2020-01-24, 12:10
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzy
Hittar inte länken just nu, men vet att den har länkats tidigare i tråden. Jag talar iallafall om den där grafiska kartan över världen som visar vart man har bekräftat smittan. Där för det även statistik på antal som tillfrisknat. Stämmer siffrorna? Oklart.

Edit: Hittade länken. (https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6)
Information från en utav städerna som exempel.
Confirmed Cases: Hubei
Province/State Hubei
Country/Region Mainland China
Last Update 1/24/2020 12am
Confirmed 549
Suspected
Recovered 31
Deaths 24

Dödligheten 77% med andra ord, i nuläget.
Citera
2020-01-24, 12:12
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Ser också en hel del förväntan.

Dyker alltid upp domedagsprofeter i sådana här trådar som önskar ont åt alla och/eller som försöker legitimera sin bunker i skogen som man har fyllt med konserver. Jag minns Fukushima-tråden från några år sedan och hur folk sprang och gömde sig under sängen för att de var rädda för ett reaktorhaveri.

Är i Kina nu förresten och här i stan har det varit fullkomligt kaos... Nej, det var inte rätt ord... Jag menar helt som vanligt. Går man på apotek så är det ransonering på munskydd, men det är väl helt rimligt så inte galna preppers tillåts härja fritt. Fyrverkerier smäller utanför så här på nyårsafton. Gott nytt råttans år på er!
Citera
2020-01-24, 12:15
Medlem
Neroxxs avatar
Säg att den nuvarande dödligheten är 3%, borde den inte då vara lägre med tanke på att inte alla är så pass dåliga att de uppsöker sjukhus? Detta kan förstås även betyda att det finns x antal döda som dött hemma.
Citera
2020-01-24, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jag tror du missförstod det hela, min teori är ju att någon har tillverkat det utifrån att denne anser att världen är överbefolkad och då sprider denne viruset förstås där det bor flest människor, dvs Kina.
Åter igen har jag inte sagt att det är Kina som har tillverkat det eftersom det ju är en massa kineser som dör. Det finns ju galningar i andra länder också som kan tillverka virus och annat för att ta kål på folk.

Känns dumt att tillverka ett virus som då har lägre dödlighet än te.x Mers-cov 😬
Virus som skadar men inte dödar orsakar bara mer problem än löser något om man nu utgår ifrån effektivitet.
Citera
2020-01-24, 12:21
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest

Nja, nu räknar du lite fel va?
Du tog bara med antalet recorevy och antalet deaths, inte antalet som insjuknat.
Kom ihåg att detta är en ny outbreak och det tar tid innan folk tillfrisknar.

Om det stämmer dock så vore det som att ha 100 spelkort nedåtvända framför dig, 77 innebär döden och du måste ta ett om du insjuknat.
Senast redigerad av kato85 2020-01-24 kl. 12:24.
Citera
2020-01-24, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Du tog bara med antalet recorevy och antalet deaths, inte antalet som insjuknat.

Det är baserat på informationen i min post som bara tar hänsyn till en stad/province.

Om någon orkar så kan man gå över alla områden och slå ihop alla siffror. Men jag tror inte det ger en bättre bild för det, då jag tror mörkertal är stora.

Edit:

Ser nu att antalet smittade/döda är detsamma över alla distrikt. Det som skiljer om man klickar in på enskilda är antalet tillfrisknade.
Senast redigerad av mzy 2020-01-24 kl. 12:33.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Matte7
Viruset är upptakten till ett slags krig. Man kommer från WHO att säga att viruset är farligt. Sedan kommer reserestrktioner. Sist kommer utegångsförbudet. När alla sedan sitter i sina hus och lägenheter och knappar på sina telefoner så kommer de smarta bomberna. Allt är förberett och det blir en rensning på minst fem miljarder människor skulle jag tro. Jag följer försvarstwitter en hel del och i förtäckta ordalG talar man om en miljard bomber.

Och vad har du då att vara rädd för....? Gå ut och njut utav solen....
Citera
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kato85

Om det stämmer dock så vore det som att ha 100 spelkort nedåtvända framför dig, 77 innebär döden och du måste ta ett om du insjuknat.

881 som fått diagnosen 26 döda, hur får ni det till 77%?
Citera
2020-01-24, 12:28
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx

26/881

= ~3%
Citera
2020-01-24, 12:31
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx

Dödligheten är antalet döda genom antalet tillfrisknade. De smittade (sjuka) kan dö närsomhelst. Det är först när de är helt friska vi med säkerhet kan veta att de överlevde viruset.
Citera
2020-01-24, 12:34
Medlem
Citat:
Dödligheten är antalet döda genom antalet tillfrisknade. De smittade (sjuka) kan dö närsomhelst. Det är först när de är helt friska vi med säkerhet kan veta att de överlevde viruset.

Dödlighet baseras på hur många som har dött, inte hur många som är sjuka.
Det man kan säga då är att dödligheten bland de som är sjuka just nu är 3%.

Alla kan få cancer, men alla får inte det och alla dör inte av det heller.
Citera
2020-01-24, 12:40
Medlem
okok1s avatar
Citat:
We estimate the basic reproductive number of the infection (𝑅𝑅0) to be significantly greater than one. We estimate it to be between 3.6 and 4.0, indicating that 72-75% of transmissions must be prevented by control measures for infections to stop increasing.
Citat:
We estimate that only 5.1% (95%CI, 4.8–5.5) of infections in Wuhan are identified, indicating a large number of infections in the community, and also reflecting the difficulty in detecting cases of this new disease. Surveillance for this novel pathogen has been launched very quickly by public health authorities in China, allowing for rapid assessment of the speed of increase of cases in Wuhan and other areas.
Citat:
If no change in control or transmission happens, then we expect further outbreaks to occur in other Chinese cities, and that infections will continue to be exported to international destinations at an increasing rate. In 14 days’ time (4 February 2020), our model predicts the number of infected people in Wuhan to be greater than 250 thousand (prediction interval, 164,602 to 351,396). We predict the cities with the largest outbreaks elsewhere in China to be Shanghai, Beijing, Guangzhou, Chongqing and Chengdu. We also predict that by 4 Feb 2020, the countries or special administrative regions at greatest risk of importing infections through air travel are Thailand, Japan, Taiwan, Hong Kong, and South Korea.
Citat:
Our model suggests that travel restrictions from and to Wuhan city are unlikely to be effective in halting transmission across China; with a 99% effective reduction in travel, the size of the epidemic outside of Wuhan may only be reduced by 24.9% on 4 February
https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/et8zs8/novel_coronavirus_2019ncov_early_estimation_of/

Låter ju inte bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in