2020-01-25, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Majoriteten av dessa är äldre multisjuka. Det som är läskigt är när en sjukdom dödar unga friska.
Spelar det någon roll menar du?
Citera
2020-01-25, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Spelar det någon roll menar du?

klart som fan det spelar roll.
Citera
2020-01-25, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Hur många svenskar tror att munskydd hjälper mot att bli smittad?
SVT Rapport tycker det är viktigt att kommunicera till folket att Apoteket har slutsålt på dem
Citera
2020-01-25, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greven101
klart som fan det spelar roll.

Vi vet väldigt lite om detta. Att dra slutsatsen att bara gamla multisjuka löper risk att dö är fel. När till exempel spanska sjukan härjade för 100 år sedan var det mest folk i sina bästa år som dog.

Nu har jag hört om en man på 36 som dog och ett 10-årigt barn som hade överlevt efter flera dagars intensivvård. Kom ihåg att om det blir många som smittas kommer man inte att kunna ge vård. Det är då dödstalen drar iväg.
Citera
2020-01-25, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kagge69
ta på en såndär mask för ansiktet, det funkar finfint i asien, eller..
En jättebra idé är att åka buss och sitta tillsammans med 50 hostande, snörvlande personer utan mask i ett slutet utrymme i en halvtimme 2 gånger per dag. Är ju så bra för miljööön.

Jag åkte tåg i veckan, brukar inte göra det. Och givetvis var där under 15 minuter en WT som hostade sig igenom hela resan. Och givetvis kliade det i halsen just den här dagen, av alla dagar på året, senare på kvällen. Var dock inte Wuhaninfluensan då det försvann dagen därpå. Men bevisar just hur dålig inställning svensken har till smittspridning. 2019 blev jag smittad i mitt eget arbetsrum på kontoret av min chef, en gammal kärring som tyckte hon var "frisk" och kunde åka till jobbet som vanligt fast hon var svårt influensasjuk. Satt sen i 3 timmar och spottade ut influensavirus på mig. Nice.
Citera
2020-01-25, 00:37
Medlem
Ni som säger att det endast är intressant om viruset dödar unga, friska människor tänker helt fel. Har ni ingen äldre mor, far, mor- eller farföräldrar? Yngre syskon, en syster med barn i dagisålder...?

Våga gärna tänka ett steg längre nästa gång ni försöker ägna er åt genuin tankeverksamhet.

Om vi leker med tanken att dödligheten är 4% (40 bekräftade döda av 1000+ smittade, vi gör en kraftig förenkling nu) är det inte bra. Det är ingen vanlig influensa där endast några tiotusen dör globalt.
Citera
2020-01-25, 00:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aalleexxxx
Tankar om detta? Kvinnan menar att över 90 000 är smittade i Wuhan, finns översättning i kommentarerna. Låter väldigt extremt, måste vara fake news, eller?

https://www.youtube.com/watch?time_continue=13&v=TQnMM-YNJw8&feature=emb_logo

Edit:

"My friends and relatives in the family, I am Jinhui. I am still in the epidemic area of Wuhan-Hankou. I ... report to you the current situation in Wuhan and even the whole country. There are now more than 90,000 people (infected), what is the chance of this virus being transmitted? That is, after a person is infected, if he is not effectively isolated or treated, he will be transmitted to 14 people around him.."

11 miljoner, 90000 smittade.

Kan väl översättas till Sverige, 10 miljoner 90000 smittade. Vore väl inte orealistiskt om man jämför med en influensa samt att Wuhan är mer tätbefolkat än Sverige som helhet, eller?

Ponera att siffran är någorlunda korrekt. 90000 smittade, 40 döda varav merparten hade underliggande hälsoproblematik.
Citera
2020-01-25, 00:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trolldatan
Ni som säger att det endast är intressant om viruset dödar unga, friska människor tänker helt fel. Har ni ingen äldre mor, far, mor- eller farföräldrar? Yngre syskon, en syster med barn i dagisålder...?

Våga gärna tänka ett steg längre nästa gång ni försöker ägna er åt genuin tankeverksamhet.

Om vi leker med tanken att dödligheten är 4% (40 bekräftade döda av 1000+ smittade, vi gör en kraftig förenkling nu) är det inte bra. Det är ingen vanlig influensa där endast några tiotusen dör globalt.

Säsongsinfluensan oroar precis lika mycket, eller lite. Större risk att omkomma i trafiken eller knivrånas till döds, i Sverige, tänker jag.
Citera
2020-01-25, 00:41
Medlem
enklistras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deerhunter10
De hjälper på så sätt att du inte smittar andra så lätt.
Jo men det är ju knappast så att dem vi ser med masker endast är folk som misstänker att den är smittade. Jag misstänker en masspsykos och att folk känner sig lugnare bara för att dem bär maskerna.
Citera
2020-01-25, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
11 miljoner, 90000 smittade.

Kan väl översättas till Sverige, 10 miljoner 90000 smittade. Vore väl inte orealistiskt om man jämför med en influensa samt att Wuhan är mer tätbefolkat än Sverige som helhet, eller?

Ponera att siffran är någorlunda korrekt. 90000 smittade, 40 döda varav merparten hade underliggande hälsoproblematik.

Ja men detta är bara början. Jag såg en uppskattning av experter att 250 000 skulle ha smittats 4: Februari i Wuhan. Hur många som kommer att dö kan vi bara spekulera i, men när sjukvården kollapsar så kommer många att dö och det handlar inte bara om sjuka åldringar.
Citera
2020-01-25, 00:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enklistra
Jo men det är ju knappast så att dem vi ser med masker endast är folk som misstänker att den är smittade. Jag misstänker en masspsykos och att folk känner sig lugnare bara för att dem bär maskerna.

Precis så är det, de inbillar sig att det skyddar bra. Vet inte hur viruset tar sig in i kroppen, men vissa virus släpps in via slemhinnor. Varför har de inte skyddsglasögon också?
Citera
2020-01-25, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trolldatan

Det kan tyckas okänsligt men det är sanningen i det hela, samma människor som dör av corona viruset är samma grupp som dör av influensan. Det finns like lite anledning att oroa sig för corona viruset som för influensan som det ser ut nu.
Vissta ska man vara vaksam men denna hysterin är helt och hållet skapad av media som lever på sensations nyheter och clicks så ta ett par chill pills och vänta på vad forskarna kommer fram istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in