2020-01-25, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Läste att det ligger någon form av lab i Wuhan där man under de senaste åren forskat och undersökt de absolut farligaste smittorna som finns.
Det kan vara så dessvärre eftersom detta virus har all de egenskaper som behövs för maximal spridning och dödlighet.
Citera
2020-01-25, 10:14
Medlem
Du får inte köra din bil i centrala Wuhan.
Min åsikt Wuhans borgmästare skall avgå och ställas inför domstol.
Citera
2020-01-25, 10:15
Avstängd
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Saker att tänka på.

1. Sjukhus ska man undvika. Det rådet ger man även i Kina nu.
2. Ta säsongsvaccin mot influensa så man förhoppningsvis slipper att ha med sjukvården att göra.
3. Sprita händerna. Ha en liten flaska med spritgel med.
4. Peta inte i näsa och ögon.
5. Undvik flygplatser och transporter dit
6. Undvik allmänna kommunikationer. Speciellt under rusningstid. Gå, cykla, ta bilen.
7. Jobba hemifrån.
8. Beställ matkassar hem.
9. Undvik folksamlingar.

Det där med sprit och virus är väl lite omdiskuterat.

Citat:
Handsprit hjälper mot bakterier och vissa virus, men inte mot alla.
https://www.1177.se/liv--halsa/sunda-vanor/sa-har-tvattar-du-handerna/

När man bara spritar händerna kanske några virus dör, men de försvinner ju inte från händerna.
(Om de inte kan följa med spriten som avdunstar?)
Om man sköljer, tvättar, sköljer, och torkar, händerna med vatten, tvål, vatten, och handduk,
så borde fler saker försvinna från händerna, förhoppningsvis även virus.
(Varav en del fastnar på handduken som någon annan inte bör återanvända.)

Citat:
Ursprungligen postat av 1177
Så tvättar du händerna

Många sjukdomar kan spridas genom kontakt med händer.
Genom att tvätta händerna kan du undvika att själv bli sjuk och att smitta andra om du redan är sjuk.

Tvätta händerna med tvål i cirka 30 sekunder för att de ska bli ordentligt rena.
Tänk på det här när du tvättar händerna:
  • Skölj händerna.
  • Använd ordentligt med tvål.
  • Arbeta upp ett lödder och se till att hela händerna är täckta med lödder.
  • Glöm inte tummar, ovansidorna och mellan fingrarna.
  • Skölj och torka händerna noga.

Det är bra att ha en egen handduk och inte dela den med andra.
Finns det engångshanddukar så använd dem.
Egen handduk minskar risken för smitta.

Sen kanske man ska sprita händerna också, eller inte?

"Professorn: Sluta med handsprit"
https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/professorn-sluta-med-handsprit/

"Vilseledande om virusinfektioner, handhygien och handsprit"
https://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2016/03/Vilseledande-om-handhygien-och-handsprit/
Citera
2020-01-25, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Precis! SARS må ha varit dödlig, men det var ett utbrott man kunde kontrollera tack vare den relativt låga smittsamheten. Här är det antagligen redan kört. Detta kommer att bli en pandemi som kommer att drabba samhällen och sjukvård över hela världen. Dödligheten och nivån på de allvarliga fallen är inte jättehög, men ändå tillräckligt hög för att slå hårt. Folk rynkar på näsan när de hör att det mest är äldre och bakomliggande sjukdomar som dött, men då ska man kanske vara medveten om att personer med diabetes, övervikt, hjärt och kärlsjukdomar och som är 60 eller äldre utgör en rätt stor del av befolkningen. Även om bara de i dessa grupper skulle bli svårt sjuka så kommer det att slå hårt samhälle och vård enormt mycket. Fast nu lär ju såklart också en del unga och friska att insjukna svårt..
Nja mot att det här kommer att eskalera talar det faktum att vi ännu inte ett någon som smittats utanför Kina.

Saken blir klart mer allvarlig om människor börjar smitta varandra på andra kontinenter.
Citera
2020-01-25, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Återigen: Man ska inte börja snickra på arken när flodvågen redan är ett faktum.

Vi lever i just-in-time-värld nu i stället för just-in-case då ark byggdes. Undrar om vi ens har några beredskapslager i Sverige. I Kina har de något i alla fall för jag läste att de släppte en massa griskött från beredskapslagren då avtalet mellan USA blev klart. Kina lovar att importera en massa griskött. Dags att diskutera beredskapslager igen.
Citera
2020-01-25, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Läste att det ligger någon form av lab i Wuhan där man under de senaste åren forskat och undersökt de absolut farligaste smittorna som finns.

Ja detta lab finns och redan 2017 varnade forskare över riskerna.

Jag har ingen aning om orsaken till sjukdomen
Citera
2020-01-25, 10:18
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja mot att det här kommer att eskalera talar det faktum att vi ännu inte ett någon som smittats utanför Kina.

Saken blir klart mer allvarlig om människor börjar smitta varandra på andra kontinenter.
Två fall bekräftade i Frankrike. I alla fall när jag gick och la mig i går kväll. 1 i UK 1 i USA 1 i Hongkong
Citera
2020-01-25, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Jag antar att du inte läst om att man 2017 öppnade ett biolabb i Wuhan som studerar de mest dödliga patogenerna...

Det är en skillnad på att studera patogener och att utveckla biologiska vapen. Utveckling av biologiska vapen har man aldrig i storstäder då risken att bli upptäckt är för stor.
Citera
2020-01-25, 10:19
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Det har florerat massor med videor här i tråden så jag är lite osäker på exakt vilken det var. Det var hur som helst en person som låg på gatan och blödde. Rent krasst kan han ha slagit i huvudet och det är vanligt näsblod, men det är väldigt mycket blod för att vara näsblod

Hittade den

https://youtu.be/03k7F3ygNAQ?t=26

Sådär, efter lite rotande hittade jag även den andra länken på 4chan.

I korthet är det enligt länken ett biologiskt vapen som kommit på villovägar. Den är i grund och botten två kombinerade virus, influensan är bara leveransmekanismen. Sen finns det en annan del av viruset som är själva "payload" som faktiskt tar livet av folk. Den ska vara extremt virulent... tänk dig filmen Contageon där den är både luftburen och kontaktburen.

https://i.4cdn.org/pol/1579904930300.png

OBS! Jag säger inte att det som står där faktiskt stämmer, bara att det är oroande när jag såg personen på gatan med blod kring huvudet.

Åh tack! Fyfan vad läskigt! Det känns verkligen som en skräckfilm.
Citera
Medlem
Koettbullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigturk
Lungorna kollapsar och fylls med blod. Man drunknar helt enkelt i sitt eget blod.
Finns inget botemedel.
100% dödlighet
Biologiskt vapen som släppts lös medvetet eller omedvetet.
Källa?

Onödigt att sprida fake news.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

En vietnames blev smittad i vietnam.
https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200124-sitrep-4-2019-ncov.pdf?sfvrsn=9272d086_2
Citera
2020-01-25, 10:22
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vi lever i just-in-time-värld nu i stället för just-in-case då ark byggdes. Undrar om vi ens har några beredskapslager i Sverige. I Kina har de något i alla fall för jag läste att de släppte en massa griskött från beredskapslagren då avtalet mellan USA blev klart. Kina lovar att importera en massa griskött. Dags att diskutera beredskapslager igen.
Jajamen, jag är också inne på den linjen. Nu får vi pandemier ”on demand” även om det inte var vad vi beställde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in