2020-01-24, 21:46
Avstängd
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ok.. bara inte det kommer till Sverige. 2 falll i Frankrike nu.
Verkar vara hög dödlighet på sjukan.

Jag hörde någon gissa 4% dödlighet.
Citera
2020-01-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ok.. bara inte det kommer till Sverige. 2 falll i Frankrike nu.
Verkar vara hög dödlighet på sjukan.

Men hur många har dött i västvärlden hittills? Är det en person?

Vi vet ju inget om dödsfallen i Kina och om de fick adekvat vård, om de var storrökare med förstörda lungor eller fattiga försäljare som försvagats av att stå i kylan på en kall marknad tex.
Citera
2020-01-24, 21:47
Medlem
Inget kommer att hända. Det händer aldrig någonting. Inse detta.
Citera
2020-01-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
1a fallet slutet av Dec
Dec 30 våtmarknaden stängs
Jan 19 stor öppen nyårsfest
Jan 21 central regeringen stänger Wuhan, karantän.

Varför den stora festen utomhus Söndagen den 19e!!!!Borgmästaren reagerade för sent

Jag såg någonstans att viruset 2019-nCoV, detekterades första gången 8 december 2019.
Citera
2020-01-24, 21:49
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jag hörde någon gissa 4% dödlighet.

Vilket är hög dödlighet.
Citera
2020-01-24, 21:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag såg någonstans att viruset 2019-nCoV, detekterades första gången 8 december 2019.
Men det där med en källa fixade du inte till, eller? Du bara kommer ihåg det exakta datumet, eller?
Senast redigerad av constant 2020-01-24 kl. 21:55.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
En polare säger att den pressade skinkan var slutsåld på konsum idag.

Han är så orolig för sina ungar trots att det ju är mest äldre som drabbas av viruset, så därför skulle han för säkerhets skull bunkra upp med lite mat och han skulle då bland annat köpa pressad skinka eftersom han hade tittat på något program på Youtube där pressad skinka var ett av råden som gavs för inköp av mat.

Jag sa va? Handlar du på konsum?

Jag kanske är dum men jag bunkrar inte mat. Gör ni?
Har faktiskt gjort det. Även hämtat ut en hel del insulin till mig själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojoneg
Vill bara kommentera ryktet på "nyhets"sidor att smittan skulle ha ursprung från orm vilket är extremt osannolikt.

Smittor sprider sig framförallt inom arter, och i vissa fall inom närbesläktade arter. Exempelvis är fågelinfluensa ingen smitta som kan spridas mellan fågel till människa då vi är genetiskt för olika.

Det som sker är att en gris blir infekterad av både humant influensavirus och ett fågelvirus, därefter sker rekombinkation och vi får ett virus med komponenter som kan fästa vid humana celler men som även innehåller komponenter från fågelviruset.

Grisar är bortsett från primater det djuret som är mest likt oss, och trots det sker smittor mellan gris och människa inte särskilt ofta. Med detta sagt ter det sig extremt att ett virus kan infektera både ormar och människor.
/läkarstudent.

Glöm inte råttor. Råttor är de största smittospridarna genom historien och de är väldigt lika oss genetiskt. Det är ju därför man gör läkemedelstester på råttor och inte på grisar.
Citera
Medlem
Hotrod-SWEs avatar
Med tanke på att typ 50% av alla äldre kineser har KOL och helt slutkörda lungor (dom rökar som faan) så är dödstalet löjligt lågt , hur många dör i "vanlig" influensa i Kina? dom är ju 1,5 miljard människor..
Citera
2020-01-24, 21:55
Medlem
Lite bra info om hur allvarligt det är. Tiden får väl utvisa om beredskapen och åtgärderna krävs här.
Länk från Youtube med en man som är expert på virus https://youtu.be/dcbJdRb6mds
Citera
2020-01-24, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Kan man öht andas in genom ett kaffefilter?

Man behöver ingen ansiktsmask. För att skydda sig mot virus så ska man undvika att ta sig i ögonen eller slicka på sina fingrar. Virus sprids då du tar på t.ex. ett handtag som någon smittad person tagit på, och sedan tar dig i ögonen/munnen.

Detta ska man göra till en vana. Pilla aldrig på ditt ansikte med otvättade händer. Då undviker du att bli sjuk.
Citera
2020-01-24, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
jag såg det också, minns bara inte vart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in