2020-01-24, 10:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgarian
Har svarat längre upp. Detaljerna är luddiga eftersom jag hade hög feber men minns tydligt ambulanspersonal och en svart gummiliknande säck.
Det du har skrivit var att någon dog i korridoren och plötsligt var en ambulans med personal inblandad.

Ja, du var nog mer än väldigt feberyrslig.

Nog om detta nu om du inte kan visa på något som säger att man stoppar en person i liksäck på en avdelning som en korridor på en akutmottagning (och hur ambulansen kom in, det behöver du inte ge dig in på) inför andra patienter.

Har som sagt varit med om ett antal dödsfall på avdelning, även tagit hand om några av de döda, och har aldrig sett en liksäck annat än i Beck-filmerna.

Hade smittorisken på plats där varit stor så tror jag att det blivit värre att på plats krångla in någon i en säck än att bara dra lakanet över huvudet och flytta sängen till en mer lämpad plats för svepning (eller istoppning i liksäck).
Senast redigerad av constant 2020-01-24 kl. 10:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgarian
Fast det där är ju inte riktigt sant. https://twitter.com/hancocktom/status/1220542208568373249

Så en anekdotisk tweet ska backa upp ditt påstående? Båda sidor tar det lika långt åt helvete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Har du någon källa?

13 städer isolerade i Kina
Under fredagsmorgonen meddelar kinesiska myndigheter att ytterligare fyra städer försätts i karantän, enligt nyhetsbyrån AFP.

Sammanlagt 13 städer har nu isolerats i centrala Kina, bland dem Wuhan, Ezhou, Hounggang, Chibi, Qianjiang, Zhijiang, Jingmen och Xiantao.

De har en sammanlagt befolkning på över 41 miljoner.

Invånarna i städerna kan varken resa ut eller in efter att den kinesiska staten tagit i med hårdhandskarna för att försöka stoppa spridningen av det nya coronaviruset.
Citera
2020-01-24, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Ja, verkligen. Varför denna hysteri kring något som med största sannolikhet inte kommer att innebära någon större fara för andra än de som tillhör en riskgrupp. Dvs. samma sak som gäller vanlig säsongsinfluensa varje år.

För att ni ska få lite perspektiv på det hela: i Sverige är det ca 5000 pers som dör av blodförgiftning varje år, jämfört med de ca 200 per år som stryker med av efterföljande komplikationer till influensa. Man har också större chans att överleva en hjärtinfarkt än en blodförgiftning.

Jag tycker det verkar som en del dras till katastrofer och dramatik. De älskar att blåsa upp saker och försöka skrämma upp folk. Jag antar att de har tråkiga liv och behöver lite spänning, eller så lider de verkligen av överdriven rädsla och oro för sjukdomar och skulle behöva en dos kognitiv beteendeterapi.

ok så du menar att kineserna överreagerar?

nåja vi får väl se om det blir mer aktivitet på redan överfulla akutmottagningar i sverige när "simulanterna" blir snuviga och tar det säkra före det osäkra?
Citera
2020-01-24, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det du har skrivit var att någon dog i korridoren och plötsligt var en ambulans med personal inblandad.

Ja, du var nog mer än väldigt feberyrslig.

Nog om detta nu om du inte kan visa på något som säger att man stoppar en person i liksäck på en avdelning (och hur ambulansen kom in, det behöver du inte ge dig in på) inför andra patienter.

Har som sagt varit med om ett antal dödsfall på avdelning, även tagit hand om några av de döda, och har aldrig sett en liksäck annat än i Beck-filmerna.

Hade smittorisken på plats där varit stor så tror jag att det blivit värre att på plats krångla in någon i en säck än att bara dra lakanet över huvudet och flytta sängen till en mer lämpad plats för svepning (eller istoppning i liksäck).

Som jag sa var jag rejält sjuk och låg tillsammans med många andra sjuka. Vad jag vet så såg jag ambulanspersonal och en svart säck. Om det fanns en död person eller ej vet jag inte men jag fick den uppfattningen. Har som sagt inte heller någon aning om hur lik transporteras om dom dör i en korridor på ett sjukhus som är överbelastat. Jag vet i alla fall att vi var väldigt många som var sjuka och väldigt många äldre med lunginflammation. Hade en anhörig som var med mig och som blev sjuk ett tag efter i lunginflammation och den personen har heller aldrig varit så sjuk tidigare. Vet inte vad det var för skit som gick det året men det var hemskt.
Citera
2020-01-24, 11:03
Medlem
Nu är det ju nästan 900 bekräftade fall. Men hur många verkliga fall är det. Det måste ju vara betydligt fler som är smittade men som inte har fått någon diagnos.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
2020-01-24, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Så en anekdotisk tweet ska backa upp ditt påstående? Båda sidor tar det lika långt åt helvete.

Fast det finns ju inga som helst uppgifter om att städerna är helt isolerade och att ingen får lämna städerna.

Det här skrevs på The Guardian för en stund sedan

"18m ago 09:46
Flights to Moscow from the Chinese city of Wuhan have been suspended over fears about the spread of the coronavirus strain, according to Interfax news agency.

Earlier this week Russia’s Healthcare Ministry described the virus as a biological hazard, with Deputy Minister Sergei Krayevoy saying the virus was a “striking example” of the biological threats Russia faces."

Tycker det låter konstigt att plan från Wuhan till andra länder först nu ställs in.
Citera
2020-01-24, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Ja, verkligen. Varför denna hysteri kring något som med största sannolikhet inte kommer att innebära någon större fara för andra än de som tillhör en riskgrupp. Dvs. samma sak som gäller vanlig säsongsinfluensa varje år.

För att ni ska få lite perspektiv på det hela: i Sverige är det ca 5000 pers som dör av blodförgiftning varje år, jämfört med de ca 200 per år som stryker med av efterföljande komplikationer till influensa. Man har också större chans att överleva en hjärtinfarkt än en blodförgiftning.

Jag tycker det verkar som en del dras till katastrofer och dramatik. De älskar att blåsa upp saker och försöka skrämma upp folk. Jag antar att de har tråkiga liv och behöver lite spänning, eller så lider de verkligen av överdriven rädsla och oro för sjukdomar och skulle behöva en dos kognitiv beteendeterapi.
Så kan man kanske tycka men det är ändå bra att dom visar att dom kan vara på tå. Förr eller senare kommer en pandemi som skördar miljoner människor. Bäst förberedd klarar sig lindrigast undan. Jag ser detta mer som en styrkedemostration från Kina, dom gör nu saker som vi i väst skulle vara oförmögna att göra. Men man ska kanske vara lite orolig för man vet inte vad detta kan utvecklas till. Våra statsanställda står mest och glor och stirrar nervöst på WHO och USA och det oroar mig mer än detta, den vanliga svenska handlingsförlamningen. Inget gott tecken inför framtiden då välfärden blöder och sjukhus går på knäna.
Citera
2020-01-24, 11:15
Medlem
Proras avatar
Enligt Ekot i P1 kl. 10 är antalet döda nu 25 i hela Kina. Det hade varit intressant att veta hur många av dessa som tillhörde olika riskgrupper, såsom äldre, personer med lungsjukdomar, nedsatt immunförsvar etc.

Det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur pass allvarligt influensautbrottet är annars.

Minns jag rätt var de flesta som dog i spanska sjukan sisådär 20-30 gamla och fullt friska och en teori kring detta märkliga faktum som jag har läst om, gjorde gällande att det viruset lyckades manipulera immunförsvaret att ge sig på den egna kroppen.
Citera
2020-01-24, 11:16
Medlem
En del hävdar att man överdriver faran. Men det här viruset ”Wuhan corona virus”, har hittills 3% dödlighet.

/Skulle det komma en stor spridning, med c:a 100 miljoner smittade - skulle det alltså vara fråga om tre miljoner/..
Citera
2020-01-24, 11:21
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Enligt Ekot i P1 kl. 10 är antalet döda nu 25 i hela Kina. Det hade varit intressant att veta hur många av dessa som tillhörde olika riskgrupper, såsom äldre, personer med lungsjukdomar, nedsatt immunförsvar etc.

Det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur pass allvarligt influensautbrottet är annars.

Minns jag rätt var de flesta som dog i spanska sjukan sisådär 20-30 gamla och fullt friska och en teori kring detta märkliga faktum som jag har läst om, gjorde gällande att det viruset lyckades manipulera immunförsvaret att ge sig på den egna kroppen.

SVT:
Citat:
De människor som dött av de nya coronaviruset har varit äldre och multisjuka människor. Den yngsta bland de avlidna var 48 år, den äldsta var 89. Inga barn eller friska människor finns bland de avlidna i sjukdomen, enligt Anders Tegnell och Världshälsoorganisationen WHO.
Citera
2020-01-24, 11:22
Medlem
Overminds avatar
Jag tror det är värre än vad myndigheter och annat folk säger. Men det är förståeligt. Det vore dumt att säga "Miljontals folk kommer dö! Detta är ett livsfarligt virus!" och skapa panik. Onödig panik.

Vi får se de närmaste dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in