2020-01-24, 10:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Kostnaden för att bo i sthlm har gått ner under lång tid. Vilket är något av ett krux eftersom sänkta räntor ger sänkta kostnader och därmed sänkt inflation.
Så är det nog. Om vi för evigt hamnar i detta limbo-läge utan räntor och skatter med massor med nyinflyttade så tar jag tillbaka allt om bubblan. Då är bostadspriserna hållbara även i Stockholm.

Ska man hårddra det så är min spekulation egentligen inte "bostadspriserna är för höga" utan "en vacker dag höjs räntorna eller skatterna eller det börjar byggas massor av billiga lägenheter, då får ni se".
2020-01-24, 10:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så är det, du hade kanske inte bott i HR utan hyresreglering, om du bor fint.

Å anda sidan, även med hyresreglering så har det varit oerhört mycket lönsammare att köpa BR de senaste 25 åren. Där har du inte bara bott gratis, du har tom fått betalt.

Å tredje sidan så argumenterar jag för en bubbla. Så jag hade nog inte bytt bort HR just detta år. Så du sitter bra där du sitter.

Nej jag räknar med att den är kvar så köar jag parallellt.

Jag blir ju dubbelt gynnad iom att jag ägt BR sedan 90-talet.

Själv har jag sett många bubbelbabblare passera revy i den här tråden, men du är givetvis välkommen. Själv tror jag inte på någon bubbla givet löne och kostnadsnivåerna för ägt boende.
2020-01-24, 10:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Själv har jag sett många bubbelbabblare passera revy i den här tråden, men du är givetvis välkommen. Själv tror jag inte på någon bubbla givet löne och kostnadsnivåerna för ägt boende.
Då lever du iallafall som du lär, till skillnad från de simplare bubbelförnekarna i tråden. Om du har kvar BR trots HR så tror du verkligen inte priserna sjunker. Då har jag respekt för din åsikt, du satsar egna pengar på den. Men jag hade inte gjort så, jag hade sålt direkt.
2020-01-24, 11:00
Avstängd
Citat:

Det intressanta är ju följande:

Man har en HyresOrätt o så köar man för bättre - man får bättre av Bostadsförnedringen (ja det är förnedrande att tvingas köa 10 år o mer för en bostad) - men bor man i Köpebostad får man efter
kötiden en HyresOrätt men kan behålla-sälja-skriva över sin köpebostad på annan = både ha kakan
kvar (pengarna om man säljer - barnen om man säljer/ger - stadiga damen om man Bluff o Båg-ar lite)

Hur är det med själv Kurt-Sune har du inte flyttat bostadsort o fått starta om med kötid
2020-01-24, 11:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Då lever du iallafall som du lär, till skillnad från de simplare bubbelförnekarna i tråden. Om du har kvar BR trots HR så tror du verkligen inte priserna sjunker. Då har jag respekt för din åsikt, du satsar egna pengar på den. Men jag hade inte gjort så, jag hade sålt direkt.

Problemet med HR är att det skulle höja mina månadskostnader ganska ordentligt med åtskilliga tusenlappar. Jag lägger hellre mellanskillnaden pä att bygga upp en fin aktieportfölj som är tänkt att minst betala hyran i framtiden utdelningsmässigt.

Jag har blivit hotad av bubbelbabblare sedan första dagen jag köpte min första lgh, så jag är van ,)

100 spänn på att du hyr din bostad ,)
2020-01-24, 11:03
Avstängd
Men så hääär ääär verkligheten.

Alla som har råd o är villiga att betala 12,000 - 15,000 kr i hyra per månad
kan naturligtvis lägga samma kostnad på en Köpebostad för samma månadskostnad-
t ex BR som är enklast att räkna på - Avgift, ränta efter skatterabatt - o amortering
12-15,000 kr mån - har man mer gott om råd kan man lägga amorteringarna ovanpå
de 12-15,000 o köpa liiitee dyrare.

Men de som bara kan betala 6-8,000 kr mån o köper vad som kostar 12-15,000 kr mån
hamnar just i bubblan om de inte lyckas lyfftta sig efter köpet.

Lever alla efter ovanstående tumregel blir det ingen bubbla oavsett köpebostädernas pris
2020-01-24, 11:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det intressanta är ju följande:

Man har en HyresOrätt o så köar man för bättre - man får bättre av Bostadsförnedringen (ja det är förnedrande att tvingas köa 10 år o mer för en bostad) - men bor man i Köpebostad får man efter
kötiden en HyresOrätt men kan behålla-sälja-skriva över sin köpebostad på annan = både ha kakan
kvar (pengarna om man säljer - barnen om man säljer/ger - stadiga damen om man Bluff o Båg-ar lite)

Hur är det med själv Kurt-Sune har du inte flyttat bostadsort o fått starta om med kötid

Vem säger att man måste lämna kön? Jag köar både i sthlms bostadskö och malmös bostad syd. Och hade turen att föräldrarna ställde mig i kö som barn i SKB och HSB....
2020-01-24, 11:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Problemet med HR är att det skulle höja mina månadskostnader ganska ordentligt med åtskilliga tusenlappar. Jag lägger hellre mellanskillnaden pä att bygga upp en fin aktieportfölj som är tänkt att minst betala hyran i framtiden utdelningsmässigt.

Jag har blivit hotad av bubbelbabblare sedan första dagen jag köpte min första lgh, så jag är van ,)

100 spänn på att du hyr din bostad ,)
Du kan swisha beloppet! Jag har aldrig hyrt, kommer aldrig att hyra, har aldrig skrivit positivt om att hyra någonsin. Min upparbetade vinst på dagens villa är 15 mkr utan belåning. Började bostadskarriären med en villa i Danderyd 1988 som var fullbelånad. Då kostade en nybyggd villa där 1.9 mkr. Nu 10mkr. Bubbla. Ingen medelklassfamilj kan någonsin göra som jag och en miljon andra som hade turen att börja 1988: betala av 10 mkr på 30 år.
2020-01-24, 11:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men så hääär ääär verkligheten.

Alla som har råd o är villiga att betala 12,000 - 15,000 kr i hyra per månad
kan naturligtvis lägga samma kostnad på en Köpebostad för samma månadskostnad-
t ex BR som är enklast att räkna på - Avgift, ränta efter skatterabatt - o amortering
12-15,000 kr mån - har man mer gott om råd kan man lägga amorteringarna ovanpå
de 12-15,000 o köpa liiitee dyrare.

Men de som bara kan betala 6-8,000 kr mån o köper vad som kostar 12-15,000 kr mån
hamnar just i bubblan om de inte lyckas lyfftta sig efter köpet.

Lever alla efter ovanstående tumregel blir det ingen bubbla oavsett köpebostädernas pris
Det är dock bubbel-genererande om inte hyresmarknaden fungerar. Om du ska flytta till Stockholm kan du inte hyra. Så du är tvingad att köpa. Och du drar då upp priset en aning. Med en fungerande hyresmarknad i Sverige, den fungerar i 95% av alla länder, så hade många istället valt HR och priset på BR blivit lägre och bubblan mindre. Det är alltså sosse-politik som är med och driver upp BR-priserna till en mindre del.
2020-01-24, 11:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du kan swisha beloppet! Jag har aldrig hyrt, kommer aldrig att hyra, har aldrig skrivit positivt om att hyra någonsin. Min upparbetade vinst på dagens villa är 15 mkr utan belåning. Började bostadskarriären med en villa i Danderyd 1988 som var fullbelånad. Då kostade en nybyggd villa där 1.9 mkr. Nu 10mkr. Bubbla. Ingen medelklassfamilj kan någonsin göra som jag och en miljon andra som hade turen att börja 1988: betala av 10 mkr på 30 år.

Så varför ska jag sälja om du inte säljer själv? Du har aldrig funderat på att någon kommer att ärva dessa pengar?
2020-01-24, 11:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
1) bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera.

Berätta hur du härleder ditt påstående "...eftersom dessa två är samma" från definitionen ovan.

Tvärtom är definitionen av bubbla att den spricker så fort man inser att man INTE får den avkastning som man behöver, intäkterna blir för små för att finansiera ägandet.

Här säger du att försäljningspriset både är intäkten i punkt 1 och det reella priset. De är alltså samma enligt dig.
Citat:
Den intäkt 1) talar om i bostadsexemplet är försäljningspriset eller hyresinkomsten. Min villa kostade 7 mkr och är nu värd 14 mkr. Om jag säljer den får jag 7mkr i inkomster. Tack vare prisbubblan.

Svaret är så självklart att det känns löjligt att skriva det. Men du verkar vilja ha löjliga svar.

Citat:
1) bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera.

Försäljningspriset är det reella värdet.

Om du någonsin hade ägt en bostad så hade du känt till de kalkyler man gör innan köp, t.ex jämför räntekostnader med att hyra istället. Och att man inte köper om man inte tror man kan sälja för samma. Och att man betalar extra bra om man tror priserna ska stiga. Jag tror hela den här tråden bygger på din personliga okunskap. Synd du inte kan ta till dig andras kunskap på FB.

2020-01-24, 11:16
Avstängd
Citat:
Vem säger att man måste lämna kön? Jag köar både i sthlms bostadskö och malmös bostad syd. Och hade turen att föräldrarna ställde mig i kö som barn i SKB och HSB....

Bra Kurt-Sune - kan man köa hur som helst o var som helst - måste man inte vara skriven i Kö-kommunen (när det gäller bostadsförmedlingen i alla fall)?

Du som kan en del - hur är det med SKB - vet hur det är i Ankeborg - men finns motsvarande
i andra städer - t ex Gbg o Malmö - utan S eller med annan första bokstav

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in