2020-01-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Visst, det går väl att bygga scenarios som är mer eller mindre fördelaktiga i efterhand. Det finns gott om hävstångsprodukter på börsen också.

Hävstång ökar dock din risk. Med 850K i lån tidigt 90-tal kunde du ha en räntekostnad per år på 150K SEK. Då kanske du var tvungen att sälja till 50% av inköp och förlorat större delen av ditt kapital...

Och det är väl en del av förklaringen till att bostad historiskt sätt varit en bra investering.

Den räntekostnaden man drar på sig utgör en boendekostnad som man i annat fall hade fått erlägga ändå i form av hyra till en fastighetsägare utan att för den sakens skull få någon del av fastighetens värdestegring.
2020-01-24, 18:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Herregud vad man kan spela dum.
Dock är min uppfattning är ni inte spelar. Och den uppfattningen vilar på väldigt solid grund.

Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Vad tror du detta har för effekt? https://markets.businessinsider.com/news/stocks/why-fed-repos-capital-injections-might-not-calm-liquidity-fears-2019-10-1028643549
Vaddå tror? Du har ingen koll. Och baserar dina fantasier på slagord (rubriker).

Financial stress är på all time low. Det är verkligheten.

Enda skälet till att FED lånar av bankerna och köper obligationer är för att hålla ned statens räntor. Trump lånar nämligen så det stänker om det. Helt hjärndött. Här borde man amortera istället.
Men Trump skall ju hålla sig populär. Så han lånar och slösar. Som en grekisk politiker.

Men det är USA det. Här i Sverige minskar offentlig sektors skuld.
Och boräntorna är låga.

Och så lär det förbli länge. För vad skulle driva upp någon inflation?
2020-01-24, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Dock är min uppfattning är ni inte spelar. Och den uppfattningen vilar på väldigt solid grund.

Vaddå tror? Du har ingen koll. Och baserar dina fantasier på slagord (rubriker).

Financial stress är på all time low. Det är verkligheten.

Enda skälet till att FED lånar av bankerna och köper obligationer är för att hålla ned statens räntor. Trump lånar nämligen så det stänker om det. Helt hjärndött. Här borde man amortera istället.
Men Trump skall ju hålla sig populär. Så han lånar och slösar. Som en grekisk politiker.

Men det är USA det. Här i Sverige minskar offentlig sektors skuld.
Och boräntorna är låga.

Och så lär det förbli länge. För vad skulle driva upp någon inflation?

Finns ett par scenarion som skulle kunna driva inflation. Även om jag tror det är osannolikt för högre räntor kommande åren. Men du tror alltså att om amerikanska marknadsräntor börjar dra så påverkas vi inte alls av det? Sen handlar artikeln inte något om att FED lånar av bankerna, problem med engelskan?

Bara för att kolla, en person som Ray Dalio exempelvis. Han har i dina ögon ingen koll?

https://www.linkedin.com/pulse/three-big-issues-1930s-analogue-ray-dalio/?trackingId=%2FWn4y%2FkXRGqftSW6AYi5hA%3D%3D
2020-01-24, 19:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Bubbla 1) i Big Short bestod i att privatpersoner fick låna pengar utan säkerhet och med låg lön, så att de kunde köpa större hus än de egentligen hade råd med (en strippa i filmen hade fem hus i Florida), som gjorde att huspriserna steg eftersom många köpte, som till sist blev så höga att de som lånat inte längre fick sådan avkastning på husen att de kunde betala lånen, som gjorde att de defaultade eftersom som ingen ville köpa, som gjorde att huspriserna dippade, som gjorde att bankerna tog husen, som gjorde att bankerna låg ute med lån som de inte fick några pengar för, som gjorde att de fick skriva ner sina skulder, som gjorde att USAs 4:e största bank gick i konkurs och 200.000 högavlönade fick sparken.

Detta var en ren bubbla, fastighetspriserna steg för mycket, det var inte hållbart.

Bubbla 2) var finansbubblan, bankernas hantering av lånen. De var värdelösa eftersom låntagarna inte hade betalningsförmåga. Men om man bakade om lånen i paket som ingen kunde genomskåda så kunde man sälja dem som seriösa, så kunde de ytterligare packas om och säljas vidare, så kunde man bibehålla bubbla 1), så kunde man fortsätta skyffla in nya värdelösa lån i systemet vilket gav en lånebubbla och en intäktsbubbla till bankerna, som sprack när folk inte längre kunde få avkastning på sina fastigheter så det täckte lånen.

Bubbla 2 har stora drag av bedrägeri så jag kan ha förståelse för att inte alla räknar det som en bubbla.

Alla huspriser i USA har fortfarande inte riktigt hämtat sig från 2007, vilket tyder på att det var en rejäl bubbla i bostadspriser i USA som sprack, särskilt i stater som Florida.

Den svenska fastighetsbubblan är lite likartad 1). Man upprätthåller en lögn om att en vanlig 30-årig familj kan återbetala ett lån på 6 mkr med sin magra lön. Det kan hålla så länge bostadspriserna stiger och räntorna är lägst i världshistorien. men sedan går det inte längre och de kommer att tvingas sälja sina hem på en pris-sjunkande marknad.
Det lär vara väldigt tydligt för det flesta att du helt saknar kunskaper i området. Och springer bara omkring hysteriskt och flaxar med armarna. Ropandes slagord du snappat upp från någon konspiratorisk film.

Det står ingenting om vad kreditgivningen baserades på. Det är tomt.
Sedan orerar du om banker. Men banker var inte inblandade. USA är hårt genomreglerat i banksektorn.
Går vi tillbaka en bit i tiden var det S&L som stod för det mesta av bostadslånen i USA. Banker lånar inte ut. Resten var det privata företag, typ reit, som originerade och sålde till hypoteksbolag som FNM.
På 80-talet kom man på hur man kunde värdepapperisera lån. Varvid FNM fick konkurrens av broker dealers. S&L tappade marknadsandelar.

Detta rullade på tills FED drog upp räntan ganska raskt, som de brukar göra när de tycker att det är dags för en recession. Då blev inte refinancing möjligt längre. Och broker delaers trappade ned på sin verksamhet. Ingen annan kunde ta över deras funktion, och det blev stopp i finansieringen av bostäder (nästan). Det ledde i sin tur till att det blev nästan stopp i bostadsbyggande iom att det knappt gick att finansiera bostadsköp. Varvid arbetslösheten eskalerade lavinartat.

Det finns alltid lite kreditförluster, och köparna av obligationer vet det. De kreditförluster som uppstod av att några personer fått låna för mycket, hade lätt kunnat ta as obligationsinnehavarna. Precis som ägare av kreditbevis i strukturerade produkter idag tar kreditförluster med ro.
Det man däremot inte kunde ta var de massiva kreditförluster som uppstod som en följd i flera led efter att viktig finansiering av bostadsköp upphörde.

Det var också därför som den republikanska regeringen gick så långt att de (utan saklig grund) förstatligade två privata hypoteksföretag. Då kunde staten låna upp pengar och sedan vidareutlåna till dom och de låna ut till bostadsköp. Så att bostadsbyggandet kom i gång igen. Och arbetslösheten kunde falla tillbaka. Dock tog det senare ca 8 år.

Som sagt den som kan beskriva en bubbla får gärna försöka. Men fria fantasier undanbedes.
2020-01-24, 19:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
"Knappt"... Med tanke på ditt urusla inlägg tidigare med 5 lögner så måste jag be dig ge någon källa på ditt påstående. Tills dess är du en papphatt.
Du har inte kunna visa någonting. Du är den sista som kan säga att någon annan har fel i något.

Finansinspektionen har gått ut med "rekommendationer" om hur bankernas KALP-beräkningar skall göras. Ingen bank vågar gå emot överheten. (Undantaget är statliga SBAB och FI och SBAB har legat i bråk titt som tätt). Bankerna är skyldiga att göra kalp-beräkningar.
I praktiken får man låna ca 4.5 ggr av brutto årsinkomst. För tio år sedan när tråden startade låg det på 5 ggr.
Men givet att pensionerna är relativt låga jämfört med lön, så kommer pensionärer inte upp i mer än kanske 2 ggr.

In pensionär som har en villa värd 3 MSEK och lån på 1.5 MSEK kommer inte få låna ett öre. Utan banken kommer snarare mena att skulden skall amorteras ned till 1-0.5 MSEK, beroende på pension.
2020-01-24, 19:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Som jag precis skrev, har de som varit med i fastighetssvängen i Sverige i minst 30 år sannolikt inga lån. Jag sålde en 3:a på Frejgatan i Stockholm 1995, bästa läge, den kostade 1.,2 mkr. Den som inte lyckats amorterat bort närmare 1 mkr på 25 år vet jag inte vad han sysslat med. En gamling med 1.5mkr i låneskuld spekulerar jag i är otroligt sällsynt, och har sannolikt gjort några usla affärer i sitt liv. Han är inte representativ för gruppen pensionärer.
Det där är frikopplat från verkligheten. Folk har amorteringsfria lån. Och lånar upp till renoveringar och underhåll. Kostar en del att lyfta upp nivån på sina gamla bostäder så att de är i paritet med nyproduktion.

Där är först när de blir lite äldre och barnen flyttar som amortering går igång. Och då när de är 55-60 kanske de ärver sina föräldrar och amorterar bort en del. Man vill inte bli pensionär med mer än ca 1 MSEK i lån.

Det finns egentligen inget skäl att amortera. Det är en form av onödigt sparande. Men det blir ju problem att gå i pension med hög belåning för många. Och det är ett skäl till amortering när man är 50+ och inte har så mycket utgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Fyfan om man kunde blockera inlägg, då hade liksom-FB försvunnit illa kvickt.
Varför tar du inte bara och startar en tråd om bostadsbubbla i delforum för konspirationer och alternativa teorier. Där passar ju bostadsbubbla ganska bra och där lovar jag att inte skriva.
2020-01-24, 19:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Men du är ju bubbelförnekare? Det betyder att villapriset kan stiga i oändlighet. Så om man bor kvar i 10 år stiger det kanske 5 mkr till och du har helt enkelt fått betalt för att bo. Precis som de senaste 25 åren.
Du ser ju själv. På ett inlägg som innehåller resonemang, logik och beräkningar är du helt svarslös. Hela ditt inlägg är bara fantasifulla föreställningar.

Ja, visst kan villapriserna stiga i all oändlighet. Var skulle pristaket vara.
Vänligen visa hur du räknat fram ett absolut tak som villapriserna aldrig någonsin i någon framtid kan överskridas.
(Någon som tror vi får se den beräkningen av Lund-NoGo-zone).

Citat:
Det är otroligt underligt att du både är bubbelförnekare OCH vill att man ska bo i hyresrätt. Det är totalt ologiskt.
Dels har du fel när du säger att jag vill att man skall bo i HR. Du kan inte läsa innantill. Tom när du skall uttrycka en sådan här enkel sak blir det verklighetsfrånvänt flum.
Jag har påtalat att det kan vara helt rationellt under vissa omständigheter att bo i HR. Men det är något helt annat.

Och mina ställningstaganden/uppfattningar i den här frågan är synnerligen logiska och konsistenta. Hittills har ingen hittat någon brist.

Citat:
Med ditt bubbelförnekande kommer en Stockholmslägenhet att kosta 100 miljoner så småningom. Du borde slåss för BR, inte jag.
Med stigande BNP och lönekostnader som stiger mer än KPI så är vi uppe i 100 MSEK med tiden.
Skulle faktiskt gå att uppskatta ungefär när vi är där.

Citat:
Jag slår vad om att du precis som svenne-banan aldrig ägt en bostad. Er världsbild är lika snurrig som feministens eller kommunistens.
Förvånar mig inte alls att du är beredd att betta baserat på fria fantasier.
2020-01-24, 20:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du kan swisha beloppet! Jag har aldrig hyrt, kommer aldrig att hyra, har aldrig skrivit positivt om att hyra någonsin. Min upparbetade vinst på dagens villa är 15 mkr utan belåning. Började bostadskarriären med en villa i Danderyd 1988 som var fullbelånad. Då kostade en nybyggd villa där 1.9 mkr. Nu 10mkr. Bubbla. Ingen medelklassfamilj kan någonsin göra som jag och en miljon andra som hade turen att börja 1988: betala av 10 mkr på 30 år.
Jag tog och kollade prisnivån på ett hus jag bjöd på 1988 (möjligen var det 1989). I en större svensk stad. Dock inte Stockholm. Det gick för 920 kSEK. Och ligger nu på 3.8 MSEK.
Och det är en ganska typisk ökning. Det innebär en årlig ökning på 4.8%. Varav det mesta är inflation. Och en del är moderniseringskostnad. Säger vi att det var 1989 så har Fastighetsprisindex stiget med en faktor 4.37. Vilket innebär 5% per år.
KPI har stigit med 2% per år under denna tid. SÅ det är 3% per år vi talar om inflationsjusterat. Och en del av detta handlar om underhåll och modernisering.

Särskilt mycket vinst är det inte. Speciellt inte efter skatt.
Så här ser verkligheten ut. Den avviker något från fantasierna ovan.
2020-01-25, 00:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Då blev det Svammelhögen då.

Ja varför valde du den vägen när du är så nära att berätta vad din definition av bubbla är?
Citat:
1) bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera.
Du har ju redan berättat att försäljningspriset utgör både "det reella värdet" och inkomsterna så nu behöver du bara berätta vad som utgör priset. Är det också försäljningspriset eller är det anskaffningskostnaden? (Citat av dina påstående finns här: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?)

Din definition av bubbla är då ett av följande alternativ:
1) bubbla = Anskaffningskostnad som överstiger försäljningspriset på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till försäljningspriset
eller detta:
1) bubbla = Försäljningspriset som överstiger försäljningspriset på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till försäljningspriset
Om det är det första alternativet är en bubbla enligt dig om priset faller men ingen bubbla om det stiger. Om det istället är alternativ 2 är det aldrig en bubbla.

Så låt höra, vad avser du med "pris" som jag fetade?
2020-01-25, 02:12
Medlem
Glossuss avatar
Bubblan pyste rejält under 4-5 månader med start i aug 2017. Ett tapp på cirkus 20%.. Sen har det gått sidledes, möjligtvis med en marginell uppgång i inhemsk valuta.

Får jag sia fritt så blir det i princip stillastående priser under ytterligare fem år.
2020-01-25, 11:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Om man förutser vad som kommer att ske så kan man skydda sig.

Jag har sagt i flera år att det är valutan som kommer ta huvuddelen av smällen när bostäder är övervärderade i sverige. Nu ligger priset på bostäder mer i linje med jämförbara städer i övriga världen. Så valutan bör stabilisera sig.
Så det är bostadspriserna som styr valutakursen? Okej ?
2020-01-25, 11:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det lär vara väldigt tydligt för det flesta att du helt saknar kunskaper i området. Och springer bara omkring hysteriskt och flaxar med armarna. Ropandes slagord du snappat upp från någon konspiratorisk film.

Det står ingenting om vad kreditgivningen baserades på. Det är tomt.
Sedan orerar du om banker. Men banker var inte inblandade. USA är hårt genomreglerat i banksektorn.
Går vi tillbaka en bit i tiden var det S&L som stod för det mesta av bostadslånen i USA. Banker lånar inte ut. Resten var det privata företag, typ reit, som originerade och sålde till hypoteksbolag som FNM.
På 80-talet kom man på hur man kunde värdepapperisera lån. Varvid FNM fick konkurrens av broker dealers. S&L tappade marknadsandelar.

Detta rullade på tills FED drog upp räntan ganska raskt, som de brukar göra när de tycker att det är dags för en recession. Då blev inte refinancing möjligt längre. Och broker delaers trappade ned på sin verksamhet. Ingen annan kunde ta över deras funktion, och det blev stopp i finansieringen av bostäder (nästan). Det ledde i sin tur till att det blev nästan stopp i bostadsbyggande iom att det knappt gick att finansiera bostadsköp. Varvid arbetslösheten eskalerade lavinartat.

Det finns alltid lite kreditförluster, och köparna av obligationer vet det. De kreditförluster som uppstod av att några personer fått låna för mycket, hade lätt kunnat ta as obligationsinnehavarna. Precis som ägare av kreditbevis i strukturerade produkter idag tar kreditförluster med ro.
Det man däremot inte kunde ta var de massiva kreditförluster som uppstod som en följd i flera led efter att viktig finansiering av bostadsköp upphörde.

Det var också därför som den republikanska regeringen gick så långt att de (utan saklig grund) förstatligade två privata hypoteksföretag. Då kunde staten låna upp pengar och sedan vidareutlåna till dom och de låna ut till bostadsköp. Så att bostadsbyggandet kom i gång igen. Och arbetslösheten kunde falla tillbaka. Dock tog det senare ca 8 år.

Som sagt den som kan beskriva en bubbla får gärna försöka. Men fria fantasier undanbedes.
Orsaken var att det byggdes upp en spekulationsbubbla. I USA kunde man lättvindigt låna ut till bostadsköp. Dessa lån packades med andra lån och kunde således säljas vidare med en bättre rating än vad den faktiska risken för kreditförluster borde ha gett.
När bubblan sprack och husköpare med för låg kreditvärdighet fick lämna in nycklarna så rullade förlusterna snabbt på.
En rad banker och institut blev offer för smällen som den felaktiga värderingen av packade skräpobligationer gav upphov till.

Det kunde inte ” hända” före det hände, eftersom dåtida riskmodeller inte tog höjd för att det kunde ske.
En rad ” experter” satt och malde om supercycle och att tillväxten och marknaden bara skulle rulla på.
Sen kom smällen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in