2020-01-24, 11:24
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Egentligen är det ju idiotiskt att fortsätta med turism och idka handel med särskilt Kina tills detta är raderat från kartan - nu är jag övertygad om att detta ytterligare är ett skrämskott, men varför chansa? Kina borde stänga gränserna helt och gör de inte det så kan Europa, USA och resten utav världen gardera sig genom att förbjuda flyg från Kina att landa i respektive land. Detta skulle isolera och radera utbrottet snabbt och effektivt. Blir dyrt för Kina, men riskerar självklart bli än mer kostsamt om man inte gör det!

Spridningen kommer fortsätta i världen en tid till och fall kommer upptäckas lite här och var, men sprider man inte smittan mer så är de få fall lätt att isolera och radera.
Citera
2020-01-24, 11:27
Medlem
Läste att en man 36 år gammal dött av detta virus. Mannen skall innan smittan varit fullt frisk.

https://www.washingtonpost.com/world/healthy-young-man-dies-of-coronavirus-in-china-new-cases-in-japan-and-south-korea/2020/01/24/0cd41926-3e79-11ea-971f-4ce4f94494b4_story.html

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-23/china-expands-travel-limits-who-says-virus-remains-local-crisis

"Death toll jumps to 25 from 18; one victim age 36"
Senast redigerad av mzy 2020-01-24 kl. 11:29.
Citera
2020-01-24, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgarian
Fast det finns ju inga som helst uppgifter om att städerna är helt isolerade och att ingen får lämna städerna.

Jag konstaterade att ditt källval var ovanligt uruselt, som vanligt här på flashback, och därför kritiserade jag dig. Jag sa ingenting om vad som är sant eller inte.
Citera
2020-01-24, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag konstaterade att ditt källval var ovanligt uruselt, som vanligt här på flashback, och därför kritiserade jag dig. Jag sa ingenting om vad som är sant eller inte.

En person som är i Wuhan är en dålig källa? Okej.
Citera
2020-01-24, 11:32
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
SVT:

Tack! Då verkar inte detta utbrott skilja sig så mycket från tidigare epidemier. Ofrånkomligen kommer ett antal sköra individer att stryka med. Så är nu naturen obönhörligen inrättad.
Citera
2020-01-24, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
ok så du menar att kineserna överreagerar?

nåja vi får väl se om det blir mer aktivitet på redan överfulla akutmottagningar i sverige när "simulanterna" blir snuviga och tar det säkra före det osäkra?

Nej nej, kineserna överreagerar inte. Jag syftade givetvis på de ivrigaste domedagsprofeterna härinne.

Och ja, jag tror att det finns risk att det här kommer att belasta en redan hårt ansträngd sjukvård när de mest hypokondriska svenskarna får panik över en vanlig förkylning.
Citera
2020-01-24, 11:39
Medlem
Gabriel Knights avatar
Viruset är en reaktion på världens överbefolkning. Vi måste antalet människor med minst en tredjedel och helst mer innan 2030. 2030 beräknas vi vara närmare 2 miljarder människor vilket tär hårt på jordens resurser enligt forskare. Med det sagt menar jag att det kan vara ett "tillverkat" virus för att uppnå målet att försöka minska befolkningen.
Citera
2020-01-24, 11:41
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzy
Läste att en man 36 år gammal dött av detta virus. Mannen skall innan smittan varit fullt frisk.

https://www.washingtonpost.com/world/healthy-young-man-dies-of-coronavirus-in-china-new-cases-in-japan-and-south-korea/2020/01/24/0cd41926-3e79-11ea-971f-4ce4f94494b4_story.html

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-23/china-expands-travel-limits-who-says-virus-remains-local-crisis

ok det innebär en viss vändning. just bloomberg.com hade tidigare publicerat en lista på ålder av de avlidna, när det var 17 offer. yngsta personen då var 48år och kroniskt sjuk. medelålder var 74 år och medianålder 78. med andra ord så var typ nästan hälften av de som rapporterats som avlidna då nästan 80 år gamla och äldre. I genonsnitt tog det 2 veckor från det att de sökte vård till mortis inträffade.
Citera
2020-01-24, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Snart kommer alla svenskar hem med detta från Thailand!

Skrämmande. Dags å ställa in resor dit.
Citera
2020-01-24, 11:46
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Viruset är en reaktion på världens överbefolkning. Vi måste antalet människor med minst en tredjedel och helst mer innan 2030. 2030 beräknas vi vara närmare 2 miljarder människor vilket tär hårt på jordens resurser enligt forskare. Med det sagt menar jag att det kan vara ett "tillverkat" virus för att uppnå målet att försöka minska befolkningen.

Ööh? Vad snackar du om?

Denna tråd genomsyras av självlärda hobby-epidemologer och Kina-kännare. Dessutom sprids det så mycket dynga och jag förvånas över moderaternas slappa inställning till Flashbacks kvalité framför kvanitet.
Senast redigerad av svampdamp 2020-01-24 kl. 11:49.
Citera
2020-01-24, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight

Ja delvis, men det är inte hela förklaringen. Dessa epidemier kommer nästan alltid från ett litet område i Kina och Sydostasien. Det beror inte bara på att det bor mycket folk där utan det beror på deras matvanor. De älskar att äta konstiga djur både levande och döda. Det finns knappast någon annan stans där folk gör på det sättet.

Ta Indien till exempel som har lika stor befolkning som Kina och det är ännu varmare, men sällan kommer epidemier därifrån. Därför att de inte har samma mattraditioner.
Citera
2020-01-24, 11:52
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzy

Det är väldigt oroväckande. Inte bra. Jag skrev tidigare i tråden att mycket är väldigt oklart angående detta virus. Hur många smittade har blivit friska? Den datan är nämligen nödvändiga för att överhuvudtaget kunna räkna ut dödligheten. Än så länge vet vi nästan ingenting angående detta virus och dess egentliga dödlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in