2020-01-18, 14:06
Medlem
JustZlatans avatar
Handla med DAX-cert och S&P500-cert?
Citera
2020-01-19, 01:32
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Handla med DAX-cert och S&P500-cert?

Uhh? Bear/bull papper eller? finns många typer af cert
Citera
2020-01-23, 09:26
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Uhh? Bear/bull papper eller? finns många typer af cert

När ni ändå pratar bulll/bear, hur funkar hävstångseffekten?

I synnerhet detta med daglig återställning:

[QUOTE
Investerare bör vara medvetna om att produktens prestation över en period som är längre än en handelsdag, kommer som ett resultat av den
dagliga återställningen av produktens hävstångseffekt, vara kommer att vara väsentligt annorlunda än utvecklingen av den underliggande
tillgången under samma period. Detta kallas för "sammansättningseffekt".
][/quote]
Citera
2020-01-23, 18:32
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
När ni ändå pratar bulll/bear, hur funkar hävstångseffekten?

I synnerhet detta med daglig återställning:

Jag har för lite kunskap men brukar själv leka med AVA BULL/BEAR X18 men låter det aldrig ligga mer än över en natt. Om jag är ledig en vardag kan jag lätt gå in och köpa för 5-6k och sälja när jag fått in 400kr och så tänker jag stolt för mig själv "sådär, då går vi och äter lunch, det är jag värd". Men har så himla dåligt koll på vilka avgifter det _egentligen_ är. Borde inte leka med papper man inte har koll på...

Nu har jag förvisso en som gått några veckor för jag vill testa... men börsen vill ju inte bestämma sig.

Hoppas någon kan upplysa oss?
Citera
2020-01-24, 13:48
Medlem
Tjena,

Tänkte öppna ett konto hos Avanza och börja investera lite smått i aktier men vi snackar väl inte om hundra tusentals kr till att börja med så är ett ISK konto bäst för mig att öppna eller vad skulle ni säga är det bästa alternativet för mig?

Ha de bra!
Citera
2020-01-24, 13:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Tjena,

Tänkte öppna ett konto hos Avanza och börja investera lite smått i aktier men vi snackar väl inte om hundra tusentals kr till att börja med så är ett ISK konto bäst för mig att öppna eller vad skulle ni säga är det bästa alternativet för mig?

Ha de bra!
ISK är nästan alltid bäst, speciellt om du ska handla för små summor, så behöver du inte deklarera med krånglig blankett...Allt fungerar typ automatiskt.

Och du behöver inte i något fall handla fös stora pengar, det viktiga är att du sätter igång, om du så börjar med en hundring i månaden. Så kör på!
Citera
2020-01-24, 13:54
Medlem
Isk kan du ha om du handlar och går med vinst.
Tänker du bara låta pengarna ligga eller går med förlust så är det DEFINITIVT inte bra..
Du kommer att bli norpad på närmare 0,5% om året dessutom.
Senast redigerad av makumba 2020-01-24 kl. 13:57.
Citera
2020-01-24, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
ISK är nästan alltid bäst, speciellt om du ska handla för små summor, så behöver du inte deklarera med krånglig blankett...Allt fungerar typ automatiskt.

Och du behöver inte i något fall handla fös stora pengar, det viktiga är att du sätter igång, om du så börjar med en hundring i månaden. Så kör på!

Okey, tack så mkt! Ska skaffa ett ISK då
Citera
2020-01-24, 20:12
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
ISK är nästan alltid bäst, speciellt om du ska handla för små summor, så behöver du inte deklarera med krånglig blankett...

Det där att det skulle vara jobbigt att deklarera förstår jag inte. Så kanske det var förr.

Man skapar ju en färdigt ifylld k4 i sin internetbank, automatiskt.
Citera
2020-01-24, 20:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Det där att det skulle vara jobbigt att deklarera förstår jag inte. Så kanske det var förr.

Man skapar ju en färdigt ifylld k4 i sin internetbank, automatiskt.
Näe, med ett AF-konto får du fylla i själv.
Citera
2020-01-24, 21:14
Medlem
Citat:
Näe, med ett AF-konto får du fylla i själv.
Finns under profil, deklaration och kontobesked, Avanza K4.

”Sålt värdepapper på ett aktie- och fondkonto under året? I så fall måste det redovisas till Skatteverket på en K4-blankett elektroniskt eller i pappersform. Vi hjälper dig skapa en K4-blankett för de affärer du gjort hos oss så att du slipper sammanställa uppgifterna för hand.”
Citera
2020-01-24, 21:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morris
Finns under profil, deklaration och kontobesked, Avanza K4.

”Sålt värdepapper på ett aktie- och fondkonto under året? I så fall måste det redovisas till Skatteverket på en K4-blankett elektroniskt eller i pappersform. Vi hjälper dig skapa en K4-blankett för de affärer du gjort hos oss så att du slipper sammanställa uppgifterna för hand.”
Visst, men du få fylla i uppgifterna själv, liksom hålla koll på inköp.

Om du anser att det är enklare en ISK, så är du nog den enda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in