2020-01-25, 23:38
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotbollsmicke
obefintligt o bli smittad i sverige sa de på nyheterna så därför inga kontroller....i sverige gör vi så att kända problem i andra länder måste vi prova på om vi verkligen kan drabbas som andra länder först innan vi tar kända problem på allvar istället för att ha rutinmässiga extrakontroller på redan upptäckta problem/förvarningar ...vi ska alltid vara duktiga o uppfinna hjulet igen

Det är för jävligt vilket styre detta land har. Har SL inte lärt sig något alls sedan 2015.
Skall vi sitta med skägget i brevlådan när allt är försent igen och får höra att vi varit naiva och nu skall det minsann tas i med hårdhandskarna.
Citera
2020-01-25, 23:39
Medlem
barkies avatar
Jag har dock fått uppfattningen att kineser generellt är extrema hypokondriker och livrädda för baciller.

Hur fan går det ihop med att äta fladdermus-soppa och råttor med dipp? Jävla idioti.
Citera
2020-01-25, 23:39
Medlem
Hela Wuhan är stängt.
Ingen sjuk får resa ut ur landet.
Flertal har dött.
De scannar för feber på flygplatser, butiker, restauranger!!
Ikea och Sony mfl. större bolag har stängt helt i Wuhan och skickat hem personalen.
Munskydden tar slut.

I kina verkar läget mycket värre än vad media här belyser.
Citera
2020-01-25, 23:40
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Man kan gymma rätt bra med enbart en köksstol, protein är lite svårare att få tag på men lugn å fin vi är inte där än.

Jag har inte tänkt att dra till skogs
Citera
2020-01-25, 23:40
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag har dock fått uppfattningen att kineser generellt är extrema hypokondriker och livrädda för baciller.

Hur fan går det ihop med att äta fladdermus-soppa och råttor med dipp? Jävla idioti.

Tror det är den fattiga befolkningen som äter skiten och saknar vett gällande hygien. Men kan ha fel
Citera
2020-01-25, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
De skriver också:

Smitta från människa till människa har bekräftats men några exakta uppgifter om hur effektiv spridningen är finns ännu inte.

Jag tror spridningsrisken är extremt hög. Staden Wuhan är rätt stor, ca 11M invånare. Vi har bekräftade fall i USA, Frankrike, Italien, Australien bl.a. De som är smittade både i Kina och utomlands har knappast befunnit sig i samma "kvarter" utan runt om i hela staden, där det bor 11 Miljoner människor. Sedan om vi lyssnar på damen i videon som tidigare länkats säger hon att viruset har nått "mutationsnivå 2", vilket hon menar är ett stadie där det inte längre är möjligt att bota genom vanlig behandling. Hon menar också att 1 person i detta läge smittar minst 10 personer, varpå 10 personer smittar 100 personer osv.
Viruset lär därför redan nu vara rejält utspritt i både Wuhan och i Kina. Dessutom pågår den största folkförflyttningen i världen där just nu vilket knappast kommer förhindra flera smittofall.

Detta kommer bli helt sjukt om det visar sig att patienter har liten chans att överleva.
Citera
2020-01-25, 23:42
Medlem
Är det ingen annan än jag som tycker det är både skrämmande och märkligt att ingen uppdateringen har skett under dagen gällande smittade/döda/tillfrisknande?

Man har sett enstaka rapporter hit och dit men de har gällt fall utanför Kina.
Undrar vad i helvete för bomb som kommer släppas när nästa rapport kommer!
Citera
2020-01-25, 23:43
Medlem
barkies avatar
Jag såg tidigare under dagen en video där 5 män i hasmat-dräkter täckte över 4 kroppar på trottoaren med en gråtande mindre folksamling omkring. De var liksom mitt i händelsen videon hade börjat filmats så jag vet inte om det rörde sig om flertalet självmord eller om det faktiskt är viruset som härjar.

Hursomhaver, delade videon med flera vänner. Skulle in på den igen och användaren hittades inte
Citera
Medlem
Citat:
Säg att det här mot all förmodan är "worst case".
Du är uppbunkrad och klar, det är kaos omkring dig, du har, folk har inte. Därav vill jag inte vara i närheten av populerade områden om den här skiten nu skulle vara så jävlig.

Svensken lär ju va värst av alla och sitta hemma och klappa på magen och dricka öl till på "på spåret" när kärringen hans börjar hosta och paniken sätter in. Där kommer jag med en färdig flykt och han tar. Nä, inte.

Antar att du är singel och platsoberoende så att du har har möjlighet att jobba var som helst ifrån? Inga barn med skolplikt eller partner som förväntas infinna sig på jobbet enligt det anställningskontrakt som är påskrivet.

Är onekligen lite avis på den frihet ni preppers verkar ha. Medan vi andra är fast i vardagens bojor.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmiLe4Me
Jag tror spridningsrisken är extremt hög. Staden Wuhan är rätt stor, ca 11M invånare. Vi har bekräftade fall i USA, Frankrike, Italien, Australien bl.a. Dem som är smittade både i Kina och utomlands har knappast befunnit sig i samma "kvarter" utan runt om i hela staden, där det bor 11 Miljoner människor. Sedan om vi lyssnar på damen i videon som tidigare länkats säger hon att viruset har nått "mutationsnivå 2", vilket hon menar är ett stadie där det inte längre är möjligt att bota genom vanlig behandling. Hon menar också att 1 person i detta läge smittar minst 10 personer, varpå 10 personer smittar 100 personer osv.
Viruset lär därför redan nu vara rejält utspritt i både Wuhan och i Kina. Dessutom pågår den största folkförflyttningen i världen där just nu vilket knappast kommer förhindra flera smittofall.

Detta kommer bli helt sjukt om det visar sig att patienter har liten chans att överleva.

Italien? Källa?

(Säger inte emot dig.)
Citera
2020-01-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Den här youtubestreamen tar upp läget i Kina med trovärdig insiderinformation:

https://www.youtube.com/watch?v=lk5XkhUKMDM

Ena killen gjorde en kortare video innan streamen.
https://www.youtube.com/watch?v=VLp8CHeKQkI

Jag tror inte att vi behöver oroa oss så mycket inom Sverige och västvärlden.
Dock så är läget allvarligt inom Kina.
Oavsett om viruset kom från fladdermöss på köttmarknaden eller från sjukdomslabbet några km bort från marknaden i Wuhan så är läget för en sjukdoms smittrisk mycket hög i Kina, särskilt nu under kinesiskt nyår.
Miljontals människor reser till deras hemorter, tåg blir proppfulla. Befolkning är till stor del obildad om sjukdomsspridning, hygien och tror på traditionell "medicin", särskilt de äldre.
Och de köper statens propaganda om att allt är lugnt.
https://www.instagram.com/p/B7te7GCpbuU/
Samtidigt får inte vården informera befolkningen om smittan och de fick order om att skicka hem patienter med symptom, som under SARS-utbrottet. Påpekar man myndigheternas bristande hantering av läget blir man arresterad för "störning av sociala harmonin."
Och all statistik om antal smittade från Kina får man ta med en nypa salt. Som deras gdp och brottslighets-siffror. Är nog minst 100.000 smittade nu i Kina tror jag. Kanske 500.000 tom.

Så jag tror inte att samma R0-värde kan uppnås i här i Sverige.
Citera
2020-01-25, 23:45
Medlem
MrsVanity1s avatar
Citat:

Plus Yulin Festivalen då dom kokar och slår levande hundar som dom jagar in och fångtar och slår med påkar(medabs dem lever) för att köttet ska
bli mörare.

Som djurvän är det det absolut värsta jag någonsin sett.Den pågår en vecka.

Är sd are så jag är inte någon galen aktivist med det är fanimej det värsta jag sett.

Alla epedimier kommer jämnt därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in