2020-01-24, 19:16
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Viruset uppkom hos ett minoritet Tujia. Som är fattiga och bor i bergen omkring Wuhan. Tujia är okunniga. Kina måste utbilda dem.

Tujia säljer och äter bushmeat i Wuhan, som vanliga Han och HUI inte gör.

Det är även ett folk som flyger väldigt mycket runtom i världen
Senast redigerad av Xpander- 2020-01-24 kl. 19:23.
Citera
2020-01-24, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgarian
https://mobile.twitter.com/property_hk/status/1220627862463500289

Tankar kring denna videon?
Filmat på SöS ?
Citera
2020-01-24, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast munskydd skyddar inte mot smittan.
Jo om du är smittad så är risken för spridning mindre om du hostar eller nyser när du bär munskydd.
Citera
2020-01-24, 19:33
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Filmat på SöS ?

Ge det någon månad sen ser det ut så på svenska sjukhus med. Utan ett virus.
Citera
2020-01-24, 19:45
Medlem
Hysterin är minst sagt överdriven. Ja det är något tiotal människor som avlidit, samtliga hade dock även andra bakomliggande allvarliga sjukdomar. Jämför gärna med när influensan slår till och människor med till exempel hjärt/kärlsjukdomar, nedsatt immunförsvar mm stryker med i ganska stort antal.
Citera
2020-01-24, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raviolo
Vet ej, jag brukar också använda den översättningsfunktionen. Verkar som om den kan vara briställig på kinesiska medicinska rapporter tyvärr.

Passar på med ett lästips när jag ändå skriver: Helen Branswell följer händelseförloppet bra och sakligt: https://twitter.com/helenbranswell

no twitter här. men kollar gärna agendafree.tv
Citera
2020-01-24, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Filmat på SöS ?

Det här verkar ju helt fruktansvärt !!!
Hoppas vi klarar oss bättre här med lägre befolkningstäthet - nu har jag ingen aning om hur situationen såg ut när SARS härjade - var det så här illa då?

Här jämförs SARS och det nya viruset
https://twitter.com/HelenBranswell/status/1220554578980229121

- hon skriver dock att de båda smittorna kanske inte kan jämföras då smittan pågick i minst 4,5månad innan larmet gick i Kina vid SARS epidemin . Nu kan vi ju hoppas att kineserna var ärliga fortare denna gång...
Citera
2020-01-24, 19:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nej, det företaget exporterar till Asien, det är inte svenska kunder

Jo, det var ett svenskt apotek.
Citera
2020-01-24, 20:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Desperata? Vill du dö i en plågsamm sjukdom?

Nej, och är inte heller rädd för att jag ska göra det med anledning av coronaviruset.

Sällan man ser folk springa med munskydd i Sverige med anledning av säsongsinfluensan, så jag ser ingen anledning till att folk hamstrar munskydd med anledning av det gracerande coronaviruset.
Citera
2020-01-24, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, det var ett svenskt apotek.

Aha, jag läste en intervju med själva tillverkaren (ej återförsäljare i Sverige) som hade ökad orderingång från Asien.
I Stockholm har jag inte sett en enda med munskydd på sista tiden, ibland ser man ju asiater med munskydd här men det var ett tag sedan nu.
Citera
2020-01-24, 20:14
Medlem
Vill bara kommentera ryktet på "nyhets"sidor att smittan skulle ha ursprung från orm vilket är extremt osannolikt.

Smittor sprider sig framförallt inom arter, och i vissa fall inom närbesläktade arter. Exempelvis är fågelinfluensa ingen smitta som kan spridas mellan fågel till människa då vi är genetiskt för olika.

Det som sker är att en gris blir infekterad av både humant influensavirus och ett fågelvirus, därefter sker rekombinkation och vi får ett virus med komponenter som kan fästa vid humana celler men som även innehåller komponenter från fågelviruset.

Grisar är bortsett från primater det djuret som är mest likt oss, och trots det sker smittor mellan gris och människa inte särskilt ofta. Med detta sagt ter det sig extremt att ett virus kan infektera både ormar och människor.
/läkarstudent.
Citera
2020-01-24, 20:24
Medlem
https://www.express.co.uk/news/world/1232923/coronavirus-cure-china-virus-sars-nhs-hiv-protease-inhibitor-nelfinavir-spt

Var det inte någon i tråden som pratade om Nelfinavir?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in