2020-01-25, 13:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det var en chef på smittskyddsmyndigheten som sa att det var lite illa tidsmässigt för det är knepigt att skilja de som har den farliga smittan från de med vanlig influensa. Och för att vara säker var de tvungna att göra labbtester som tar lite tid.

omni citat;

Jag är desperat, jag vet inte vad klockan är eller vilken dag det är. Jag vet inte om vi kommer att få uppleva det nya året, säger en 36-årig kvinna som förgäves försökt få sin febersjuke man undersökt.

Nu känner vi ju inte till detaljerna, men så här ser det ut även i Sverige, feber --> akuten, oavsett behov av sjukhusvård, man vill bara bli undersökt.

Det tar enormt med resurser ifrån en redan hårt belastad vårdorganisation.

Trängseln på sjukhusen som vi ser på bild och film kan sannolikt handla mer om oroliga personer som vill bli hälsoundersökta än reellt vårdbehövande.
Citera
2020-01-25, 13:39
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schadow
Hämtade en bekant på sahlgrenska han berättade att dom bommat igen en avdelning med vakter utanför.Personal med skyddsutrustning går in..Har vi fått vårat första fall?

Vilken avdelning var det på?
Citera
2020-01-25, 13:41
Moderator
Siegfrids avatar
Imorgon söndag kl 16.30 landar flight CA911 på Arlanda, ett direktflyg från Peking.
Vad finns det för beredskap för att hantera det?
Sådant som till exempel:
  • Screena passagerare före, under eller efter flight.
  • Ta reda på identitet, varifrån i Kina de rest, vilka resplaner de har i Sverige.
  • Hantera och sanera avfall och disk från planet på ett säkert sätt och skydda städare, mekaniker m fl
Hur smittspårar vi alla passagerare, och alla de träffat i Sverige, om vi får reda på i efterhand att någon smittad rest med planet?
Citera
2020-01-25, 13:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Färskt AFP-reportage från Wuhan. I vanliga fall måste de ha tillgänglig sjukvård då folk i detta akuta läge är förgrymmade över 5 timmars väntan på akuten. Här i Stockholm skulle jag vilja säga det är normalt.

People waiting at Wuhan's Red Cross Hospital were angry and frustrated.

"It takes at least five hours to see a doctor," one woman, who didn't want to be named, told AFP.

"Nurses are brave but management is really messy."

https://au.news.yahoo.com/nobody-leave-trapped-wuhan-residents-stock-094555501--spt.html

Och då kan man tänka sig att folk blir arga, högljudda och även går till fysiskt angrepp, sådant som foliehattar automatiskt översätter till att alla som är på sjukhuset har panik därför att de håller på att dö.
Citera
2020-01-25, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Vilken avdelning var det på?

Han går för problem med en lunga så avdelningen på samma plan mittemot.
Citera
2020-01-25, 13:43
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Stämmer, det finns ett lab för att forska om konstiga sjukdomar. Det var debatt om det 2018
Intressant! Artikel finns här: https://www.dailymail.co.uk/health/article-7922379/Chinas-lab-studying-SARS-Ebola-Wuhan-outbreaks-center.html

I den artikeln länkas till nedanstående artikel där det påstås att SARS smitit från labbet ett flertal gånger.

https://www.nature.com/news/inside-the-chinese-lab-poised-to-study-world-s-most-dangerous-pathogens-1.21487

Citat:
The SARS virus has escaped from high-level containment facilities in Beijing multiple times, notes Richard Ebright, a molecular biologist at Rutgers University in Piscataway, New Jersey.

(Nej, jag tar inte ansvar för att påståendet är korrekt. Jag vidarebefordrar den uppgiften till någon mer lämpad att tackla uppgiften. Man måste dock lägga upp bollen för att någon ska kunna smasha).
Citera
2020-01-25, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Imorgon söndag kl 16.30 landar flight CA911 på Arlanda, ett direktflyg från Peking.
Vad finns det för beredskap för att hantera det?
Sådant som till exempel:
  • Screena passagerare före, under eller efter flight.
  • Ta reda på identitet, varifrån i Kina de rest, vilka resplaner de har i Sverige.
  • Hantera och sanera avfall och disk från planet på ett säkert sätt och skydda städare, mekaniker m fl
Hur smittspårar vi alla passagerare, och alla de träffat i Sverige, om vi får reda på i efterhand att någon smittad rest med planet?

Enkelt - det finns ingen beredskap. Löfven kommer väl köra med hans sedvanliga floskel - "Vi har varit naiva".
Citera
2020-01-25, 13:45
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schadow
Han går för problem med en lunga så avdelningen på samma plan mittemot.

Sahlgrenskas lungmottagning har inte öppet på helger så då vet vi att du ljuger.

https://www.sahlgrenska.se/omraden/omrade-6/geriatrik-lungmedicin-och-allergologi/enheter/lungmottagning/
Citera
2020-01-25, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Jag flyttade till Kina 95, och det finns stora problem i Kina.
Min frus familj äger flera restauranger och vår mathållning är bra. Svärfars är i blå gult där det glas till kockarna så alla gäster kan se maten tillagas och han har stenkoll på toan att den är ren.
Svärfar är en modell för mig, han gick upp tidigt och lagade mat och sen arbeta som
bonde. Han klagade inte och han lärde sina barn bra, studera hårt, var vänlig etc.

Hans far som fortfarande lever var bara en pojke när han deltog i slaget om Wuhan 1940 ( Kai Shek) besegrade Japan i Wuhan.

Men de flesta Kineser är en modern människa. Vi oroar oss om miljön, arbetet, barnen, tidspress, hälsan.

Varför är du så hatisk?

Jag använder Mencius och om du kunde något om Kina skulle du veta att Mao mycket ogillade Mencius. 9

Jag har kortare uppdrag i Göteborg. Hjälpa till med omställning från bensin motor till el motor.

Det du skriver har jag själv upplevt i kina. Ibland speciellt på hotellen jag vart på kan man se kockarna laga mat öppet.

Problemet e vart maten kommer ifrån och kylkedjor saknas istället handlar man med halvdöda eller levande djur vilket e makabert och ohygieniskt. Inte ens i afrika e man så vidriga. Ĺägg till en spottande rapande befolkning som ej kan äta med stängd mun.

Toaletterna på motorvägarna e fina med swimmingpooler fyllda med urin och skit och utanför säljs ja just det. Mat!!!
Citera
2020-01-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Sahlgrenskas lungmottagning har inte öppet på helger så då vet vi att du ljuger.
Ligger du inlagd så kan du skrivas ut på en lördag .Något mer du vill veta.
Citera
2020-01-25, 13:48
Medlem
Intressant Q&A.

Q: What is the greatest difficulty in controlling the disease?

A: Limited understanding of the epidemiology of the novel coronavirus, largely due to the constant mutation of the virus. For instance, at the beginning, we found no evidence of second generation human-to-human transmission among close contacts put under medical quarantine, suggesting the virus's weak capability in spreading among people. But later on, instances of human-to-human transmission occurred.

We have learned from previous experiences in combating contagious illnesses that infected patients with a normal body temperature will not transmit the disease. But now we are unsure if the rule applies to the novel coronavirus. It is now improper to conveniently model things after old measures.

We have accelerated research in this aspect, and if the novel coronavirus is transmissible during the incubation period, the risk of the disease spread will be heightened and our disease prevention and control work will be adjusted.

http://www.chinadaily.com.cn/a/202001/25/WS5e2c0cf6a310128217273380.html
Citera
2020-01-25, 13:48
Medlem
Jag läste idag att Kina snabbt ska bygga två nya sjukhus i Wuhan området. Är de två utöver det som redan byggs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in