2020-01-24, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag såg någonstans att viruset 2019-nCoV, detekterades första gången 8 december 2019.

Tack.
Citera
2020-01-24, 21:57
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Vi litar på vår regering och tillika statsminister , de som inte såg flyktingvågen komma... de har troligen lärt sig av sin läxa denna gång

Ni som jobbar på sjukhusen, vad har ni för regler kring detta? Skydd osv ?

Fick ett mejl ang det. Vi misstanke om övre luftvägsinfektion så ska man fråga vart patienten rest. Därefter om patienten befunnit sig i eller haft kontakt med staden i kina så ska vi kontakta Karolinska Solna och smittskyddsläkaren som har jour. Vårdmässigt så ska det behandlas som en allvarlig luftvägs infektion. Kan lägga upp en bild på vad det står
Citera
2020-01-24, 21:58
Avstängd
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Vilket är hög dödlighet.

Men lägre än 70-90, vilket ebola verkar ha.

Tillräckligt hög dödlighet borde kunna minska smittspridningen.
I alla fall om tiden från att man kan smitta tills man blir orörlig och dör är kort.
Citera
2020-01-24, 21:59
Medlem
nickenyfiken25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Fick ett mejl ang det. Vi misstanke om övre luftvägsinfektion så ska man fråga vart patienten rest. Därefter om patienten befunnit sig i eller haft kontakt med staden i kina så ska vi kontakta Karolinska Solna och smittskyddsläkaren som har jour. Vårdmässigt så ska det behandlas som en allvarlig luftvägs infektion. Kan lägga upp en bild på vad det står

Skicka gärna bild!
Citera
2020-01-24, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur kan det inte råda panik i Wuhan, finns ju ett antal foliehattar i tråden som har sett kaoset och den onda bråda döden på Youtube och Twitter?

Jag kan posta min väns wechat, men vill inte avslöja mig.
Men om det hade varit upplop i Wuhan hade vi sett det i TV. Alla i Kina använder VPN, det finns många västerlänningar i Wuhan.,
Citera
2020-01-24, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Men lägre än 70-90, vilket ebola verkar ha.

Med ebola beror det på om man får vård också, jag läste att fler överlever om de får hjälp med rätt basala saker som vätskedropp, näringsdropp, eftersom diarrerna och kräkningarna försvagar de sjuka så mycket.
Citera
2020-01-24, 22:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raidrunk
Lite bra info om hur allvarligt det är. Tiden får väl utvisa om beredskapen och åtgärderna krävs här.
Länk från Youtube med en man som är expert på virus https://youtu.be/dcbJdRb6mds

Han berättade väl inget om allvarligheten mer än att det var viktigt att förhindra att smittan sprids vidare, så att till exempel Hong Kong inte blir nästa Wuhan.
Citera
2020-01-24, 22:02
Medlem
bosse.gote48s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Man behöver ingen ansiktsmask. För att skydda sig mot virus så ska man undvika att ta sig i ögonen eller slicka på sina fingrar. Virus sprids då du tar på t.ex. ett handtag som någon smittad person tagit på, och sedan tar dig i ögonen/munnen.

Detta ska man göra till en vana. Pilla aldrig på ditt ansikte med otvättade händer. Då undviker du att bli sjuk.

Precis. Man ska inte va och fingra på frukt, grönsaker osv.. klia dig inte i ögonen eller i sår när du varit på stan.
Va noga med att tvätta händerna, handsprit funkar inte lika bra som tvål och vatten. Alla som jobbar på sjukhus får lära sig detta.
Citera
2020-01-24, 22:03
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken25
Skicka gärna bild!

Det var bara en länk till vårdgivarguiden länkar den här https://vardgivarguiden.se/kunskapsstod/smittskydd/sjukdomar/coronavirus-2019-ncov/

Och detta https://minfil.com/vb6cV7P5ne/005E76B2-5FEA-4754-A86B-C35049992C98_jpeg
Citera
2020-01-24, 22:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Jag kan posta min väns wechat, men vill inte avslöja mig.
Men om det hade varit upplop i Wuhan hade vi sett det i TV. Alla i Kina använder VPN, det finns många västerlänningar i Wuhan.,

Exakt, och jag litar nog en aning mer på dig än foliehattarna här som hysteriska av rädsla blåser upp händelsen till något den med stor sannolikhet inte är.
Citera
2020-01-24, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Tegnell har ett uppdrag att till varje pris undvika panik och dessutom är han politiskt korrekt. Han skulle propsa på att släppa in böldpestsmittade negrer bara för att det skulle vara kränkande med karantän.

/Johan

ja detta är absolut ej farligt, folk smittas som flugor och dör men det e helt normalt att smittan finns i frankrike nu med
Citera
2020-01-24, 22:08
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Man behöver ingen ansiktsmask. För att skydda sig mot virus så ska man undvika att ta sig i ögonen eller slicka på sina fingrar. Virus sprids då du tar på t.ex. ett handtag som någon smittad person tagit på, och sedan tar dig i ögonen/munnen.

Detta ska man göra till en vana. Pilla aldrig på ditt ansikte med otvättade händer. Då undviker du att bli sjuk.

Precis, det började jag att vara noga med när svininfluensan härjade. Men attans vad jobbigt det var att komma ihåg i början. Tror faktiskt man pillar sig i ansiktet mer än vad man tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in