätta dit regimkritiker och liknande...

De behöver inte hitta på en epidemi för det.
Citera
2020-01-25, 11:20
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Jag har inte bett att omvärlden ska bry sig. Men då kan du ju komma med lite vettig info istället för att sprida domedagsscenarion och dynga på internet. Det är knappast min uppgift.

Btw, jag sitter i detta nu ute i skärgården, äter lunch och dricker vin, men tack för omtanken. Så dum är jag.
Ställ inga dumma frågor så slipper du få dumma svar. Hur svårt ska det vara?
Citera
2020-01-25, 11:21
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Men lol du är ju fullständigt livrädd
Tack för din input i tråden, den bidrog säkert massor.
Citera
2020-01-25, 11:21
Medlem
Spanska sjukan varade mellan mars 1918 och juni 1920 och nådde såväl Arktis som avlägsna öar i Stilla havet. Mellan 50 och 100 miljoner människor dog, vilket gör Spanska sjukan till den pandemi som skördat flest liv i mänsklighetens historia på så kort tid. Antalet döda motsvarar 3-6 procent av världsbefolkningen, som då bestod av 1,6 miljarder människor. Dödligheten estimeras till 10-20 procent. Då cirka en tredjedel av jordens befolkning smittades. Dödligheten låg på 2.5 procent av de som fick vård.

Kineserna reagerar så kraftigt på grund av vad de vet om Spanska sjukan och SARS. Frågan är om ett modernt samhälle klarar av en epidemi som Spanska sjukan. Risken för Kaos är stor. Och kinesiska regimen hatar kaos.

Självklart ska man tvätta händerna. Även om det inte är perfekt mot virus så innebär det en lägre risk att bli sjuk överhuvudtaget.

Dödligheten är inte allt utan hur hög är risken att smittas? I Kongo under Ebola-epedemin så dog det fler i Mässlingen än i Ebola. För mässling är en av de mest smittsamma sjukdomarna som finns. Samt när det gällde Ebola så försökte man verkligen skydda sig i mot. Så vet man hur stor risken är att smittas om man kommer i kontakt med sjuka?
Citera
2020-01-25, 11:22
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
Den är rätt god, men märks att betydligt fler använder mask.

Några planer om stan isoleras och flygplatsen stängs?
Citera
2020-01-25, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
One confirmed case in Vietnam had no travel history to any part of China but was a family member of a confirmed case who visited Wuhan. This suggests an instance of human to human transmission that occurred in Vietnam.

Varför har man antagit att detta inte varit möjligt? Varför skulle viruset inte kunna smittas människa till människa utanför Kina, när det kan smittas människa till människa innuti Kina?
Citera
2020-01-25, 11:25
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Ta reda på det då?

Han/hon har ju rätt - i ett område med flera miljarder människor så är xx antal döda och hur många som är smittade vet vi såklart ej. Men, de som dött har alla varit i riskgrupperna och ej barn/ungdomar och friska, vad jag kunnat läst mig till, i alla fall... Detta är otroligt allvarligt, men bara om man struntat i det, och så är det ju inte.

Ett skrämskott för att någon som vanligt tjänar på det; ekonomiskt, politiskt och/eller maktmässigt.

Hur många av dessa har vi inte haft varianter av de senaste 5 decennierna? HIV, Ebola, HN1N, Maburg, Fågelinfluensan - dessa är inte att leka med, men enkom om de får härja fritt. Den dagen vi får en världsomspännande pandemi som verkligen sprider sig, i princip, samtidigt i hela världen - då ligger vi risigt till. MRSA är väl den enda egentliga faran jag tycker är klart skrämmande...
Citera
2020-01-25, 11:26
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Två fall bekräftade i Frankrike. I alla fall när jag gick och la mig i går kväll. 1 i UK 1 i USA 1 i Hongkong
UK?? Är du säker på det? Gärna källa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigturk
En läcka på 4chan som jag först trodde var precis som du nämner fake news. Men sen har jag gjort min hemläxa och gjort det som såna som du lägger över på Bonnier o dylikt nämligen research.

Läckan nämner symptomen.

Videorna som läckta på internet visar människor unga som gamla kollapsa där man i vissa av de tydligt ser att det kommer stora mängder blod från munnen.

Varför har man stängt ner miljon städer!?

Millitär på gatorna.

Varför vänta så länge med karrantänen. Jo så att så många som möjligt ska dö.

Georga guidestones.

Frimureri

Soros

Game Over

Internet fungerar ju fortfarande i Kina. Varför ska då filmer behöva ”läcka”? Hur skulle Kina kunna stoppa folk från att filma och dela filmer på sjuka? Om personer börjat blöda från lungorna till exempel, vilket inte är otänkbart om lungorna är svårt skadade av viruset, varför skulle sådana filmer inte publiceras av anhöriga, av personer som själva är sjuka, av bekanta som fått filmerna?
Det är så många kontakter idag mellan Kina och omvärlden, vi skulle redan ha all denna information från vanliga människor till vanliga människor (om nu till exempel Folkhälsoinstitutet av någon anledning skulle vilja hålla på informationen).
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Det vore intressant att veta hur länge de som dött varit sjuka. Alltså hur snabbt går det?
Citera
2020-01-25, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Han/hon har ju rätt - i ett område med flera miljarder människor så är xx antal döda och hur många som är smittade vet vi såklart ej. Men, de som dött har alla varit i riskgrupperna och ej barn/ungdomar och friska, vad jag kunnat läst mig till, i alla fall... Detta är otroligt allvarligt, men bara om man struntat i det, och så är det ju inte.

Ett skrämskott för att någon som vanligt tjänar på det; ekonomiskt, politiskt och/eller maktmässigt.

Hur många av dessa har vi inte haft varianter av de senaste 5 decennierna? HIV, Ebola, HN1N, Maburg, Fågelinfluensan - dessa är inte att leka med, men enkom om de får härja fritt. Den dagen vi får en världsomspännande pandemi som verkligen sprider sig, i princip, samtidigt i hela världen - då ligger vi risigt till. MRSA är väl den enda egentliga faran jag tycker är klart skrämmande...

Håller helt med dig. MRSA är riktigt oroande, vi riskerar att inte ha medicin mot till exempel följdsjukdomar av influensa.
Resistent fungus verkar också kunna bli ett problem.
Citera
2020-01-25, 11:29
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede

Självklart, men tänk lite längre ändå. För att stoppa en pandemi krävs kraftiga åtgärder som slår mot ekonomin. Hur länge är det ”ekonomiskt försvarbart” att stoppa rörligheten som håller världstivolit rullande? När anses ett människoliv vara hämmande för ett annat människolivs välmående?

MRSA är bara ännu en ingrediens i den här soppan, alla vägar leder åt samma håll.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-01-25 kl. 11:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in